ترودو: آمریکا مقصر معضل مهاجرت غیرقانونی به کانادا است

Submitted on ی., 05/13/2018 - 23:44

اتاوا- جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با تکرار ضمنی گله و شکایت اعضای دولت اش، آمریکا را در بحران مهاجرت غیرقانونی به کانادا، معضلی که کشور قادر به حل آن نیست، مقصر دانست.

ترودو در جریان سخنرانی اش در پارلمان با سوالاتی درباره برنامه دولت فدرال جهت روبرو شدن به موج مهاجران غیرقانونی که از طریق مرز زمینی کبک به کشور وارد می شوند، روبرو شد. طی دو سال گذشته، تعداد بی سابقه ای پناهجو از نیویورک به کبک وارد شده و تقاضای پناهندگی کرده اند. بر اساس قوانین کانادا هر پناهجو می تواند تا بررسی شدن درخواست پناهندگی و اعلام حکم، دو سال در کبک اقامت کند.

اما مقامات کانادایی می گویند که قادر به تحمل این بار مضاعف نیستند. آنها خواهان پاسخگویی مردی شدند که ماه ها قبل با ارسال توییت اعلام کرد کانادا با آغوش باز از مهاجران استقبال می کند!

ترودو در پاسخ به نمایندگان مجلس ادعا کرد که دولت متبوعش در حال مذاکره با همتای آمریکایی در مورد مسایل مربوط به مرز بین دو کشور است. این مذاکرات بر روی اینکه آیا آمریکا می تواند فرایند غربالگری برای متقاضیان ویزای ورود، بخصوص متقاضیان غرب آفریقا را بهبود بخشد، متمرکز شده است.

کانادا همچنین قصد مذاکره در مورد Safe Third Country Agreement یا توافقنامه کشور امن ثالث را دارد. کانادا می خواهد توافق را به گونه ای تغییر بدهد که هر مهاجری که از طریق مرز زمینی چند هزار مایلی آمریکا و کانادا وارد کشور می شود، به آمریکا درخواست پناهندگی بدهد. به عبارتی کانادا خواهان برپا شدن دیوار مجازی در امتداد مرز جنوبی خود است.

آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی پیشنهاد کانادا می باشد و هنوز تصمیم نگرفته است. بخشی از مشکل ناشی از ادعای ترودو در واکنش به سیاست های سختگیرانه تر مهاجرتی آمریکا است. ترودو به روشنی اعلام کرد که کانادا آماده پذیرش هر مهاجری است که نمی تواند در آمریکا بماند!

اینگونه اظهارات نابخردانه، سبب راهی شدن هزاران پناهجو به کشور از طریق غیرقانونی و با عبور از مرز زمینی شده است و دولت فدرال را با مشکل جدی روبرو کرده است.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز