آمریکائیان تا خروج کامل نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوریه در این کشور باقی خواهند ماند

Submitted on جمعه, 09/28/2018 - 21:43

آمریکائیان تا خروج کامل نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوریه در این کشور باقی خواهند ماند

جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا برای حل بحران سوریه - تصویر آرشیوی

فرستاده ویژه آمریکا برای حل بحران سوریه، جیمز جفری، روز گذشته ۲۷ سپتامبر/۵ مهر اعلام کرد که آمریکائیان تا خروج تمام نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوریه در این کشور باقی خواهند ماند.

جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا برای حل بحران سوریه، در طی یک کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرد که آمریکا مادامی که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و شبه نظامیان وابسته به آن سوریه را ترک نکنند، در این کشور خواهد ماند.

جیمز جفری گفت: "حضور آمریکا در سوریه به حضور نظامی آن منحصر نمی گردد. ارتش آمریکا همانطور که وزیر دفاع ما، جیمز متیس، گفت ﻣﺄموریت نابودی کامل داعش را بر عهده دارد." جیمز جفری افزود: "شیوه های کوناگونی برای حضور آمریکا در سوریه وجود دارد. حضور دیپلماتیک آمریکا با حضور چندین گروه از وزارت امور خارجه این کشور در نقاط مختلف سوریه ﺗﺄمین می شود. از سوی دیگر، متحدین آمریکا نیروهای بومی هستند که این کشور در چندین ناحیه از سوریه آموزش داده است."

وزیر دفاع آمریکا، جیمز متیس، پس از این اظهارات جیمز جفری گفت که آمریکا به منظور شکست دادن گروه داعش و تا نابودی کامل آن در سوریه باقی خواهد ماند.

جان بولتون، مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، هم دو روز پیش در یک کنفرانس خبری در واشنگتن اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا تا زمانی که قوای جمهوری اسلامی ایران و شبه نظامیان وابسته به آن در خاک سوریه باشند، این کشور را ترک نخواهند کرد.

واکنش ایران به ادعای نتانیاهو در مورد سایت مخفی "تورقوزآباد"


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه پنجشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر ایران را متهم کرد که قصد ساختن تسلیحات هسته‌ای دارد. وی همچنین نقشه‌ای از تهران و عکسی از ساختمانی در جنوب تهران را نشان داد و گفت این تصاویر مکان تاسیسات سرّی اتمی جدیدی در ایران است که اسرائیل آن را کشف کرده است. در نخستین واکنش‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای جدید نتانیاهو علیه ایران را فاقد ارزش پاسخگویی دانست و گفت: "پس از ناکامی آمریکا و اسرائیل در اجرای سناریوی‌های ضد ایرانی در شورای امنیت، این نمایش و ادعاهای مضحک از نخست وزیر اسرائیل دور از ذهن نبود."

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود در مجمع عمومی تصاویری را در سازمان ملل نشان داد و مدعی شد که این تصاویر تاسیسات سرّی اتمی ایران را در چند نقطه، از جمله در تورقوزآباد، در جنوب تهران، نشان می دهد.

نتانیاهو مدعی شد آنچه در تصویر است، محل یک آرشیو اسناد اتمی و یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در ایران است.

او همچنین مدعی شد که ایران در ماه گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو را از تاسیساتی خارج کرده و در مناطق مختلفی در تهران پخش کرده‌ است تا آن را از دید جهانیان پنهان کند. نتانیاهو در سخنانش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد خطاب قرار داد و گفت آژانس چرا بیکار نشسته است و بازرسان خود را برای بازدید این اماکن مشکوک به ایران اعزام نمی کند.

نتانیاهو گفت: آفریقای جنوبی و لیبی زمانی که برنامه هسته ای خود را متوقف کردند آرشیو انبارهای مربوط به برنامه هسته ای خود را نابود کردند. چرا ایران این کار را نکرده است؟ این موضوع نشان می دهد که آنها قصد دارند بعد از پایان مهلت مندرج در توافق هسته ای وین، فعالیتهای هسته ای خود را از سر بگیرند.

این چندمین باری است که نتانیاهو با نمایش تصاویری ادعاهایی را علیه ایران مطرح می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل در حالی چنین اتهامی را علیه تهران مطرح می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دفعات گفته است که به مناطق مورد نظر برای بازرسی در ایران دسترسی داشته و ایران به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه انرژی هسته‌ای پایبند بوده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز سخنان بنیامین نتانیاهو را دروغ و بی محتوا خواند و گفت: این یک نمایش جدید از سوی مقامات رژیم اسراییل است که اگر چه ارزش پرداختن ندارد؛ آن را شدیدا تکذیب و رد می کنیم.

وی افزود: بعد از شکست تمامی برنامه ریزی‌های این رژیم و ایالات متحده آمریکا برای تخریب چهره ایران در اجلاس اخیر مجمع عمومی و مدیریت شوی آمریکایی در شورای امنیت که به شکست کامل آمریکا و منجر به رسوایی آنان شد، آنان به سناریو‌سازی و دروغ پردازی های جدید و غیر قابل باور روی آورند و تا حدی در جهت باز گرداندن آبروی رفته و رسوایی بزرگ شان تلاشی مذبوحانه داشته باشند.

بهرام قاسمی تأکید کرد: تنها مرجع رسیدگی به مسایل هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی است که نظارت دایم و راستی آزمایی خود را دنبال و تاکنون با دوازده گزارش، تعهد ایران را به همه آنچه در برجام مسئولیت آن را پذیرفته بود مورد تایید قرار داده است."

اخطار سپاه به عربستان و امارات: اگر از خطوط قرمز عبور کنید، با پاسخ کوبنده ایران روبرو خواهید‌ شد


حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه ۲۸ سپتامبر/۶ مهر به عربستان سعودی و امارات توصیه کرد دست از شرارت و توطئه علیه ایران بردارند و اگر از خطوط قرمز ایران عبور کنند، با پاسخ کوبنده و انتقامی ایران روبرو خواهند شد. پاسخی که هرگز آنرا فراموش نخواهند کرد.

سردار سلامی طی سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه اخیر تروریستی اهواز، عربستان سعودی و امارات را مورد خطاب قرار داد و گفت: "شما شکست پذیر هستید. درون کاخ‌های شیسشه‌ای نشسته‌اید و نمی‌توانید تیغ انتقام ملّت ایران را تحمل کنید. ما خویشتنداری کرده‌ایم و نجابت انقلابی به خرج داده‌ایم، امّا اگر از خطوط قرمزمان عبور کنید، قطعاً از خطوط قرمز شما عبور خواهیم کرد و می‌دانید قدرت ملّت ایران، وقتی به صحنه عمل می‌آید چه طوفانی به‌پا می‌کند. پس آرام باشید و مداخله نکنید؛ بلند پروازی‌های منطقه‌ای شما همه جا شما را با شکست مواجهه کرده است."

رویترز می نویسد: ایران ریاض و امارات را متهم می کند که پشت حمله تروریستی ۲۲ سپتامبر گذشته به رژه نظامی اهواز در جنوب غربی این کشور هستند. حمله ای که طی آن ۲۵ تن، از جمله ۱۲ تن از نیروهای سپاه پاسدران کشته شده اند.

سلامی گفت: حادثه تروریستی اهواز، یک عقبه منطقه‌ای و جهانی دارد و طراحان آن را باید در مثلث آمریکا، رژیم اسرائیل، عربستان و امارات جستجو کرد. وی گفت در اینجا "اعلام می‌کنیم که انتقام قطره قطره خون شهیدان‌مان را از عوامل داخلی و بیرونی این حادثه غم‌انگیز خواهیم گرفت."

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این موضوع که رژیم امارات و عربستان سعودی، صحنه‌گردان اصلی شرارت‌های امنیتی در برخی مناطق ایران هستند، گفت: آن‌ها آروزی انتقال ناامنی به درون سرزمین‌مان را دارند و ما به آن‌ها می‌گوییم که شما هرگز در توسعه تنش و منازعه با جمهوری اسلامی ایران به هیچ موفقیتی نخواهید رسید.

وی افزود: "شما کوچک تر از آن‌هستید که یک رقیب یا حریف برای کشور بزرگی باشید که چهل سال است در برابر بی‌بدلیل‌ترین امپراتوری‌های دنیا ایستاده است و در مقاطعی مهم، شکست‌های بزرگی را به آنان تحمیل کرده است".

سردار سلامی همچنین گفت: شما در مجموعه ارکان قدرت، دارای ارزش مکانی نیستید. شما فقط وقتی در کنار آمریکا قرار می‌گیرید، احساس قدرت می‌کنید. وی همچنین به آمریکا هشدار داد که "دست از حمایت از تروریست‌ها بردارد؛ زیرا این حمایت برای آمریکا زیان‌بار خواهد بود.

محمدعلی موحدی کرمانی خطیب جمعه این هفته تهران هم در سخنان امروز خود به آمریکا هشدار داد در صورتیکه به دشمنی های خود با جمهوری اسلامی ادامه دهد و اگر آمریکا و اسرائیل در باره ایران دست از پا خطا کنند، پایگاه های آمریکا در اطراف کشور، دیگر امنیت نخواهند داشت.

سخنان محتاطانه مرکل درباره ترکیه و پرسش‌هایی که اردوغان پاسخ نداد
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان، روز جمعه ۲۸ سپتامبر در برلین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه ۲۸ سپتامبر در برلین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. رهبران آلمان و ترکیه با وجود به گفته مرکل "اختلافات عمیق" میان دو کشور به ویژه در زمینه وضعیت حقوق بشر و آزادی مطبوعات در ترکیه، محتاطانه تلاش کردند تا نزدیکی دو کشور را به نمایش بگذارند.

تنها نتیجه مشخص این دیدار تاکنون، اعلام برگزاری یک نشست سران میان کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه درباره سوریه و به ویژه وضعیت منطقه ادلب است؛ پرونده‌ای که مسکو بیشترین تأثیر در آن را دارد و برلین و پاریس کمترین نقش را در آن ایفا می‌کنند.

با این حال هم آلمان و هم ترکیه که میزبان صدها هزار سوری پناهنده هستند، نگران موج دیگری از مهاجران سوری پس از حمله به ادلب‌اند.

بیشتر بخوانید:
دو خبر بد اروپا برای ترکیه در بدو ورود اردوغان به آلمان

همچنین نشست چهارجانبه مرکل، اردوغان، پوتین و ماکرون در حالی برگزار خواهد شد که ترکیه به همراه آلمان و فرانسه عضو ناتو هستند.

اما در نشست خبری پس از دیدار مرکل و اردوغان، صدراعظم آلمان بر منافع مشترک میان دو کشور تأکید کرد و گفت: "ما مسائل مختلفی داریم که ما را با هم متحد می‌کند."

در حالی که حدود سه میلیون ترک‌ یا ترک‌تبار در آلمان زندگی می‌کنند، مرکل سفر سه روز اردوغان به کشورش را دارای "معنای بزرگ" توصیف کرد.

همچنین در حالی که اقتصاد ترکیه طی هفته‌های اخیر ناشی از تحریم‌های آمریکا دچار بحران شده و ارزش پول ملی این کشور افت شدید کرده، مرکل گفت که آلمان خواهان یک ترکیه با "اقتصاد باثبات" است.

این اظهارات مرکل در حالی است که ۷۵۰۰ شرکت آلمانی در ترکیه فعال هستند.

مرکل همچنین بر خلاف میل اردوغان، از "تروریست" خواندن هواداران فتح الله گولن پرهیز کرد و گفت: "ما اطلاعاتی را که از سوی دولت ترکیه داده می شود به دقت بررسی می کنیم اما این اطلاعات کافی نیست."

اردوغان نیز در این نشست با اشاره به تنش‌هایی که طی سال‌های اخیر در روابط دو کشور به وجود آمد، گفت: "ما در زمینه یک توافق برای از سرگیری مکانیم‌های همکاری به یک نتیجه رسیدیم."

او همچنین برای پرهیز از هرگونه حاشیه، به پرسش‌های خبرنگاران درباره اظهارات جنجال برانگیزش مبنی بر "رفتارهای نازی‌گونه" دولت آلمان و همچنین شکست ترکیه از آلمان در رقابت برای تصاحب میزبانی جام فوتبال ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۴ پاسخ نداد.

اردوغان همچنین روز جمعه با فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی خود دیدار کرد. در این دیدار، رئیس جمهوری آلمان موضوع زندانیان سیاسی آلمانی را که در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند، مطرح کرد.

همزمان با سفر اردوغان به آلمان، ترک‌ها و کردهای مخالف او در برلین دست به تظاهرات زدند.

قرار است که اردوغان روز شنبه یک مسجد را در شهر کلن آلمان افتتاح کند.

افزایش بی‌سابقه بدهی‌های فرانسه همزمان با کاهش بدهی‌های آلمان


مؤسسه ملی آمار و تحقیقات اقتصادی فرانسه

میزان بدهی‌های عمومی فرانسه به حدی افزایش یافته که در سه ماهه دوم سال، برابر با ۱۰۰ درصد میزان تولید ناخالص داخلی این کشور شده است. این در حالی است که میزان بدهی‌های آلمان کاهش یافته و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی به زیر ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد.

مؤسسه ملی آمار و تحقیقات اقتصادی فرانسه روز جمعه ۲۸ سپتامبر اعلام کرد که این میزان افزایش به دلیل اضافه شدن بدهی‌های شرکت راه آهن فرانسه است.

به این ترتیب میزان بدهی‌های دولت فرانسه به ۲۲۹۹.۹ میلیارد یورو رسیده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که با توجه به افزایش میزان سود بانکی از سوی بانک مرکزی اروپا که قرار است از تابستان سال آینده صورت گیرد، به نظر می‌رسد که بدهی‌ کشورهای حوزه یورو باز هم افزایش یابد.

کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که افزایش بدهی‌های فرانسه با وجود کاهش بدهی‌های آلمان، همکاری اقتصادی میان دو کشور را دشوار خواهد کرد.

در حوزه یورو، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال نیز در زمینه بدهی‌های خود وضعیتی مشابه فرانسه دارند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز