دیدار مثبت ترودو و شی جین پینگ در حاشیه اجلاس جی بیست

Submitted on ی., 06/30/2019 - 14:08

به گفته دفتر ترودو، نخست وزیر جاستین ترودو و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، روز جمعه در حاشیه اجلاس جی بیست دیداری کوتاه اما مثبت و سازنده داشتند که امید

به گفته دفتر ترودو، نخست وزیر جاستین ترودو و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، روز جمعه در حاشیه اجلاس جی بیست دیداری کوتاه اما مثبت و سازنده داشتند که امید می‌رود در رفع تنش‌های فی ما بین دو کشور موثر باشد.

به نقل از رویترز، به گفته منابع آگاه دفتر نخست وزیر ترودو، که خواست به دلیل حساسیت موضوع نامش فاش نشود، ترودو در طول اجلاس دو روزه سران کشورهای جی بیست در اوزاکای ژاپن، چندین بار با رئیس‌جمهور چین صحبت کرد.

دیدار سران دو کشور کانادا و چین در ژاپن و در حاشیه اجلاس جی بیست نخستین دیدار دیپلماتیک و روابط تجاری دو کشور است که پس از دسامبر سال قبل که وان منگ ژو، مدیر ارشد هواوی توسط پلیس کانادا و به توصیه آمریکا دستگیر شد، صورت گرفته است.

فیلم اجلاس نشان می‌دهد ترودو و شی جین پینگ قبل از دست دادن با کمک مترجم با یکدیگر در حال گفتگویی مختصر هستند.
این منبع آگاه دفتر نخست وزیر بدون اینکه به ذکر جزئیات بیشتر بپردازد تصریح کرد: در صورت لزوم احتمالا فرصتهای بیشتری وجود دارد (احتمالا در آینده دو مقام عالی رتبه چین و کانادا ملاقات خواهند داشت).


Canada's Prime Minister Justin Trudeau arrives ahead of the G20 leaders summit in Osaka, Japan June 27, 2019. REUTERS/Jorge Silva

گفتنی است تنش‌های کانادا و چین با دستگیری مدیر ارشد هواووی شروع شد و با بازداشت دو تبعه کانادایی ، یک دیپلمات سابق و یک کارآفرین، به جرم جاسوسی شدت گرفت.

اقدامات تلافی‌جویانه چین به دستگیری این کانادایی‌ها ختم نشد بلکه به سایر روابط دو کشور بخصوص بخش اقتصادی و تجارت نیز کشید به طوریکه چین ابتدا صادرات کلزا (کانولا)، سپس گوشت خوک و در نهایت تمام گوشتهای وارداتی کانادا را به خاک چین ممنوع کرد.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تا پیش از این تنش، چین یکی از بزرگترین بازارهای محصولات کانادایی بود و این روزها کشاورزان کانادایی بیش از پیش نگران آینده خود و پیدا کردن مشتری جدید برای محصولات دامی و گیاهی خود هستند.

پیش از این ترامپ در آخرین سفر ترودو به واشنگتن و در دیدار و گفتگو با او قول داده بود که در رفع تنش کانادا با چین همکاری کند.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز