وزیر خارجۀ طالبان در اسلام‌آباد: چین و پاکستان برای گسترش همکاری با طالبان آماده‌اند

Submitted on ش., 05/06/2023 - 11:51

با اینکه  تحریم‌های بین‌المللی سفر مقامات طالبان را به خارج از کشور بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن کرده، اما امیرخان متقی توانست با اجازۀ سازمان ملل به اسلام اباد برود و روز شنبه ۱۶ اردیبهشت با وزیران خارجۀ پاکستان و چین دیدار کند.

آقای چین گانگ که از شش ماه پیش وزارت امور خارجۀ چین را به عهده دارد، بعد از ملاقات با امیرخان متقی در یک نشست خبری گفت: «پکن و اسلام‌آباد آماده‌اند تا از بازسازی اقتصادی افغانستان حمایت کنند.»

او در عین حال افزود: «ما امیدواریم که طالبان یک حکومت فراگیر و سیاست‌های معتدل را پیشه کنند و روابط دوستانه با همسایگان خود را حفظ نمایند.»

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان نیز همراه با امیرخان متقی به پاکستان رفته است.

از نظر کابل، چین و پاکستان مهم‌ترین کشورهای همسایه به شمار می‌آیند. در حالی که چین به منابع طبیعی و زیرزمینی دست‌نخوردۀ افغانستان نظر دارد، پاکستان بیشتر نگران امنیت خود و مرزهای طولانی‌اش با افغانستان است.

آقای بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پاکستان گفت: «پیام ما به مقامات افغان همیشه چنین بوده است: "ما را یاری دهید تا بتوانیم کمک‌تان کنیم".»

وزیر خارجۀ چین نیز با لحنی هشدارآمیز اضافه کرد: «بسیار مهم است که طالبان نگرانی‌های امنیتی همسایگان خود را جدی بگیرند و برای مقابله با نیروهای تروریست در افغانستان اقدامات محکم‌تری انجام دهند.»

این سفر امیرخان متقی برای طالبان بسیار مهم است، زیرا در نشست اخیر دوحه با اینکه صحبت از افغانستان بود، اما هیچ نماینده‌ای از طالبان حضور نداشت. همچنین طی هفتۀ گذشته، اجلاس وزیران خارجۀ سازمان همکاری شانگهای در هند برگزار شد و با اینکه افغانستان عضو ناظر این سازمان به شمار می‌آید اما از نمایندگان طالبان دعوتی به عمل نیامده بود.

مایکل کوگلمن، مدیر انستیتوی آسیای جنوبی وابسته به «ویلسون سنتر» واشنگتن معتقد است که پاکستان و چین از معدود کشورهایی هستند که حاضر به بده و بستان با طالبان‌اند و حتی شاید امکان به رسمیت شناختن حکومت آنها را در نظر داشته باشند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز