از کبریت فروشی در سن ۱۷ سالگی، تا ثروتمند ترین سوئد

Submitted on س., 01/30/2018 - 00:10

او جهانی را مبله کرد
اینگوار کامپراد بنیانگذار ایکه آ و ثروتمندترین شهروند سوئد در گذشت
از کبریت فروشی در سن ۱۷ سالگی، تا ثروتمند ترین سوئد
استکهلمیان – اینگوار کامپراد بنیانگذار فروشگاه های غول پیکر مبلمان منزل سوئدی ایکه آ، ثروتمند ترین انسان سوئد و یکی از ثروتمندترین های جهان در سن ۹۱ سالگی در منزلش واقع در زادگاه خود در استان اسمولند سوئد درگذشت.


در اطلاعیه رسمی کمپانی ایکه آ آمده است که اینگوار کامپراد در آرامش و در کنار دوستان و اعضای خانواده خود چشم از جهان فرو بسته است.

خبر درگذشت اینگوار کامپراد از تیترهای نخست روز یکشنبه تمامی رسانه های سوئد و نیز در کشورهایی اروپایی و آمریکا بود. وی یکی از چهره های کارآفرین و نیکوکار برجسته در سوئد و جهان بشمار می رفت و در گذشتش سوئد را عمیقا در اندوه فرو برد.

پادشاه سوئد اعلیحضرت کارل گوستاو شانزدهم در پیامی درگذشت اینگوار کامپراد را تسلیت گفت و او را یک «کارآفرین واقعی» نامید.

نخست وزیر سوئد نیز در پیام تسلیتی که بدنبال درگذشت اینگوار کامپراد منتشر شد وی را فردی تاثیر گذار در اقتصاد سوئد، یک کارآفرین بزرگ و کسی که دکوراسیون منزل را به خانه های مردم عادی در سراسر جهان برد نامید.


کمپانی او، ایکه آ، در زمان درگذشتش ۳۲۸ شعبه با ۱۷۰ هزار کارمند در ۴۷ کشور جهان دارد و سود آن در سال گذشته ۳۴ میلیارد یورو (۳۴۰ میلیارد کرون) بوده است.

اینگوار کمپراد مردی نام آشنا بود که به احتمالل زیاد شمایی که در حال خواندن این مطلب هستید نمونه ای از محصولات ساده و شیک امپراطوری مبلمان منزل او را در خانه خود دارید. وی بعنوان موسس فروشگاه های زنجیره ای مبلمان و لوازم منزل سوئدی آیکه آ نه تنها با حدود ۵ میلیارد دلار (۴۵ میلیارد کرون) ثروت شخصی ثروتمندترین انسان سوئد بلکه یکی از ثروتمند ترین ها در جهان بشمار میرفت.

از کبریت فروشی و ماهی فروشی در سن ۱۷ سالگی
ایکه آ بزرگترین فروشنده مبلمان در سطح جهان است که در سال ۱۹۴۳ توسط اینگوار کمپراد در زمانی‌که تنها ۱۷ ساله بود بنیان نهاده شد. اینگوار نوجوان که نخستین شغلش فروش کبریت و ماهی با دوچرخه بود نام شرکت خود «ایکه آ» را از کنار هم گذاشتن حروف ابتدایی چهار کلمه نام، نام خانوادگی، نام مزرعه‌ای که او در آن بزرگ شد و نام ناحیه محل اقامتش در سوئد ساخت.

Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd - IKEA

اولین فروشگاه ایکه آ در سال ۱۹۵۸ در سوئد گشوده شد. اینگوار کامپراد از سال ۱۹۸۸ دخالت عملی در امور ایکه آ نداشت و مدیریت آن را به پسر کوچکش و دیگر مدیران ارشد این کمپانی بزرگ سپرده بود و تنها بعنوان مشاور در آن حضور داشت.

آیکه آ امروز در ۴۷ کشور دنیا شعبه دارد و هر ساله بیش از نیم میلیارد نفر در بیش از ۳۰۰ فروشگاه غول پیکر آن در سراسر جهان خرید می کنند. کاتاولگ ایکه آ که بصورت سالانه منتشر می شود پر تیراژترین کاتالوگ طراحی مبلمان منزل در سراسر جهان محسوب می شود. کمپانی ایکه آ دارای ۱۷۰ هزار کارمند در گوشه و کنار دنیاست و فروش سالانه آن مبلغ ۳۰۰ میلیارد کرون است که حدود ۱۰ میلیارد آن در سوئد و بقیه در دیگر کشورهای دنیا صورت می گیرد.

اینگوار کمپراد با این وجود مردی بسیار ساده و در شیوه زندگی دور از تجمل خود باقی ماند. او با وجودی که یکی از ثروتمندترین مردان سوئد و جهان بود تا زمانی که سلامتی اش اجازه میداد با وسایل نقلیه عمومی تردد میکرد. اینگوار کامپراد همچنین کمپانی ایکه آ را هرگز وارد بورس سهام نکرد.

افشای روابط اینگوار کامپراد با گروهی فاشیستی-نازیستی در جریان جنگ جهانی دوم به شهرت و اعتبارش آسیبی جدی وارد کرد. او در دهه هشتاد میلادی این اتهامات را پذیرفت و ضمن پوزش از باورها و عقاید گذشته خود همکاری با نازی ها را بزرگترین اشتباه دوران جوانی اش توصیف کرد. اشتباهی که با توجه به واکنشهای پس از مرگش می توان گفت که مورد بخشش قرار گرفته است.

ایکه آ علاوه بر کشور مادر (سوئد), در کشورهای بلژیک, چک, دانمارک, آلمان, اسپانیا, یونان, فرانسه, ایسلند, ایتالیا, قبرس, مجارستان, هلند, نروژ, اتریش, روسیه, لهستان, پرتقال, رومانی, سوئیس, اسلواکی, فنلاند, ترکیه, انگلستان, کانادا, آمریکا, کویت, اسرائیل, عربستان سعودی, امارات عربی متحده, استرالیا, چین, هنگ کنگ, ژاپن, مالزی, تایوان و سنگاپور فروشگاههای غول پیکر خود را دایر کرده است.

اینگوار کمپراد همچنین موسس ده ها بنگاه و موسسه خیریه از جمله در همکاری با یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد)، سازمان نجات کودکان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در نقاط مختلف جهان بود و کمکهای مالی کلان از جمله به تحقیقات علمی در رابطه با سلامتی کودکان و نیز جهت بهبود وضعیت پناهندگان آواره در اردوگاه های پناهندگی پرداخت کرده است.

اینگوار کامپراد بخش عمده ای از ثروت خود را به سازمان های غیر انتفاعی بخشید تا صرف پروژه های انساندوستانه و امور خیریه شود. او همواره حامی و پشتیبان برنامه های فرهنگی و هنری بود و در پروژه های اجتماعی متعددی فعال بود.

روزنامه اکسپرسن سوئد در روز ۹ ژوئیه سال ۲۰۱۲ خبری مبنی بر پرداخت ۷۵ میلیون کرون بصورت یک قلم کمک به یک خانه سالمندان از سوی اینگوار کمپراد را مخابره نمود.

ایکه آ در زمان رژیم پادشاهی مطالعاتی جهت برپایی شعبه هایی در ایران را آغاز کرده بود اما این مطالعات پس از بر روی کار آمدن حکومت اسلامی متوقف گردید. اینک نزدیکترین شعبه ایکه آ به ایران در دوبی (امارات عربی متحده) و ترکیه قرار دارد. شعبه ایکه آ در دوبی با ۳۵۰۰۰ متر مربع وسعت بزرگرتین فروشگاه ایکه آ در خاورمیانه است.

ایکه آ همچنین رسما و بارها اعلام کرده است که فروشگاه هایی که تحت نام «ایکه آ» در ایران مشغول فعالیتند تماما جعلی بوده و هیچگونه ارتباطی با این کمپانی ندارند.

اینگوار کامپراد دو بار ازدواج کرد. از او یک دختر خوانده و سه پسر به یادگار مانده است. هر سه پسر او در ایکه آ مشغول به فعالیت هستند.

صفحه فیس بوک رسمی ایکه آ در سوئد و دیگر کشورهای جهان به دنبال انتشار خبر درگذشت اینگوار کمپراد مملو از سیل پیامهای تسلیت از گوشه و کنار جهان شد.

منبع
stockholmian
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز