حسن نصرالله، سکوت چند ماهه را شکست و درباره ادامه حملات اسرائیل در سوریه به نتانیاهو هشدار داد

Submitted on ی., 01/27/2019 - 23:36

حسن نصرالله، سکوت چند ماهه را شکست و درباره ادامه حملات اسرائیل در سوریه به نتانیاهو هشدار داد

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بعد از غیبت طولانی که شایعات زیادی را به همراه داشت، نخستین گفتگوی خود را شنبه شب ۶ بهمن/ ٢۶ ژانویه با شبکه تلویزیون لبنانی "المیادین" انجام داد.

حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان پس از سه ماه غیبت رسانه‌ای که عرصه را برای بسیاری از شایعات باز کرده بود، سکوت خود را شکست و شنبه شب ۶ بهمن/ ٢۶ ژانویه، در گفتگو با شبکه تلویزیونی لبنانی‌ "المیادین" به نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره تداوم حملات هوایی اسرائیل در خاک سوریه هشدار داد. این سخنان درست چند روز پس از حملات هوایی و موشکی اسرائیل خصوصاً به مواضع نیروهای ایرانی و حزب‌الله در خاک سوریه و اعلام این موضوع که اسرائیل تا خروج کامل نیروهای ایرانی و حزب‌الله به این حملات ادامه می‌دهد، ایراد می‌شود.

حسن نصرالله، در سخنان خود، به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توصیه کرد که از «اشتباه در قضاوت» که «تمام منطقه را به سوی یک جنگ و درگیری بزرگ می‌برد، پرهیز کند». وی گفت که درصورت بروز درگیری، شهرهای بزرگ اسرائیل مانند تل آویو هدف موشک‌های دقیق حزب‌الله قرار خواهد گرفت. دبيرکل حزب‌الله لبنان خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت: «مواظب ادامه اقداماتت در سوریه باش».
حسن نصرالله در اینباره همچنین گفت که حملات هوايي اسرائیل به سوريه به هر بهانه‌ای که بوده هيچ فايده‌ای نداشته و ادامه چنين حملاتی می‌تواند به پاسخ نظامی دمشق و جنگ منجر شود که در وهله اول اين اسرائیلی‌ها هستند که از جبهه‌های مختلف با خطر روبرو خواهند شد.

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در آخرین حملات هوایی اسرائیل به مواضع رژیم سوریه و نیروهای ایرانی در دوشنبه اول بهمن/ ژانویه این هفته در سوریه ٢١ تن کشته شدند که اکثراً نیروهای ایرانی بوده‌اند.

حسن نصرالله در خصوص موضوع تونل‌ها تأکيد کرد که عمليات "سپر شمال" که نتانياهو جنجال زيادی برای آن براه انداخته، شکست بزرگ اطلاعاتی برای اسراييل است؛ چرا که اين تونل‌ها قديمی و مربوط به ١٣ سال پيش است و برای ما عجيب بود که چرا اسراييلی‌ها دير اين تونل‌ها را کشف کردند.
دبير کل حزب‌الله با تأکيد بر این موضوع که نتانياهو با راه‌اندازی هياهو و جنجال، هدف‌های انتخاباتی را دنبال می کند گفت که نتانیاهو با اينگونه هياهوها، ترس و نگراني را در دل شهرک‌نشینان در شمال اسرائیل [به گفته وی: "فلسطین اشغالی"] وارد می کند و بدین ترتیب به مقاومت خدمت می‌کند.

حسن نصرالله در این گفتگو ضمن تأکید بر اتحاد بسیار نزدیک میان تهران، دمشق و حزب‌الله، گفت در هرلحظه امکان گرفتن تصمیم واکنش نظامی علیه تهاجمات اسرائیل از سوی محور مقاومت وجود دارد.

خبرنگار "المیادین" از وی پرسید، آیا این واکنش می‌تواند با حملات تلافی‌جویانه، محور مقاومت علیه شهرهای بزرگ اسرائیل، مانند تل آویو همراه شود؟
حسن نصرالله پاسخ داد که «در یک مقطع زمانی، همه چیز امکان‌پذیر است».

در این گفتگو، حسن نصرالله همچنین اعلام کرد که حزب‌الله، حزب‌الله گذشته نیست و اکنون موشک‌های نقطه‌زنی در اختیار دارد که قادرند هر نقطه‌ای از اسرائیل را هدف قرار دهند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان درباره سکوت رسانه‌ای چندماهه و شایعات پیرامون خود گفت: این مسئله آن‌چنان که در رسانه‌های اسرائیلی یا سعودی گفته شد، صحّت نداشت. نه سکته قلبی، مغزی و نه روحی و عقلی [خنده] داشتم. من خوبم و با آنکه وارد ۶٠ سالگی شده‌ام، هیچ مشکل سلامتی ندارم. وی تأکید کرد تمام آنچه درباره بیماری او و یا مرگ وی منتشر شده است، مضحک است. او صرفاً تصمیم گرفته بود تا زمان پایان عملیات "سپر شمال"، اظهارنظر نکند.

حسن نصرالله گفت: «دیروز گزارشی به من دادند و گفتند که عملیات تا جمعه ادامه داشته و امروز شنبه تعطیل بوده است؛ اما "گادی آیزنکوت" رئیس ستاد ارتش اسرائیل، پایان عملیات را اعلام کرده بود...
من به همه دوستداران و حتی به اسرائیل می‌گویم که ما پایبند به دشمن نیستیم که هر زمانی واکنش نشان دهیم».

وی همچنین گفت: «شایعه‌پراکنی درباره وضعیت سلامت من در واقع تلاشی برای کشاندن من به سخنرانی بوده است و آن چیزی بود که ما نمی‌خواستیم. ما ملزم نیستیم که بگوییم حزب‌الله تونل حفر کرده است».

"خوان گوآیدو" با تکیه بر پشتیبانی آمریکا و کشورهای اروپایی فشار خود را بر "نیکلاس مادورو" افزایش می‌دهد
"خوان گوآیدو"، رهبر مخالفان ونزوئلا روز شنبه ۶ بهمن/ ٢۶ ژانویه در کاراکاس در جمع اعضای مجلس ملی این کشور و هوادارانش در مورد قانون عفو پرسنل ارتش در صورت پیوستن به وی صحبت می‌‌کند.


REUTERS/Carlos Garcia Rawlins

"خوان گوآیدو"، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا، با تکیه بر حمایت روزافزون دیگر کشورهای دنیا از خود فشار بر "نیکلاس مادور" رئیس جمهوری کنونی، را بیشتر کرده است. او دیروز شنبه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن اعلام کرد که بزودی تظاهرات گسترده‌ای در ونزوئلا برگزار خواهد شد و گفت در صورتی که ارتش ونزوئلا از حمایت از "نیکلاس مادورو" دست بردارد، پس از تشکیل دولت انتقالی در امان خواهد ماند. وی همچنین گفت که بتازگی با برخی از اعضای دولت دیدار و گفت‌وگو کرده است.

"خوان گوآیدو"، رئیس جمهوری خودخوانده و رئیس پارلمان ونزوئلا که در دست نماینگان مخالف دولت است، روز گذشته ۲۶ ژانویه در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «ما به پیشروی خود ادامه می دهیم. دنیا صدای مردم را شنید. مردمی که مانند ما، به آزادی و دمکراسی و مبارزه برای نیل به آن، ایمان دارند».

او همچنین از برپایی تظاهرات گسترده جدیدی در روزهای آینده خبر داد و از هواداران خود خواست تا قانون عفو و مصونیت نظامیان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. بر اساس این قانون، اگر نظامیان ونزوئلا به "خوان گوآیدو" بپیوندند، پس از تشکیل دولت انتقالی در امان خواهند ماند.

"خوان گوآیدو" همچنین روز گذشته در جمع هوادرانش در کاراکاس بدون شرح جزئیات اعلام کرد که بتازگی با برخی از اعضای دولت ملاقات کرده است تا آنان را در مورد لزوم برپایی انتخابات مجدد ریاست جمهوری متقاعد سازد.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه ونزوئلا روز گذشته درخواست کشورهای اروپایی را برای برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری در این کشور رد کرد. اسپانیا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در همین روز به "نیکلاس مادورو" مهلتی ٨ روزه برای برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری داده و تهدید کرده بودند که در صورت رد این درخواست خوان گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری این کشور به رسمیت بشناسند.

اتحادیه اروپا نیز روز شنبه گذشته رسماً به "نیکلاس مادورو" هشدار داد که اگر خبر برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری را بزودی اعلام نکند، "خوان گوآیدو" را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت خواهد شناخت.

روسیه، چین، آفریقای جنوبی و گینه استوایی دیروز ٢۶ ژانویه مانع از صدور بیانیه نشست اضطراری شورای امنیت در اعلام پشتیبانی از مخالفان دولت ونزوئلا و شناسایی مجلس ملی این کشور به عنوان تنها نهاد دمکراتیک آن شدند. این بیانیه به پیشنهاد آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

روسیه و چین دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند و دو کشور آفریقای جنوبی و گینه استوایی از اعضای غیردائمی آنند.

آمریکا به پیشرفت‌ گفتگوهای صلح با طالبان خوشبین است
شرط اصلی طالبان در گفتگوهای صلح در قطر، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان است.


NOORULLAH SHIRZADA / AFP

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از ۶ روز گفتگو با نمایندگان طالبان در قطر، به روز یکشنبه ۷ دلو/ ۲۷ جنوری به سوی کابل حرکت کرد تا با رهبران حکومت وحدت ملی در مورد جزییات گفتگوهای صلح با طالبان، رایزنی کند.

آقای خلیل‌زاد پیش از رسیدن به کابل، در مورد گفتگوهای ۶ روزه‌اش با طالبان، تویت کرد و این گفتگوها را نتیجه‌بخش‌تر از گفتگوهای پیشین دانست. او همچنین افزود که روی مسایل حیاتی و مهم، به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند.
پیش از این رویترز، گزارشی از جزییات این گفتگوی ۶ روزه نشر کرده بود و نگاشته بود که دو طرف روی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، آتش‌بش و آزادی زندانیان به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

اما زلمی خلیل‌زاد در یکی از تویت‌هایش گفته که هنوز برخی موضوعات باقی مانده که نیاز به گفتگوی بیشتر دارد و تأکید نموده تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، در حقیقت روی هیچ چیزی توافق نشده است.
خلیل‌زاد افزوده که آتش‌بس و گفتگوی رو در روی طالبان با نمایندگان حکومت افغانستان، از مواردی است که باید روی آن توافق صورت گیرد.
طالبان تاکنون حاضر به گفتگو با نمایندگان حکومت افغانستان نشده‌اند، زیرا باورمندند که حکومت وحدت ملی، دست‌نشانده آمریکا است و نخست باید با آمریکا گفتگو شود.
با این‌حال، خلیل‌زاد همچنین نوشته که به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد و دور بعدی گفتگوها نیز به زودی آغاز می‌شود.

در سوی دیگر، طالبان نیز در اعلامیه‌ای رسمی‌اش از پیشرفت‌های گفتگوی ۶ روزه با نمایندگان دولت آمریکا سخن گفته و تاکید کرده که روی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است ولی نگاشته که هنوز نیاز به گفتگوی بیشتر است و نیز تفاهم شده، تا دور بعدی گفتگوها برگزار شود.
طالبان در بخشی از این اعلامیه‌اش تأکید کرده که موقف امارت اسلامی طالبان در این گفتگوها، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان بود و تأکید شده تا زمانی که این مسأله حل نشود، پیشرفت در موارد دیگر «ناممکن» است.

پس از پایان نشست ۶ روزه گفتگوهای صلح در قطر، تاکنون حکومت افغانستان واکنشی نشان نداده و ظاهراً رهبران حکومت وحدت ملی منتظر هستند تا جزییات این دیدار و گفتگوهای فشرده را از زبان زلمی خلیل‌زاد بشنوند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، اما از پیشرفت‌های این دیدار استقبال کرده و گفته که گفتگوهای صلح باید با آتش‌بس و پایان خون‌ریزی همزمان باشد.
آقای کرزی همچنین تأکید کرده که صلح دوامدار زمانی به دست میاید که حاصل گفتگوهای خود افغان‌ها باشد.

با این حال، شهروندان افغانستان از پیشرفت‌های گفتگوهای صلح در قطر به گونه محتاطانه خوشبین هستند، زیرا تاکنون اطلاعی از جزییات و اینکه در بدل صلح چه قیمتی باید بپردازند، ندارند.
"سمیرا حمیدی" یکی از فعالان حقوق زن، با ابراز نگرانی از گفتگوهای قطر که در آن هیچ نماینده‌ای از افغانستان حضور نداشت می‌گوید که مردم افغانستان از صلح نمی‌ترسند، اما از تکرار تاریخ سیاه و خون‌آلود بیم‌ دارند. به باور بانو حمیدی، آوردن صلح به هر قیمتی، قمار به زندگی میلیون‌ها شهروند افغانستان است.

با تمام این خوشبینی‌ها و دل‌نگرانی‌ها، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز از پیشرفت‌های گفتگوهای صلح قطر ابراز خوشبینی می‌کند و در تویترش نگاشته که آمریکا در مورد روند صلح افغانستان، جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه هراس‌افکنان بین‌المللی و برگشتاندن نیروهایش به خانه، جدی است.
با این حال، باید دید آنچه که زلمی‌ خیلیل‌زاد در نبود نمایندگان حکومت کابل با طالبان توافق کرده، مورد پذیرش کابل قرار می‌گیرد یا خیر؟

احضار سفیر ترکیه در عراق در واکنش به کشته شدن یک معترض کُرد
معترضین با متهم نمودن ارتش ترکیه به بمباران در شمال اقلیم کردستان عراق، به یک پایگاه نظامی ترکیه در نزدیکی "دهوک" حمله کردند و خودروهای نظامی ترکیه را به آتش کشیدند.

یک روز پس از تظاهرات خشونت‌آمیز در اقلیم کردستان عراق و کشته شدن یک نفر از سوی نیروهای ترکیه، وزارت امور خارجه عراق، روز یکشنبه ٧ بهمن/ ‌‌٢٧ ژانویه، سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرد.

روز شنبه چند معترض به یک پایگاه نظامی ترکیه در "شیلادزی"، واقع در استان "دهوک"، شمال اقلیم کردستان عراق و در نزدیکی مرز ترکیه حمله کردند. تصاویری که از این درگیری منتشر شده، نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان خودروهای نظامی ترکیه را آتش می زنند و نیروهای ترکیه را متهم می‌کنند که در بمباران اخیرشان ٤ غیرنظامی را کشته‌اند.

وزارت امورخارجه عراق با انتشار بیانیه، نوشت که این کشور شلیک تیر از سوی نیروهای ترکیه به روی شهروندان را که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر شد محکوم می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده که جنگنده‌های ترکیه نیز با پرواز در ارتفاع پائین، موجب هراس مردم شدند.

وزارت امورخارجه عراق مراتب اعتراض خود را تسلیم سفیر ترکیه در بغداد کرد. پیشتر نیز این وزارتخانه در ماه دسامبر گذشته (٢٠۱٨)، به دنبال بمباران "مکرر" ارتش ترکیه در خاک عراق و "تجاوز به تمامیت ارضی" این کشور سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده بود.

روز شنبه ٢۶ ژانویه، وزارت دفاع ترکیه، در توئیتر تظاهرکنندگان را متهم کرد که از سوی حزب کارگران کردستان عراق تحریک شده‌اند. آنکارا بارها اعلام کرده که حمله به مواضع کردهای حزب کارگران کردستان ترکیه در خاک عراق را حق مشروع خود می‌داند.

اولتیماتوم ٨ روزه فرانسه، آلمان و اسپانیا به "مادورو" برای برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری
کنفرانس خبری "خوان گوایدو" رهبر مخالفان در کاراکاس. جمعه ۵ بهمن/ ٢۵ ژانویه ٢٠۱٩

REUTERS/Carlos Garcia Rawlins

دولت‌های فرانسه، آلمان و اسپانیا روز شنبه ۶ بهمن/ ٢۶ ژانویه اعلام کردند، در صورتی که تا ٨ روز دیگر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا اعلام نشود، آنها "خوان گوایدو" رهبر مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی این کشور به رسمیت خواهند شناخت.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد «مردم ونزوئلا باید بتوانند خودشان آزادانه درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند و اگر در مدت ٨ روز، زمان برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری در ونزوئلا اعلام نشود، پاریس "خوان گوایدو" رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت می شناسد تا روند سیاسی در این کشورا آغاز شود».
رئیس جمهوری فرانسه در این توئیت همچنین گفته با شرکای اروپایی خود در این‌باره در حال رایزینی و هماهنگی است.

از سوی دیگر، "پِدرو سانچِز"، نخست‌وزیر اسپانیا نیز در پیامی مشابه به دولت "مادورو" برای اعلام برگزاری انتخابات ٨ روز مهلت داد و تهدید کرد در غیر این صورت "گوآیدو" را به عنوان رئیس‌جمهوری به رسمیت خواهد شناخت.

در همین حال، "مارتینا فیتز" سخنگوی دولت آلمان هم در پیام مشابهی برای اعلام آغاز انتخابات جدید ریاست جمهوری به "مادرو" هشت روز فرصت داد و اعلام کرد در صورت عدم اقدام، "خوان گوایدو" را به عنوان رئیس جمهوری دوره انتقالی برای آغاز روند سیاسی در این کشور به رسمیت خواهد شناخت.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز