وزیر خارجه آلمان در جده خواستار نظارت سازمان ملل بر آتش بس یمن و مشروط کردن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد

Submitted on س., 05/16/2023 - 15:51

سفر وزیرخارجه آلمان و هیئت همراه او به عربستان و قطر روز دوشنبه به خاطر نقص فنی هواپیمای دولتی با دو ساعت تأخیر انجام شد و خانم بربوک و همراهان مجبور به استفاده از هواپیمای دیگری شدند.

وزیرخارجه آلمان پس از ورود به جده با همتای عربستانی خود فیصل بن فرهان به گفتگو نشست. وی که قبلا اعلام کرده بود خود را مجبور به رعایت پوشش اسلامی نمی بیند، با لباس معمولی در این دیدار حضور یافت.

بخش مهمی از گفت و گوهای این دو مقام به روند برگزاری نشست اتحادیه عرب مربوط می‌شد که قرار است روز جمعه ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) در جده برگزار شود. ملک سلمان پادشاه عربستان از بشار اسد رئیس جمهور سوریه دعوت کرده است که در این نشست شرکت کند، اما آنالنا بربوک پس از دیدار با همتای عربستانی خود بازگشت بدون قید و شرط سوریه را به اتحادیه عرب ناصواب دانست و تصریح کرد که او باید برای این امر تعهدات مشخصی را بپذیرد. وزیرخارجه آلمان اما درباره تعهدات مورد نظر خود توضیحی نداد.

دولت سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ میلادی از اتحادیه عرب اخراج شده است. این اتحادیه ۲۰ کشور عربی را در بر می‌گیرد و در سیاستگذاری‌های خاورمیانه و شمال آفریقا نقش تعیین کننده‌ای دارد. از آنجا که بشار است به کشتار صدها هزار انسان و آواره کردن نیمی از جمعیت سوریه متهم است، دعوت ملک سلمان از او برای شرکت در نشست اتحادیه عرب اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است.

سفر وزیرخارجه آلمان به عربستان سعودی و قطر، فارغ از موضع وی درباره حضور بشار اسد در نشست اتحادیه عرب، انتقادهای زیادی را برانگیخته است. عربستان سعودی دست کم از زمان قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد کاخ سعودی، به خاطر نقض پایدار حقوق بشر در آلمان زیر فشار قرار گرفته و مجبور به تحمل تحریم‌های تسلیحاتی شده است.

در این شرایط، از وزیرخارجه آلمان از یک سو انتظار می‌رود که ریاض را برای تغییر سیاست در این زمینه زیر فشار قرار دهد و از سوی دیگر برای جلب همکاری عربستان برای تامین انرژی مورد نیاز آلمان و اروپا اقدام کند.

عربستان و قطر با ذخائر گازی و نفتی خود می‌توانند به تنهائی همه نیازهای آلمان را در این زمینه تأمین کنند. عربستان علاوه بر این در زمینه تولید انرژی‌های پاک هم پیشرفت‌هائی داشته و طرح‌های جاه طلبانه‌ای در دست دارد که می‌تواند همکاری شرکت‌های آلمانی را جلب کند.

وزیر امور خارجه آلمان در دومین روز سفر خود در جده با احمد بن مبارک وزیرخارجه یمن دیدار و گفتگو کرد. وی پس از این دیدار خواستار میانجی‌گری و نظارت سازمان ملل متحد در آتش بس یمن شد و اعلام کرد که این نظارت می‌تواند به دوام آتش بس تا رسیدن به یک صلح پایدار کمک کند.

آنالنا بربوک بدون آن که از جمهوری اسلامی ایران نام ببرد اعلام کرد که در روند صلح یمن باید همه بازیگران منطقه‌ای شرکت داده شوند. وی گفت: «کشورهای منطقه باید از تلاش‌های هانس گروندبرگ مامور ویژه سازمان ملل در یمن پشتیبانی کنند.»

بربوک پیش از دیدار با وزیرخارجه یمن، در جده با دیوید گرسلی هماهنگ کننده فعالیت‌های سازمان ملل متحد در یمن هم دیدار و گفتگو کرده بود. به استناد اطلاعات دولت آلمان در حال حاضر ۶۷ درصد از جمعیت یمن یعنی ۲۱ میلیون تن به کمک‌های انسانی وابسته‌اند که نیمی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. بر پایه همین اطلاعات هر شب ۴۰۰ هزار کودک یمنی گرسنه می‌خوابند.

عربستان سعودی در یمن علیه حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌جنگد. حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ میلادی بخش‌های بزرگی از شمال یمن را تصرف کرده‌اند و حاکمیت دولت تحت حمایت ریاض را نمی‌پذیرند.

آلمان امیدوار است که بهبود مناسبات ایران و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به روند صلح یمن کمک کند.

برپایه اطلاعات آمریکائی‌ها جنگ یمن تا امروز ۳۷۷ هزار کشته داده است. برلین در سال ۲۰۲۲ با پرداخت ۱۹۸ میلیون یورو کمک به یمن جایگاه دوم را در میان یاری دهندگان به این کشور احراز کرد. دولت آلمان در ماه فوریه امسال اعلام کرد که برای سال جاری نیز ۱۲۰ میلیون یورو کمک دیگر به یمن اختصاص داده است. اما رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان با توجه به درگیری‌های داخلی یمن کار ساده‌ای نیست.

در دو روز گذشته به موازات گفتگوهای آنالنا بربوک با وزیران خارجه عربستان و یمن و هماهنگ کننده سازمان ملل متحد، اعضای هیئت همراه وی نیز که بخشی از آن‌ها را کارشناسان و مدیران بخش اقتصاد تشکل می‌دهند، دیدارها و مذاکراتی با شرکای عربستانی داشته‌اند، اما درباره جزئیات این گفتگوها هنوز خبری منتشر نشده است.

پیش از سفر هیئت بلندپایه آلمانی به عربستان و قطر، منابع آلمانی گمانه‌زنی کردند که تامین حامل‌های انرژی و همکاری در زمینه گسترش انرژی‌های پاک یکی از مهم‌ترین اهداف این سفر است.

در بهار سال گذشته، اندکی پس از شعله‌ور شدن آتش جنگ اوکراین، روبرت هابک قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان از حزب سبزها با هدف خرید نفت و گاز به عربستان سعودی سفر کرد. ناظران امور اقتصادی می‌گویند که آنالنا بربوک، به عنوان هم‌حزبی هابک، در جریان سفر خود به جده و دوحه تلاش‌های او را پی خواهد گرفت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز