وزارت اطلاعات ریشۀ هر دو حمله به شاهچراغ را یکی می‌داند

Submitted on جمعه, 08/18/2023 - 11:37

در بیانیۀ وزارت اطلاعات که روز جمعه ۲۷ مرداد منتشر شد، حملۀ اخیر به شاهچراغ با حملۀ قبلی (۴ آبان ۱۴۰۱)  مقایسه شده است.

بیانیه می‌گوید: «در واقعۀ سال گذشته، تمامی اعضای تیم تروریستی، اعم از عناصر عملیاتی، پشتیبانی و هدایت صحنه از عناصر بیگانه انتخاب و تنها چند روز پیش از عملیات وارد کشور شده بودند.»

وزارت اطلاعات تأکید می‌کند که همۀ عوامل «غیرایرانی و از ملّیت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان بودند.»

به ادعای وزارت اطلاعات، بعد از مجازات مسببین جنایت سال گذشته، داعش در صدد انتقام برآمد و «تروریست‌های متعددی را به‌سوی ایران روانه کرد که جملگی دستگیر شدند.» بر این اساس، از حادثۀ اول تا دوم شاهچراغ، «۱٩۶ تروریست تکفیری معدوم یا بازداشت شدند.»

وزارت اطلاعات می‌افزاید: «انتخاب زمان انجام هر دو عملیات تروریستی شاهچراغ کاملاً معنادار است: در سال گذشته، همزمان با اغتشاشات دشمن‌ساختۀ پاییز و در سال جاری، در آستانۀ سالگرد آن وقایع.»

این وزارتخانه می‌گوید که «با همکاری تنگاتنگ وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، فرماندهی انتظامی و دستگاه قضایی کشور، کلیدی‌ترین عنصر پشتیبانی عملیات تروریستی اخیر که در ایران مستقر، و مستقیماً  با مسئول عملیاتی داعش در سوریه و افغانستان مرتبط بوده، شناسایی و دستگیر شد.»

فرضیات و تحلیل‌های گوناگون در مورد انگیزه‌های حملۀ تروریستی اخیر به شاهچراغ و رابطۀ احتمالی‌اش با حملۀ سال گذشته مطرح شده است.

در این میان، در اسنادی که چند ماه قبل به عنوان گزارش جلسۀ مسئولان اطلاعاتی کشور با علی خامنه‌ای افشا شد، اشاراتی صریح به حملۀ نخست شاهچراغ مشاهده می‌شود. این گزارش محرمانۀ مشروح که ظاهراً به جلسۀ مورخ هفدهم دی ۱۴٠۱ مربوط است، چند ماه قبل برای اولین بار در کانال تلگرامی «وقت آزادی» منتشر شد، اما به اندازۀ کافی مورد تحلیل و توجه رسانه‌ها قرار نگرفت.

در این گزارش، یکی از سخنرانان که به نام «احمد رحمانیان» و نمایندۀ حفاظت اطلاعات و مسئول «تحلیل نیروهای مسلح کشور» معرفی شده، در بخشی از انتقادهای خود نسبت به عملکرد اطلاعات سپاه می‌گوید: «ایــن افتضــاح برنامــه‌ریــزی بــرای اجــرای عملیــات شــاهچراغ چــه بــود؟ چــه کســی ایــن طــرح عامدانــه را نوشـت و بـه اجـرای آن چطـور اطلاعات سـپاه نظـر مثبـت نشـان داد؟ دســتاورد ایــن عملیــات جــز دو دســتگی میــان مــردم چــه خواهــد بــود؟ چقدر هزینــه شــد کــه ایــن نیروهــای تروریســتی از افغانسـتان بـه ایـران آورده شـوند؟ اشـتباهات تاکتیکـی اطلاعات سـپاه از دسـت خـارج شـده اسـت. امـروز عصـر رسـانه اسـت و ایـن مسـائل دیـر یـا زود بازخوانـی می‌شـود.»

در ادامه، فرد سخنران – شاید خطاب به یکی از حضار– می‌گوید: «اشـتباه شـما در ایـن بـود کــه زندانــی می‌آوریــد و اســتفاده ابــزاری می‌کنیــد و ســرصحنه هــم او را کشــته‌اید کــه چیــزی باقــی نمانــد. حســاب نکردیــد کـه یـک فـرد می‌توانـد چنـد خشـاب خالـی کنـد یـا بـه همـراه داشـته باشـد؟ برادرعزیـزِ طـراح عملیـات! ایـن اعمـال مـردم را ناراحت‌تـر وعصبانی‌ترمی‌کنـد. شـما بخـش بسـیاری از مـردم را روبـروی هـم قـرار دادیـد. بعـد از ایـن عملیـات میـزان درگیـری مـردم معتقـد و مذهبـی و مـردم معترض سـی وچهـار درصـد بیشـتر شـد. بعـد از حادثـه، حضـور مـردم را در اعتراضـات اسـتان فـارس نتوانسـته‌اند مهارکننـد. بـرادران عزیـز، قبـل از عملیـات فکـر کنیـد! ترتیـب‌دهـی یـک عملیـات توسـط سـرویس‌های جاسوسـی خارجـی حداقـل شـش مـاه زمـان می‌برد. شـما چطـور در یـک هفتـه عملیـات سـازماندهی می‌کنیـد؟»

هرچند صحت این گزارش قابل اثبات نیست، اما مقامات جمهوری اسلامی هیچ واکنشی به آن نشان ندادند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز