رشد آمار ایدز در میان نوجوانان | رشد ۱۰ برابری بیماری ایدز در میان زنان

Submitted on ی., 01/13/2019 - 19:58

رشد آمار ایدز در میان نوجوانان | رشد ۱۰ برابری بیماری ایدز در میان زنان
رئیس مرکز تحقیقات ایدز از افزایش آمار مبتلا به ایدز در میان زنان و نوجوانان در کشور خبر داد.


مينو محرز

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، در گفت‌وگو با ایلنا درباره علل رشد ده برابری بیماری ایدز در میان زنان گفت: شیوع بیماری ایدز مدتی در میان اشخاصی که سوء مصرف مواد داشتند و آنهایی که به صورت تزریقی و با سرنگ مشترک به مصرف مواد می‌پرداختند، بالا گرفته بود و به صورت اپیدمی درآمده بود و از آنجایی که تعداد معتادان مرد بیشتر از زن‌هاست، آمار مبتلایان به ایدز در مردان بالاتر از زنان بود، اما پس از آنکه بیماری ایدز در میان معتادان تزریقی کنترل شد و در این زمینه کاهش آسیب صورت گرفت، اپیدمی موجود، طبق معمول دیگر کشورها به سمت انتقال از طریق تماس‌های جنسی رفت، به همین دلیل تعداد زنان مبتلا به ایدز بیشتر شده است.

مینو محرز گفت: طبق آمار وزارت بهداشت، در زمانی نه چندان دور، ‌ نود و هفت درصد از مبتلایان مردان بودند و تنها سه درصد از زنان ایدز داشتند که حال اینگونه نیست و آمار زنان مبتلا به ایدز بالاتر رفته است، البته آمار مردان نیز سیر صعودی داشته، اما به لحاظ تناسب آن فاصله موجود کمتر شده است.

محرز در پاسخ به این سوال که روابط نامشروع چقدر در بالا رفتن آمار زنان مبتلا به ایدز موثر بوده است، ‌گفت: با اینکه روسپی‌گری و روابط نامشروع نیز در بالا رفتن آمار ایدز در زنان موثر است، اما در آن حد نیست که باعث رشد ده برابری ایدز در زنان شود، یعنی برقراری تماس‌های مشروع و عادی برای رشد ده برابری ایدز در زنان کافی است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه زنان و مردان در چگونگی برقراری روابط جنسی مشروع نیز اطلاعات و آگاهی لازم را ندارند، گفت: متاسفانه در زمینه آموزش ضعیف عمل کرده‌ایم و به زنان و مردان ایرانی برقراری روابط سالم را نیز آموزش نداده‌ایم و همین موضوع باعث می‌شود که تماس‌های جنسی نامطمئن مشروع نیز به شیوع بیماری ایدز بیانجامد.

مینو محرز گفت: متاسفانه در زمینه فرهنگ‌ سازی و ارائه اطلاعات کافی به مردم نیز همواره ضعیف عمل کرده‌ایم و دلیل آن عدم پرداختن رسانه‌ها به مقوله ایدز است.

مینو محرز در توضیحات بیشتر گفت: در همه جای دنیا رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری ایدز نقش بسیار مهمی دارند و دلیل تاثیر گذاری آنها، پرداختن مداوم و مستمرشان به مقوله ایدز است، اما در ایران اینگونه نیست و سازمان صدا و سیما و شبکه‌های مختلف رادیویی در این زمینه همواره بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. اگر توجه کنید آثار بسیار کمی با موضع ایدز در تلویزیون تولید می‌شود و رادیو نیز در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری ایدز و راه‌های شیوع آن، ‌نقش بسیار کمرنگی دارد، در صورتی که همانطور که گفتم پرداختن به ایدز باید به صورت ادامه‌دار و شفاف باشد تا در نوع عملکرد موثر واقع شود.

محرز ادامه داد: همواره با سازمان‌هایی چون صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها درباره چگونگی پرداختن آنها به بیماری ایدز و نحوه اطلاع رسانی درست مراوده داشته‌ایم و در این زمینه به تازگی تا حدودی شفاف عمل شده که البته کافی نیست. به نظرم این توجه باید زودتر و در ابتدای اپیدمی اتفاق می‌افتاد و حال بسیار دیر است. اگر توجه کنید در همان آغاز اپیدمی، تلویزیون های خارجی دائما به بیماری ایدز می پرداختند و همین استمرار و اصرار باعث شد آگاهی مردم بالا برود و به گونه‌ای باشد که بر عملکرد آنها تاثیری مثبت بگذارد.

مینو محرز گفت: به هرحال مردم دوست دارند راجع به سلامت‌شان بدانند و تلویزیون باید به این موضوع اهمیت دهد. تلویزیون باید در شبکه‌هایی که مخاطب بیشتری دارند به مقوله ایدز بپردازد و این روند در شبکه‌های تخصصی جدی‌تر و پررنگ‌تر باشد. بی شک وجود یک شبکه با محوریت سلامت کافی نیست و آن یک شبکه نیز آنگونه که باید به مقوله ایدز نمی‌پردازد.

محرز ادامه داد: در حال حاضر آنچه می‌تواند در بالا بردن آگاهی مردم موثر باشد، فضای مجازی است که تلویزیون از این امکان برخوردار است و لااقل می‌تواند در آن فضا به اطلاع رسانی بپردازد که اینگونه نیست.

وی درباره تاثیر نشریات بر بالا بردن سواد و دانش مردم نسبت به بیماری ایدز گفت: همه رسانه‌ها از هر نوع می‌توانند در بالا بردن اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به بیماری ایدز موثر باشند، اما واقعیت این است که مردم آنگونه که تلویزیون می‌بینید، مطالعه نمی‌کنند و به نشریات توجهی ندارند.

محرز با اشاره به اینکه شیوع بیماری ایدز در نواجونان نیز بالا گرفته است، گفت: آموزش و پرورش نیز نسبت به آگاه سازی نوجوانان ضعیف عمل کرده و در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است؛ به همین دلیل زمانی که با نوجوانان مبتلا به ایدز صحبت می‌کنیم، آنها نسبت به چگونگی برقراری ارتباط و راه‌های شیوع بیماری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

محرز در ادامه گفت: متاسفانه برخی نظرشان این است که آموزش نوجوانان و آگاهی دادن به آنها نسبت به بیماری ایدز بدآموزی دارد و تبعات دیگری به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل ترجیح می‌دهند که درباره آن حرفی نزنند، اما مسئله این است که عدم پرداختن به این بیماری خطرناک باعث می شود که نوجوانان با عدم آگاهی وارد روابط پرخطر شوند و نتیجه‌اش این است که متاسفانه آمار ایدز در میان نوجوانان نیز رشد چشمگیری داشته است، اما با این حال مسئولان بخش‌های آموزشی همواره ترجیح می‌دهند سکوت کنند و به انکار این موضوع مهم بپردازند که بسیار مخرب است.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، درباره چگونگی مراوده و تعامل مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت با آموزش و پرورش گفت: نماینده آموزش و پرورش از همان ابتدا یعنی از اول اپیدمی ایدز در جلسات کمیته کشوری حضور داشته و مسئولان وزارت بهداشت چندین بار با آنها درباره شیوه اطلاع رسانی در مدارس صحبت کرده‌اند؛ اما نتیجه‌ای نداشته و دلیلش، نگرش منفی سیاست گذاران و مسئولان آموزش و پرورش نسبت به بیماری ایدز است. به نظرم لازم است که نسبت به دیدگاه فعلی بازنگری شود و زمانی موفق خواهیم بود که با برنامه ریزی دقیق پیش برویم تا در نهایت بتوانیم از شیوع بیماری ایدز در نوجوانان جلوگیری کنیم.

محرز درباره اصول و استراتژی پیشگیری از بیماری ایدز در کشورهای دیگر گفت: در پیشگیری از بیماری ایدز سه اصل وجود دارد که خلاصه و مخفف آن «ABC» است. حرف A مخفف کلمه abstaint به معنای این است که خویشتن‌دار یا پرهیزکار باشیم که درباره آن آموزشی صورت نگرفته است. حرف B به معنای «وفادار باشید» و مخفف کلمه Be Faithful است و بالاخره حرف C به معنای اینکه از کاندوم استفاده کنید و مخفف Candom USe است. سی سال است که این استراتژی وجود دارد، اما به آن توجهی نشده است.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران، درباره استراتژی جدید دولت برای مقابله با بیماری ایدز گفت: مراکزی وجود دارند که مردم می‌توانند برای انجام تست رایگان به آنها مراجعه کنند، اما عدم آگاهی مردم نسبت به بیماری ایدز باعث شده که در تشخیص بیماری با مشکل مواجه باشیم، زیرا مردم برای انجام تست به واحدهای مربوطه مراجعه نمی‌کنند و ما نیز از راههای دیگر نمی‌توانیم بیماران را شناسایی کنیم.

محرز درباره دلیل عدم استقبال مردم برای تشخیص بیماری ایدز گفت: مردم به دلیل عدم آگاهی نسبت به رفتارهای پرخطر و جدی نگرفتن بیماری حاضر به انجام تست نیستند و از طرفی هراس دارند که به آنها انگ زده شود و مورد قضاوت‌های نادرست قرار گیرند.

وی درباره تمهیدات به کار گرفته شده توسط دولت و دستگاه‌های ذیربط برای تشخیص زودهنگام بیماری ایدز توضیح داد: در حال حاضر مراکز «تستینگ» وسعت داده شده‌اند و مکان‌های دیگری نیز برای انجام تست در نظر گرفته شده اند. البته در جهت تکمیل این طرح، اتوبوس‌هایی سیار با شعار «من هم تست می‌دهم» در سطح شهر برای انجام تست رایگان از هموطنان تعبیه شده بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت، اما فعالیت آنها متوقف شد، زیرا نظر مسئولان این بود که فعالیت‌های ستاد زیاد شده است!

محرز درباره فعالیت ان جی اوها در جهت شناسایی بهتر بیماران مبتلا به ایدز نیز گفت: در حال حاضر برخی ان جی اوها با اتوبوس در سطح شهر حضور دارند، اما شیوه فعالیت‌شان آنطور که باید آشکار نیست و مردم درباره آنها اطلاعات زیادی ندارند و به همین دلیل فعالیت‌شان محدود است.

محرز در ادامه گفت: در زندان‌ها نیز به طور مداوم از بزهکاران و زندانیان تست گرفته می‌شود و آموزش عالی نیز تمهیدی اندیشیده تا در دانشگاه‌ها نیز از دانشجویان تست ایدز به عمل آید، اما مسئله اینجاست که همه اقشار جامعه به دانشگاه نمی‌روند و به نظرم این طرح نیز باید زودتر از اینها به مرحله اجرا می‌رسید و همانطور که گفتم در حال حاضر برای اقدامات این‌چنینی دیر است.

وی با اشاره به اینکه داروهای ایدز واراداتی هستند، ‌ درباره وضعیت دارویی بیماران مبتلا به ایدز نیز گفت: در حال حاضر با مشکل خاصی در زمینه تهیه داروها مواجه نیستیم و آنگونه که گفته‌اند تا یکی دو سال آینده با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد.

محرز ضمن اظهار تاسف نسبت به افزایش آمار بیماران ایدز گفت: در حال حاضر کار به جایی رسیده که خانواده‌ها نیز از آسیب ایدز در امان نیستند. در کمال تاسف، ‌ حال افرادی به ایدز مبتلا می‌شوند که سالهاست ازدواج کرده‌اند و بچه های بزرگ دارند.

وی در پایان درباره نحوه همکاری دیگر دستگاه‌ها برای بهبود وضعیت موجود گفت: همه اتفاقات مثبتی که تاکنون در زمینه بهبود وضعیت بیماران ایدز رخ داده حاصل تلاش وزارت بهداشت و درمان و همکاران ما در این بخش است و به جرات می‌گویم که از ابتدای اپیدمی تاکنون، فقط وزارت بهداشت کارش را درست انجام داده است و من نیز به عنوان کارشناس با آنها همراه هستم. درباره نحوه همکاری دیگر ارگان‌ها نیز باید بگویم که روند فعالیت آنها بسیار کند پیش رفته است و نباید فراموش کنیم که معضل ایدز صرفا جنبه بهداشتی ندارد و مشکلات اجتماعی نیز به گسترش این معضل دامن می‌زنند. سی سال از اپیدمی ایدز گذشته و اگر دستگاه‌های دیگر همکاری می‌کردند و وارد عمل می‌شدند اوضاع بهتری داشتیم و جلوتر بودیم.

رئیس شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر:
مصرف قلیان در دختران دانشجو ۱۰ برابر شده است
رئیس شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیرگفت: ۳۵ تا ۴۰ درصد دانشجویان کشور تجربه مصرف قلیان را دارند و مصرف این ماده دخانی در دختران دانشجو ۱۰ برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مسجدی در یک نشست خبری افزود: ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان دبیرستانی در کشور نیز تجربه مصرف قلیان را دارند و مصرف دخانیات در نسل جوان ما سرسام آور افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: همچنین ۲۴ درصد مردان و ۲.۴ درصد زنان در کشور سیگار می‌کشند و متاسفانه کنترل دخانیات با جدیت دنبال نمی‌شود.

مسجدی گفت: عرضه قلیان از راههای معمول خارج شده است و در فضای مجازی با تبلیغات فریبنده قلیان با طعم‌های مختلف و بسته بندی‌های متنوع در ۲۴ ساعت شبانه روز عرضه می‌شود و این مسئله بسیار نگران کننده است.

دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات اظهار داشت: نتایج یک مطالعه در مراکز ترک اعتیاد زاهدان نشان می‌دهد ۹۰ درصد معتادان اعتیادشان را با سیگار و قلیان آغاز کردند. ما در کشور دو میلیون و ۷۰۰ هزار معتاد داریم که در سن جوانی و میانسالی هستند.

* چرا توتون و سیگار هیچ وقت تحریم نمی‌شود؟

مسجدی تصریح کرد: همه مسئولیت داریم تا اقدامات اساسی برای کاهش مصرف دخانیات انجام شود با توجه به اینکه دارو، تجهیزات پزشکی و برخی کالاها از سوی آمریکا تحریم شده اند سوال این است که چرا سیگار، توتون و تنباکو هیچ وقت تحریم نمی شود و چرا آمریکا سیگار را تحریم نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دخانیات از عوامل مهم خطرزا برای بروز بیماری‌های غیروگیر است و باید به این مسئله توجه جدی شود.

به گفته مسجدی، اکنون در کشور مشکلات ارزی داریم و برای مایحتاج مردم باید ارز مبادله ای در نظر یگیریم، چطور می‌شود برای سیگار و توتون ارز مبادله ای تخصیص می‌یابد، از حاکمیت باید مطالبه کنیم که این کار را نکند.

* تخصیص ارز مبادله ای برای سیگار خلاف قانون اساسی

وی افزود: این اقدام برخلاف اصول قانون اساسی است زیرا توتون و سیگار بسیار خطرزا و همراه با نابودی جامعه است و نباید به آن ارز مبادله ای اختصاص داده شود.

رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اضافه کرد: در حال حاضر قیمت سیگار حدود ۲۰۰ درصد گران تر شده ولی مالیات آن افزایشی نیافته و سودش در جیب واردکنندگان، تولیدکنندگان و واسطه گران می‌رود در حالی که دولت می‌تواند با افزایش مالیات سیگار، برای تجهیز امکانات ورزشی و رفاهی هزینه کند.

مسجدی اظهار داشت: اگر دولت به درستی از سیگار مالیات بگیرد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود که می‌توان آن را به آموزش و پرورش و ورزش کشور تزریق کرد.

* بیماری‌های غیرواگیر عامل ۸۰ درصد علت مرگ و میر ایرانی‌ها

مسجدی گفت: ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار مورد مرگ سالانه در کشور اتفاق می‌افتد که ۸۰ درصد علت آن ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است، در سالهای بعد از انقلاب، موفقیت‌های چشمگیری در ریشه کنی بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر شد، اما بیماری‌های غیرواگیر امروزه مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است.

*مرگ زیر ۷۰ سال زودرس است

وی افزود: فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت، اختلالات عصبی و روانی و ... باعث شده مرگهای زودرس برای ایرانی‌ها اتفاق بیفتد. ما باید کاری کنیم تا مردم زیر ۷۰ سالگی نمیرند.

رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، فعالیت فیزیکی نامناسب و آلودگی هوا از مهمترین عوامل بروز بیماریهای غیرواگیر در کشور است، باید آگاهی دهیم که تولیدکنندگان مواد غذایی، مصرف نمک، شکر و روغن‌های ناسالم را در محصولات غذایی کمتر کرده یا استفاده نکنند.

مسجدی افزود: وزارت بهداشت برای کنترل بروز بیماری‌های غیر واگیر از طریق تغذیه سالم برنامه ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ساله در دست اجرا دارد.

وی اضافه کرد: سرطان نیز جزو بیماری‌های غیرواگیر است که در کشور رو به افزایش است، به طوری که ۳۶۵ هزار بیمار سرطانی داریم و هر سال ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان شناسایی می شود.

* با کنترل سیگار آمار سرطان کم می‌شود

وی تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده اگر مصرف سیگار و قلیان را در کشور کنترل کنیم یک سوم سرطان‌های را می‌توان کم کرد.

مسجدی، هزینه داروهای سرطان را بیش از چهار هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرد و گفت: با گسترش مصرف قلیان د ر خانه‌ها نمی‌دانیم وضع ابتلا به سرطان در دانش آموزان، دانشجویان و دختران جوان چگونه خواهد بود.

* آلودگی هوا بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده است

وی، آلودگی هوا را از دیگر عوامل خطرزا برای بیماری‌های غیر واگیر اعلام کرد و افزود: ۲۰ شهر کشور گرفتار آلودگی هوا هستد و ۳۰ میلیون جمعیت نیز در معرض ریزگردها قرار دارند. دولت باید برای کاهش آلودگی هوا فکر اساسی کند.

به گفته مسجدی، ۴۵ درصد افرادی که فشار خون دارند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند. ۱۰ میلیون نفر آسم دارند که این بیماری‌ها ناشی از کم تحرکی، مصرف نمک و دخانیات است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت متولی اصلی سلامت مردم است و باید با کمک سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها با همصدایی در مورد بیماریهای غیرواگیر به مردم آگاهی و آموزش دهد.

* هر روز قدم بزنید

مسجدی تصریح کرد: به مردم می‌گوییم که با فعالیت فیزیکی خوب، ارزان و رایگان می‌توان از بروز بیماریهای غیرواگیر پیشگیری کرد مردم باید هر روز قدم بزنند و به طور مداوم به کوه بروند. دولت نیز باید فضاهای ورزشی رایگان برای مردم ایجاد کند تا جوانان تخلیه انرژی شوند.

نخستین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ۲۷ دی با محورهای ترویج فرهنگ سبک زندگی سالم، رویکردهای نوین در توسعه سواد سلامت، شفاف سازی، مسئولیت‌پذیری و تبادل اطلاعات در ارتقای سلامت مردم و ارجحیت سلامت در همه سیاست‌ها و معرفی شبکه و جذب حداکثری سازمانهای مردم نهاد در سالن تلاش وزارت کار برگزار می‌شود.

احضار کاردار سفارت لهستان به وزارت خارجه
کاردار لهستان در تهران در اعتراض به برگزاری کنفرانس ضد ایرانی به اصطلاح صلح و امنیت در خاورمیانه با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان که قرار است در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ورشو برگزار شود، به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.


وزارت امور خارجه

به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی؛ در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام کرد.

رییس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری نماید.
کاردار لهستان در این دیدار با ارائه توضیحاتی در خصوص کنفرانس مذکور، بر ضد ایرانی نبودن آن و بیان اینکه مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است تاکید کرد.

رییس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه کشورمان با ناکافی دانستن این توضیحات و تاکید بر ضرورت اقدام جبرانی فوری دولت لهستان تاکید کرد در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است.

کاردار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور اظهار داشت که پیام دولت جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ذیربط لهستان منعکس خواهد کرد.

هدف آمریکا ناامیدی مردم به آینده است | برخی ناخواسته در زمین آمریکا بازی می‌کنند

معاون اول ریس جمهور با بیان اینکه اصلی‌ترین برنامه آمریکایی‌ها در شرایط کنونی ناامید کردن مردم از آینده است گفت برخی اقدامات ناخواسته بازی کردن در زمین آمریکاست.


جهانگيري

به گزارش ایرنا؛ اسحاق جهانگیری در جمع مسئولان شهرستان کاشان با اشاره به اقدام های صورت گرفته در نقاط مختلف از جمله سیستان و بلوچیستان، خوزستان و هرمزگان افزود: با این وجود نباید بگوییم که مشکلات در کشور وجود ندارد. وی بیان کرد : ما به مشکلات کشور واقف هستیم و این شرایط دشوار را با لطف خدا و همت مدیران در دولت تدبیر و امید به سرانجام می‌رسانیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد : اصلی‌ترین برنامه امریکا در شرایط کنونی این است که کاری کند که ملت از آینده کشور و نظام مایوس شود. معاون اول رییس جمهوری یادآور شد : به خصوص حرکت و اقدام‌های که برخی افراد انجام می‌دهند ناخواسته بازی کردن در زمین امریکاست.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی با تمام مشکلات به خاطر اهداف، آرمان‌ها، رفاه، استقلال و استقرار اسلام در ابعاد مختلف حکومتی همچنان پیش می‌رود اگرچه با مشکلاتی مواجه است اما مردم به نظام وفادار هستند. جهانگیری ادامه داد: ایران را نباید با کشورهای اروپایی مقایسه کرد بلکه با کشورهای نفتی منطقه مانند عربستان باید قیاس شود.

به گفته وی وقتی به توانمندی صنعتی ایران نگاه می‌کنیم بالاتر از این کشورهاست.

وی با اشاره به حرکت کشور در راه صنعتی شدن اضافه کرد : هیچ طرح بزرگی در ایران صنعتی نشده مگر این که از نظر طراحی، مهندسی و محاسبات همه به دست متخصصان داخلی انجام گرفته است. معاون رییس جمهوری اظهارداشت: ما امروز به معنای واقعی کشور سازنده نیروهای برق هستیم و در مناقصه‌های بین‌المللی برای ساخت نیروگاه‌ها در سراسر جهان شرکت می‌کنیم.

وی گفت: آمریکا بدون اطلاع از توانمندی ایران و نیروهای متخصص داخلی جنگ اقتصادی به راه انداخته است و بر این اساس برای جلوگیری از صادرات نفت فشار وارد می کند اما نمی‌تواند. جهانگیری ادامه داد : اکنون آمریکا گرفتار شده با ایران اسلامی چه کار کند و این جنگ اقتصادی هشت ماه آن سپری شده و حتی کشورهایی را برای کمک نکردن به ایران تهدید کرده است که فهمید راه به جایی نبرده است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به برگزاری همایشی در اروپا به بهانه خاورمیانه با هدف تمرکز بر ایران اضافه کرد : برای این دوران سخت و دشوار که آمریکا برای ملت ایران راه انداخته ما به انسجام و همدلی و وحدت و همراهی همه مردم و مسئولان نیازمندیم تا این دوره را با تدبیر پشت سر بگذاریم.

جهانگیری ادامه داد : باید فکری کرد که چگونه می‌شود روشی را اتخاذ کنیم تا آمریکا را ادب کرده و سرجایش بنشانیم که همین طرح‌های اقتصادی در بخش برق، صنعت و آب نمونه آنهاست. وی با اشاره به واقع شدن کاشان در منطقه کویری یادآور شد: اگر آب زاینده رود نیز به کاشان بیاید به دلیل کویری بودن منطقه همچنان با محدودیت آب مواجه هستیم. جهانگیری یادآور شد: بنابراین در مناطق کویری مانند کاشان، اصفهان، یزد و کرمان آب بسیار مهم بوده و باید با بازچرخانی این مساله حل شود.

وی در بخشی دیگر خاطرنشان کرد : برای کاشان ۲ کار مهم انجام دادیم که یکی انتقال آب زاینده رود به کاشان و دیگری ساخت آزاد راه است.

معاون اول رییس جمهوری امروز در سفر یکروزه به کاشان سه طرح عمرانی شامل واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی، مدول دوم تصفیه خانه و نخستین خط تولید پایه چدن نشکن این شهرستان را با صرف بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال افتتاح کرد.

مستند فائزه هاشمی چرا توقیف شد؟
فیلم مستند سینمایی «مثل یک زن» درباره زندگی فائزه هاشمی ساخته شده و از ۱۵ دی‌ماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» روی پرده رفت، بعد از یک هفته نمایش اکرانش در سینماها متوقف شد.

به گزارش ایسنا؛ این در حالی است که به گفته کارگردان این اثر در حکم توقیف فیلم ذکر شده که این اثر تا اطلاع ثانوی به دلیل مفتوح بودن پرونده فائزه هاشمی توقیف خواهد بود. اما خود هاشمی معتقد است این رویه غیرقانونی و بر اساس سلیقه شخصی است.

مژگان ایلانلو کارگردان این مستند سینمایی روز گذشته (۲۲ دی‌ماه) با اعلام توقیف شدن اثرش در تمامی سینماها و همچنین لغو تمامی مجوزهای نمایشش، با بیان اینکه "من تمامی تغییرات لازم را در اثرم داده بودم"، به ایسنا گفت: وزارت ارشاد و شخص وزیر همکاری لازم را در رابطه با اکران این مستند با من داشته‌اند. بنابراین، این حکم از خارج از اداره ارشاد صادر شده است. با این حال در آن نامه اعلام شده که تا اطلاع ثانوی این اثر توقیف خواهد بود و امیدوارم این اطلاع ثانوی زیاد طول نکشد، تفاهمات برطرف شود و تماشای مجددش روی پرده به عمر من کفاف دهد.

فائزه هاشمی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره توقیف مستند «مثل یک زن» که درباره زندگی او ساخته شده و از صبح روز ۲۲‌دی‌ماه تمام نمایش‌های آن در سینماها توقیف شده است، بیان کرد: بنابر اصل ۳۷ قانون اساسی که در آن آمده "اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت شود. " توقیف این اثر به دلیل مفتوح بودن پرونده قضایی من غیرقانونی است. بنابراین اگر پرونده مفتوحی هم وجود داشته باشد تا زمانی که به حکم نرسیده، نمی‌تواند از نظر قانونی مانعی تلقی شود.

وی ادامه داد: آخرین حکم من شش ماه حبس است که به مدت یک سال تعلیق شده است، بنابراین، این حکم هیچ محرومیتی و محدودیتی ندارد.

هاشمی افزود: در نامه‌ دلیل توقیف فیلم مفتوح بودن پرونده بنده اعلام شده است ولی بر اساس اصل برائت نمی‌توان قصاص قبل از جنایت انجام داد. شاید من در آن پرونده تبرئه شدم یا حکمی گرفتم که ممنوع‌الفیلمی نباشد. نکته دیگر این است که برای چنین اتفاقی باید شخص حکم ممنوع تصویری داشته باشد. در دوره‌های قبل هم ممنوعیت فعالیت‌های سیاسی داشتم که البته دو سال است تمام شده و آن هم به نمایش این فیلم ربطی پیدا نمی‌کند و هر کدام تعریف خودش را دارد و نمی‌توان آنها را به این موضوع تعمیم داد.

او همچنین گفت: وزارت ارشاد که مجوز نمایش فیلم را صادر کرده، قطعاً بررسی‌های لازم را انجام داده و روی اصولی تصمیم گرفته است. تاحالا لباس شخصی‌ها برخی کنسرت‌ها و سخنرانی‌هایی را که مجوز داشتند به هم می‌ریختند و فراتر از قانون عمل می‌کردند ولی الان اینکار به‌صورت غیرقانونی و توسط حراست‌ها انجام می‌شود و آنها قانون را بدون هیچ ملاحظه‌ای زیرپا گذاشته‌اند و نامه رسمی می‌دهند. این اتفاق فاجعه است و متاسفانه خیلی هم تکرار می‌شود و منحصر به این فیلم هم نبوده است.

فائزه هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: این‌که خود نهادهای دولتی بی‌قانونی کنند اتفاق خطرناکی است. "هرچه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک! " نهادهای حکومتی باید ضامن اجرای قانون و عدالت باشند و اگر خودشان بی‌قانونی و بی‌عدالتی کنند فاجعه است. بابی است که معلوم نیست انتهایش به کجا می‌رسد و این نشانه خوبی نیست!

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز