آمریکا مجازات‌های تازه‌ای علیه لشکر فاطمیّون، تیپ زینبیّون و شرکت هواپیمائی فارس قشم برقرار کرد

Submitted on پ., 01/24/2019 - 20:51

آمریکا مجازات‌های تازه‌ای علیه لشکر فاطمیّون، تیپ زینبیّون و شرکت هواپیمائی فارس قشم برقرار کرد
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که این کشور برای محدود ساختن اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سوریه مجازات‌های تازه‌ای را علیۀ شبه نظامیان زیر کنترل این کشور در سوریه و نیز یک شرکت هواپیمائی که خدمات پشتیبانی سپاه قدس را بر عهده دارد، وضع کرده است. بر اساس بیانیۀ ادارۀ نظارت بر دارائی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، "لشکر فاطمیّون" و "تیپ زینبیّون" که از شبه نظامیان خارجی تحت نظر ایران تشکیل شده‌اند و شرکت "هواپیمائی فارس قشم" مشمول این مجازات‌ها قرار گرفته‌اند.


هواپیمای شرکت هواپیمائی ماهان ایر

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم "سیگال ماندلکر"، با انتشار بیانیه‌ای می‌نویسد که «ایران با استفاده از ماهان‌ایر و تجهیزات هواپیمائی تجارتی خود همچنان به انتقال نیرو و سلاح برای تأمین نیازهای کارزار مصیبت‌بار منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد». وی تأکید می‌کند که ایالات متحد آمریکا کسانی را که «به شرکت ماهان‌ایر و دیگر شرکت‌های هواپیمائی اعلام شده خدمات برسانند بشدت مورد مجازات قرار می‌دهد». او در بیانیۀ خود یادآوری می‌کند «کسانی که به هشدارهای ما توجه نکنند خود را در معرض مجازات‌های سنگین قرار می‌دهند».

در همین حال وزیر خزانه داری آمریکا، "استیون منوچین" گفت «رژیم بیرحم ایران "انسان‌های" پناه‌گرفته در این کشور را از خدمات اولیه نظیر دستیابی به آموزش محروم کرده و از آنها به عنوان سپر بلا در سوریه استفاده می‌کند». او نیز تأکید کرد که «هدف آمریکا از فشار بر شبه نظامیان مورد حمایت ایران و دیگر نایبان خارجی مسدود کردن شبکه‌های غیرقانونی مورد استفادۀ رژیم تهران برای صادر کردن تروریسم و ایجاد شورش در جهان است».

مجازات‌های آمریکا شامل شرکت "فلایت تراول ال.ال.سی" نیز می‌شود. این شرکت هواپیمائی که مقر آن در ارمنستان است به گفتۀ خزانه‌داری آمریکا با "ماهان‌ایر" و "سپاه قدس"، مناسبات نزدیک دارد.
ماهان ایر و سپاه قدس پیش از این در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

وزارت امور خارجه ایران: رسانه‌های خارجی از اظهارت علی ماجدی ذوق‌زده نشوند
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اظهارات علی ماجدی، سفر پیشین ایران در آلمان، مدعی شد: اظهارات منتشر شده از سوی علی ماجدی، نظرات شخصی وی بوده است و دیدگاه وزارت امور خارجه ایران نیست. علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن شرح سیاست خارجی ایران، نسبت به برخی اقدامات تروریستی "از سوی برخی افراد خودسر در خارج از کشور" هشدار داد و گفت: اقدامات آنها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است.


وزارت امور خارجه ایران

روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران، در اطلاعیه‌ای، در واکنش به مصاحبه علی ماجدی اعلام کرد: در خصوص عملیات به اصطلاح خودسرانه که در اظهارات ایشان وجود دارد چنانکه از متن مصاحبه نیز مشخص است ایشان به مورد مشخصی اشاره نداشته و یک نگرانی عمومی از برخی احتمالات را بیان کرده است.

سفیر پیشین ایران در آلمان، در بخشی از مصاحبه خود گفته بود: اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند، اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این سخنان، تاکید کرد: "اسناد و شواهد کشورهای اروپایی که برای برخی ادعاهای این کشورها ارائه شده است اصلا قابل اثبات نیست و اسناد متقنی به شمار نمی‌رود. همچنانکه ایشان نیز تاکید کرده است این عملیات احتمالا توسط گروهک‌های معاند در خارج از کشور به گونه‌ای انجام می‌شود که به پای ایران نوشته شود".

علی ماجدی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به ادعای مطرح شده علیه ایران در ارتباط با طرح بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در شمال پاریس، گفته بود: اول مطمئن شویم که کسانی در داخل کشور این‌گونه اقدامات را انجام نمی‌دهند و اگر اندک ایرانیانی در خارج از کشور به نام ایران این اقدامات را انجام می‌دهند باید بتوانیم این موضوع را اثبات کنیم.

اظهارات اخیر سفیر پیشین ایران در یک کشور اروپایی در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور انعکاس وسیعی داشت. روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران در این اطلاعیه آورده است: به رسانه‌های خارجی و برخی خارج‌نشینان معلوم‌الحال که برداشت‌های دلخواه خود را از این مصاحبه به عمل آورده‌اند توصیه می شود ذوق زده نشده و آرزوهای قلبی خود را به دیگران نسبت ندهند.

مرضیه هاشمی، کارمند صدا و سیمای جمهوری اسلامی در آمریکا آزاد شد
مرضیه هاشمی، گویندۀ آمریکایی-ایرانی شبکۀ برون‌مرزی "پرس - تی‌وی" که در آمریکا زندانی شده بود، بعد از ده روز آزاد شد. به گفتۀ مقامات آمریکایی وی برای شهادت در یک پروندۀ مهم بازداشت شده بود.

مرضیه هاشمی (Melanie Franklin)، گویندۀ آمریکایی-ایرانی شبکۀ برون‌مرزی "پرس-تی‌وی" جمهوری اسلامی ایران به زبان انگلیسی.
PressTV

در آخرین ساعات شب گذشته – چهارشنبه ٢٣ ژانویه/٣ بهمن – شبکۀ "پرس تی‌وی" که کارفرمای مرضیه هاشمی محسوب می‌شود در سایت‌های انگلیسی و فرانسه زبان خود اعلام کرد که مرضیه هاشمی پس از شهادت در مقابل هیئت منصفه آزاد شده و هیچ اتهامی علیه وی طرح نشده است. این شبکه به نقل از آسوشیتد پرس می‌افزاید که به دنبال شهادت خانم هاشمی، چند نفر که به پروندۀ او نزدیک بوده‌اند آزاد شده‌اند. اما همچنان معلوم نیست که بازداشت و شهادت مرضیه هاشمی در ارتباط با چه پرونده یا چه رویدادهایی صورت گرفته است.

مرضیه هاشمی پس از آزادی، یک پیام شفاهی از طریق پرس تی‌وی منتشر کرد. او در این پیام با تشکر از خانواده‌اش، می‌گوید که بعداً شرح خواهد داد که در این مدت "چه کشیده" است.

مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) که شبکۀ "پرس- تی‌وی" وی را مسلمان آفریقایی-آمریکایی معرفی می‌کند و به گفتۀ مقامات جمهوری اسلامی دارای تابعیت ایرانی نیز هست، در روز ١٣ ژانویه در فرودگاه بین‌المللی سنت لوئیس لامبرت، در ایالت میسوری بازداشت شد. به گفتۀ مسئولان ایرانی وی برای دیدار با برادر بیمارش از تهران به آمریکا رفته بود.

شبکۀ پرس-تی‌وی می‌نویسد که وی بعد از بازداشت به واشنگتن منتقل شده و در زندان به اجبار حجاب خود را برداشته و غذای "غیرحلال" خورده است. دولت آمریکا فقط گفته است که وی به عنوان "یک شاهد مهم" بازداشت شده اما معلوم نیست در کدام پرونده.

شبکۀ پرس- تی‌وی همچنین بیانیۀ خانوادۀ مرضیه هاشمی را که به دنبال آزادی او تهیه شده نقل کرده است. در این بیانیه آمده است که "مرضیه و خانواده‌اش اجازه نخواهند داد که بازداشت او در سکوت بگذرد". خانوادۀ وی می‌افزاید که "می‌خواهد اطمینان یابد که اتفاقی که برای مرضیه رخ داد دیگر برای هیچکس – و هیچ مسلمانی – تکرار نخواهد شد". در این بیانیه آمده است که مرضیه هاشمی در واشنگتن خواهد ماند تا روز جمعه (٢۵ ژانویه) در تظاهرات شرکت کند. توضیحی در مورد چند و چون این تظاهرات داده نشده است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز