کانون نویسندگان ایران: بکتاش آبتین، برای ادامه درمان کووید، در «کمای مصنوعی» فرو رفت

Submitted on ی., 01/02/2022 - 13:16

بر اساس گزارش کانون نویسندگان ایران، وضیعت بکتاش آبتین، نویسنده، فیلمساز و شاعر، روز گذشته، شنبه ۱۱ دی ماه، وخیم‌تر شده و پزشکان برای ادامه روند درمان، وی را در وضعیت کمای مصنوعی قرار دادند. 

بنا بر اعلام کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتین که در روزهای اخیر «برای ادامه روند درمان» از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، از روز گذشته (شنبه ۱۱ دی)، به دلیل مشکلاتی از جمله «خستگی تنفسی و مشکلاتی در آزمایش‌های خونی و اسیدوز تنفسی»، به تصمیم پزشکان معالج، در وضعیت «اینتوبیشن» (لوله‌گذاری نایی) و «وابستگی به دستگاه» قرار گرفته و در کمای مصنوعی فرو رفت. 

بکتاش آبتین، نویسنده، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران، که با اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماعی و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» روبرو است از مهرماه ۱۳۹۹، در شرایط بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، برای اجراء حکم قضایی به زندان اوین منتقل شده بود. 

بنا بر گزارش کانون نویسندگان ایران، خانواده بکتاش آبتین، روز ۲۲ آذر موفق شدند برای این عضو کانون نویسندگان، به دلیل وخامت جسمانی مرخصی بگیرند و وی با وضعیتی وخیم به بیمارستان منتقل شد تا «روند درمان او پس از ده روز بی‌توجهی عامدانه» آغاز شود. 

به گزارش کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتین، «فشاری که در این ده روز از سر گذرانده بود، درگیری بالای ریه و پایین بودن جدی سطح اکسیژن خون باعث شد که با وجود تلاش شبانه‌روزی کادر درمان، روزهای بعد را بی‌هیچ نشانه‌ای از بهبود سپری کند». این نهاد می‌افزاید: «اکنون کادر درمان، خانواده، اعضا کانون و دوستان آبتین امیدوارانه به روزهای پس از این خواب مصنوعی اجباری چشم دوخته‌اند».

بکتاش آبتین، به همراه رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران، از مهر ماه ۱۳۹۹ برای اجراء احکام خود به زندان اوین منتقل شده بودند. 

کانون نویسندگان ایران، با اشاره به «رنجی که آبتین در این یک ماه متحمل شده است»، وضعیت کنونی جسمانی بکتاش آبتین را «نتیجه مستقیم عملکرد حکومت و زندانبانان آبتین» برشمرده است و «مسیری که حکومت با احضارها و بازجویی‌های متعدد، پرونده‌سازی، صدور حکم درازمدت، اجراء حکم زندان در زمان همه‌گیری کرونا و با وجود آگاهی از بیماری زمینه‌ای آغاز کرده بود» را دلیل اصلی شرایط وخیم جسمانی این نویسنده و عضو کانون نویسندگان عنوان نموده است. 

محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی، در روز ۱۶ فروردین، با انتشار توئیتی نسبت به وضعیت جسمانی نامساعد بکتاش آبتین در زندان اوین ابراز نگرانی کرده و از انتقال این نویسنده زندانی به بهداری زندان، به دلیل ظهور علائم بیماری کووید و درگیری ریه، خبر داده بود. 

در بیانیه اخیر کانون نویسندگان ایران، با اشاره به دور اخیر بیماری بکتاش آبتین، آمده است: «چهار روز سرگردانی بکتاش آبتین در زندان اوین میان بند و بهداری بدون دریافت کوچکترین درمانی، انتقال شبانه او به بیمارستان طالقانی و به زنجیر کشیدن او بر تخت بیمارستان، بی‌خبر نگهداشتن خانواده و هم‌بندانش از وضعیت او و سوزاندن روزها و لحظات حیاتی آبتین و خانواده‌اش در تلاش برای گرفتن مرخصی، بخشی از عملکرد آگاهانه و عامدانه حکومت و زندانبانانش در به خطر انداختن جان آبتین است». 

کانون نویسندگان ایران، با اشاره به «تاخیر عامدانه در انتقال سریع» بکتاش آبتین‌ به «بیمارستان»، «مسئولیت جان و سلامت بکتاش آبتین، عضو پیشین هیات دبیران کانون نویسندگان ایران را برعهده حکومت» دانسته است. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز