وزیر خارجه طالبان: آماده همکاری با آمریکا و جامعه جهانی هستیم

Submitted on جمعه, 03/24/2023 - 06:57

وزیر خارجه طالبان در مقاله‌ای که در ویب‌سایت الجزیره نشر کرده، نوشته که درک می‌کنند که ماهیت جهانی‌ شده روابط مدرن ایجاب می‌کند تا تمام طرف‌ها در هماهنگی و صلح با یکدیگر زندگی کنند و تاکید می‌کند که اینک حکومت طالبان، یکبار دیگر دست تعامل مثبت خود را به سوی جهان دراز می‌کند.

وزیر خارجه طالبان اما با گفتن این ضرب‌المثل که «با یک دست، کف زده نمی‌شود» تاکید می‌کند که برای آغاز این تعامل مثبت، نیاز است تا آمریکا و جهان نیز با برداشتن تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های منجمدشده افغانستان، گام بردارند.

طالبان درحالی خواهان برقراری روابط با جهان و بیرون شدن از انزوای سیاسی هستند که در ۱۸ ماه پسین حکومت‌داری این گروه در افغانستان، آنان نه تنها در مقابل هیچ یک از خواست‌های جدی جامعه جهانی انعطاف نشان نداده، بلکه بر عملی‌سازی سیاست‌های سخت‌گیرانه و گروهی خود پافشاری نیز کرده‌اند.

در کنار ایجاد حکومتی فراگیر، رعایت حقوق بشر و احترام به حقوق بانوان و اقوام در افغانستان از جمله خواست‌های جدی جامعه جهانی از طالبان است که تاکنون از سوی گروه طالبان، نادیده گرفته شده است.

با این حال، اما طالبان همواره برای به رسمیت شناخته شدن تلاش کرده و امیرخان متقی نیز در این مقاله خود گفته که نیاز است تا جامعه جهانی، روابط اقتصادی و سیاسی خود را با احترام به «حاکمیت و تمامیت ارضی» افغانستان، آغاز کند.

از ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ تاکنون که طالبان در افغانستان به قدرت بازگشته‌اند، تاکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

در این مدت، طالبان نیز شدیدا گروه‌های قومی و سیاسی دیگر را به حاشیه برده و حکومتی تک‌قومی و تا اندازه‌ای زیادی تک‌گروهی ایجاد کرده‌اند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز