وزیر خارجۀ فرانسه: مسئولان رژیم ایران نمی‌توانند به کشتار ادامه دهند اما فرزندان خود را نزد ما بفرستند

Submitted on س., 10/04/2022 - 20:16

کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در مجلس ملی به شدت از سرکوبگری رژیم جمهوری اسلامی انتقاد کرد
کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در مجلس ملی به شدت از سرکوبگری رژیم جمهوری اسلامی انتقاد کرد AFP - CHRISTOPHE ARCHAMBAULT

وزیر امور خارجۀ فرانسه، در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان پارلمان در مورد نحوۀ واکنش پاریس به رویدادهای ایران، یادآوری کرد که کاردار جمهوری اسلامی چهار روز قبل احضار شده و اعتراض فرانسه را دریافت کرده است. او همچنین گفت که مسئولان رژیم اسلامی باید بدانند که ممکن نیست از یک سو تظاهرکنندگان را بکشند و از سوی دیگر فرزندان خود را به کشورهای اتحادیه اروپا بفرستند. او همچنین از احتمال انسداد اموال مسئولان رژیم در اتحادیه اروپا سخن گفت.

روز سه‌شنبه چهارم اکتبر، بعد از آن که نمایندگان مجلس ملی فرانسه به خاطر مردم ایران یک دقیقه سکوت کردند، خانم کاترین کولونا وزیر خارجۀ فرانسه به تریبون رفت و یادآوری کرد که فرانسه از همان روز ۱٩ سپتامبر (۲۵ شهریور) خشونتی را که به مرگ مهسا امینی منجر شد با قاطعیت محکوم کرد. او گفت: "ما از مقامات ایرانی خواسته‌ایم که حق تجمعات و همچنین حق فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران را محترم بشمارند".

خانم کولونا افزود: "جمهوری اسلامی ایران تذکرات ما را در مورد حقوق بشر مداخله در امور داخلی‌اش دانسته و این موضوع را به سفیر ما در تهران گوشزد کرده است". بنا براین فرانسه نیز تصمیم گرفت که "در غیبت سفیر، کاردار جمهوری اسلامی را احضار کند و خواستار پایان سرکوب کورکورانه شود".

به گفتۀ وزیر خارجۀ فرانسه کاردار جمهوری اسلامی در روز جمعه ۳٠ سپتامبر احضار شده است.

وی سپس توضیح داد که در حال حاضر چالش اصلی در کوچه و خیابان‌های ایران آزادی است. او گفت: "امروزه خواست آزادی در ایران در همه جا حضور دارد: در خیابان‌ها، در دانشگاه‌ها و در قلب‌ها... زنان ایرانی خواهان آزادی‌اند و ما از آنان حمایت می‌کنیم".

خانم کولونا که به پرسش‌های نمایندگان در مورد اقدامات فرانسه پاسخ می‌داد گفت: "ما در سطح اتحادیه اروپا نیز در جهت اتخاذ تصمیم‌هایی در قبال مسئولان رژیم مشغول به کاریم". این روند می‌تواند به "مسدود کردن دارایی‌های آنها و ممنوعیت سفرشان" (به کشورهای اتحادیه اروپا) بینجامد.

او در پایان گوشزد کرد که این مسئولان "تظاهرکنندگان را می‌کشند اما فرزندان خود را به کشورهای ما می‌فرستند، چنین چیزی قابل دوام نیست"...

در دو روز اخیر، دولت‌های غربی لحن قاطع‌تری در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ کرده‌اند. جو بایدن نیز صریحاً از زنان و مردان معترض ایرانی حمایت کرده است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز