ورود جدی چین به بازار خودروهای الکتریکی پایان عصر بنزینی‌ها را رقم خواهد زد

Submitted on ش., 04/22/2023 - 12:12

حمایت دولت چین از خودروهای الکتریکی در کنار منفعت مردم در استفاده از آن‌ها، خودروسازان این کشور را بر بازار چین، بزرگترین بازار خودروی دنیا مسلط کرده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از الیوت ریچاردز، متخصص خودروهای الکتریکی نوشته است که نمایشگاه امسال نشان داد که خودروسازهای چینی قابلیت رقابت «با سازندگان سنتی خودرو در همه سطوح از جمله عملکرد، کیفیت و راحتی» را دارند و «چیزی نیست که آن‌ها نتوانند انجام دهند».

بنابر گفته‌های این کارشناس، نمایشگاه امسال شانگهای «پایان دوره موتورهای با احتراق داخلی و آغاز عصر خودروهای برقی است». سازندگان خودروهای برقی از این مساله آگاهی دارند که در حال پیشی گرفتن از خودروسازان با سیستم احتراقی هستند. ویلیام لی، مدیر برند تسلای چین در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت که «ما خودروهای بنزینی درجه یک مانند بی.ام.دابلیو، مرسدس بنز و آئودی را رقبای اصلی خود می‌دانیم».

طبق اعلام فدراسیون تولیدکنندگان خودروهای انفرادی چین (سی.پی.سی.ای)، فروش خودروهای برقی و هیبریدی در سال ٢٠٢٢ دو برابر شده است و بیش از یک چهارم خودروهای فروخته شده در بازار را تشکیل می‌دهند.

لی گفت: علیرغم کاهش جهانی در تولید خودرو، خودروهای الکتریکی در چین امسال بیش از ٤‬٠ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

در نمایشگاه شانگهای، ده‌ها مدل جدید از تولیدکنندگان جدید و قدیمی به نمایش گذاشته شد.

سرمایه‌گذاری گسترده پکن در خودروهای برقی

مایک جانستون، یکی از مدیران ارشد برند لوکس بریتانیایی لوتوس، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آینده هم‌اکنون اینجاست. در حال حاضر محصولات الکتریکی در چین گسترش یافته است و این موضوع کل بازار را تغییر می دهد». دلیل این موضوع اختصاص منابع عظیم از سوی پکن به این صنعت است.

آقای ریچاردز معتقد است که چینی‌ها توسعه موتورهای بنزینی را به دلیل «عدم توان رقابت با بقیه جهان کنار گذاشتند». به گفته او بنابراین همه توان خود را صرف تولید خودروهای برقی کردند تا از سایرین در این زمینه پیشی بگیرند.

از اوایل دهه ٢٠٠٠ میلادی، دولت‌های مرکزی و محلی میلیاردها دلار برای یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی سرمایه‌گذاری کردند و قراردادهای حمل‌ونقل عمومی را به شرکت‌های خودروهای برقی اعطا کردند. از سوی دیگر زیرساخت های لازم برای توسعه این بخش نیز توسعه یافته است. به گفته دولت چین، در حال حاضر بیش از ٥.٨‬ میلیون ایستگاه شارژ در چین وجود دارد.

بر اساس داده‌های بلومبرگ، استان گوانگ‌دونگ (در اطراف گوانگ‌ژو) به تنهایی حدود سه برابر کل ایالات متحده آمریکا ایستگاه شارژ خودروهای برقی دارد.

تلاش چینی‌ها برای حضور بیشتر در بازارهای خارجی

یکی از شرکت‌هایی که تلاش می‌کند فروش خود در بازارهای بین‌المللی را افزایش دهد، گروه خودروسازی بی.وای.دی، یکی از بزرگترین فروشندگان خودرو در چین است که در حال حاضر خودروهای سواری خود را در حدود پنجاه منطقه، از جمله اروپا، عرضه تجاری می‌کند.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی چین، گروه شنژن (جنوب چین) هدف خود را صادرات ٣‬٠٠ هزار خودرو به سراسر جهان در سال جاری قرار داده است. این درحالی است که سال گذشته تنها ٥٠ هزار دستگاه صادرات داشته است.

برند «زیکر» که متعلق به غول خودروسازی «جیلی» است نیز اعلام کرده است که اولین مدل‌های خود را تا پایان سال جاری میلادی در سوئد و هلند عرضه خواهد کرد و به تدریج برند خود را در دیگر کشورهای اروپایی نیز معرفی خواهد کرد. این اتفاق درحالی صورت می‌گیرد که اسپیروس فوتینوس، مدیر بخش اروپای شرکت زیکر می‌گوید که «ذهنیت‌ها در مورد کیفیت تولید چینی در حال تغییر است».

در سال ٢٠٢٢ ، چین ٦‬٧٩‬ هزار خودروی برقی صادر کرد که نسبت به سال قبل ١٢٠ درصد افزایش داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز