ترامپ از احتمال افزایش تنش میان ایران و آمریکا و در عین حال از امکان مذاکره سخن گفت

Submitted on پ., 07/12/2018 - 22:47

ترامپ از احتمال افزایش تنش میان ایران و آمریکا و در عین حال از امکان مذاکره سخن گفت


دونالد ترامپ در آغاز نشست خبری در بروکسل
Reuters
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که احتمال افزایش تنش میان آمریکا و ایران وجود دارد. اما او هیچ توضیحی در بارۀ ماهیت این تنش نداد. ترامپ همچنین گفت بعید نیست که ایران از آمریکا تقاضای مذاکره و «کنار آمدن» بکند. تقریباً همزمان وزیر امور خارجۀ آمریکا تأکید کرد که باید به هر ترتیب مانع فعالیت‌های ایران در منطقه شد.

روز پنجشنبه ١٢ ژوئیه/٢١ تیر، دونالد ترامپ در نشست خبری خود در بروکسل که در پایان اجلاس ناتو برگزار شد در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در ارتباط با ایران گفت: «در مقایسه با گذشته، ایرانی‌ها حالا احترام بیشتری برای ما قائل می‌شوند».
ترامپ افزود: «خبر دارم که آنها مشکلات زیاد دارند و اقتصادشان در حال فرو ریختن است، اما این را هم بگویم که آنها بالاخره با ما تماس خواهند گرفت و خواهند گفت که با هم توافقی بکنیم».

اما به موازات اجلاس ناتو، مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا هم در حساب توئیتر خود نوشته است: «ایران برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، همچنان به کشورهای خاورمیانه اسلحه می‌فرستد». او می‌افزاید: «ایران می‌خواهد در هر جا که بتواند مشکل ایجاد کند. وظیفۀ ماست که متوقفش کنیم».

مایک پمپئو از اروپاییان می‌خواهد تا در اعمال فشار اقتصادی علیه ایران با آمریکا متحد باشند و نگذارند که ایران منابع مالی «تروریسم و جنگ‌های نیابتی» را تأمین کند.

اجلاس سران ناتو با تائید تعهدات کشورهای عضو در بارۀ افزایش بودجۀ نظامی خود پایان یافت


شماری از رهبران کشورهای عضو ناتو در پایان بیست و ششمین اجلاس سران این سازمان – بروکسل ١٢ ژوئیه ٢٠١٨
Ludovic Marin/Pool via REUTERS T
کشورهای عضو ناتو در پایان اجلاس دو روزۀ این سازمان در بروکسل یکبار دیگر تعهدات گذشته مبنی بر افزایش بودجۀ نظامی خود را مورد تائید قرار دادند. آمریکا که بخش اعظم بودجۀ ناتو را تامین می‌کند، از یکسال پیش خواستار تقسیم متعادل‌ تر هزینه‌های نظامی این سازمان میان کشورهای عضو است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در آغاز اجلاس حاضر سهم آمریکا را در تامین امنیت اروپا غیرقابل قبول خوانده و بر ضرورت تخصیص حداقل ٢ درصد تولید ناخالص ملی هر کشور به بودجۀ نظامی تاکید کرده بود.

بیست و ششمین نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، که در روزهای ١١ و ١٢ ژوئیه در بروکسل تشکیل گردید، به رغم تهدیدها و نگرانی‌ها، با توافق میان رهبران حاضر در بارۀ پایبندی به تعهدات مالی گذشته و نیز تاکید بر اهمیت این سازمان در تامین امنیت اروپا و فراتر از آن جهان و همچنین ضرورت تقویت آن به پایان رسید.

التزام به افزایش بودجۀ نظامی کشورهای عضو به میزان ٢ درصد تولید ناخالص ملی آنها این بار به روشنی در اعلامیۀ نهائی اجلاس قید شده است. دونالد ترامپ که نسبت به عدم اجرای این تعهد از سوی برخی کشورها ابراز ناخرسندی کرده بود، در پایان این نشست خوشنودی خود را از نتایج بدست آمده ابراز داشت و گفت «متحدان ما روز گذشته به سبب ناخرسندی من، نگران شده بودند و اینک با تحکیم تعهدات خود می‌دانند که همۀ ما از تقویت ناتو و داشتن سازمانی پُرقدرت بسیار خوشنودیم».

دونالد ترامپ گفت «من به نقش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باور دارم و معتقدم که ناتو از اهمیت بسیار برخوردار است و حتی گمان می‌کنم که مهمترین نهاد موجود است». وی با یادآوری اینکه «ایالات متحد آمریکا ٧٠ تا ٨٠ درصد بودجۀ این سازمان را تامین می‌کند» تاکید کرد که «این بار بر دوش آمریکا، بیش از حد تحمل سنگینی می‌کند». وی با این حال با اشاره به تعهدات دیگر کشورهای عضو در افزایش بودجۀ دفاعی خود، از اینکه «واشینگتن از این پس می‌تواند سهم عادلانه تری داشته باشد» ابراز رضایت کرد.

رئیس جمهوری آمریکا با این حال هشدار داد که پس از دست یافتن به این هدف، یعنی «هنگامیکه کلیۀ کشورهای عضو بودجۀ نظامی خود را به ٢ درصد [تولید ناخالص ملی] رساندند، باید در بارۀ چگونگی افزایش بیشتر آن گفتگو کرد». وی گفت که از نظر او بودجۀ دفاعی اعضای ناتو «باید به ٤ درصد تولید ناخالص ملی هر یک از آنها برسد».

در همین حال، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز که در پایان این اجلاس در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، از گفتگوهای صورت گرفته ابراز خوشنودی کرد و گفت «نتیجۀ این نشست، ناتو را قوی تر از گذشته خواهد کرد»، زیرا از نظر او «تصمیمات مهمی در این اجلاس اتخاذ شده است». امانوئل ماکرون از جمله به «تدوین یک استراتژی مالی قابل اعتبار که به نیازهای کنونی پاسخ می‌دهد» اشاره کرد و نیز «گفتگو در بارۀ تهدیدات تازه» را بسیار پراهمیت خواند. وی گفت این موضوع «یکی از مهمترین محورهای راهبردی ناتو در آینده» خواهد بود.

رئیس جمهوری فرانسه توجه ناتو را به «چگونگی مبارزه با تروریسم و سازگار کردن ابزارهای خود به این منظور را حائز اهمیت بسیار» دانست و نیز بر «ضرورت توجه به فضای مجازی برای تضمین امنیت» تاکید کرد.

امانوئل ماکرون با اشاره به تهدیدات دونالد ترامپ و نگرانی‌هائی که احتمال کاهش تعهدات این کشور در تامین امنیت اروپا بوجود آورده بود، «تاکید رئیس جمهوری آمریکا را بر پایبندی او به ناتو» مهمترین دستاورد اجلاس حاضر دانست. دونالد ترامپ نیز پیش از آن در سخنان پایانی خود گفته بود «ناتو اینک قوی تر از دو سال پیش است».

فرانسه یک شهروند ایرانی-بلژیکی مظنون به سوء قصد علیه مجاهدین را در اختیار دادگستری بلژیک می‌گذارد
کاخ جدید دادگستری پاریس واقع در محلۀ هفدهم این شهر که در ١۶ آوریل ٢٠١٨ رسماً گشایش یافت


REUTERS/Benoit Tessier
دادگستری فرانسه اعلام کرد فردی که از او با عنوان "مرهاد ع" نام برده شده، با استرداد خود به بلژیک موافقت کرده و بنابراین کار انتقال وی به این کشور می‌تواند بزودی به اجرا گذاشته شود. این شهروند ۵٤ سالۀ ایرانی-بلژیکی که رسانه‌های فارسی زبان او را "مهراد عارفانی" و یا "مهرداد عارفانی" خوانده‌اند مورد ظنّ مقامات قضائی بلژیک در اجرای طرح بمب گذاری در گردهمائی سازمان مجاهدین خلق ایران است. کشف طرح یک سوءقصد تروریستی علیۀ اجتماع این سازمان که روز ٣٠ ژوئن/ ٩ تیرماه در "ویلپنت" واقع در حومۀ شمال شرقی پاریس برپا شد، تا کنون منجر به دستگیری یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در آلمان، یک زوج بلژیکی ایرانی‌تبار در بلژیک و نیز "مرهاد ع" در پاریس شده است.

منابع قضائی فرانسه روز چهارشنبه ١١ ژوئیه اعلام کردند "مرهاد ع" همان روز در برابر شعبۀ بازپرسی دادگاه تجدیدنظر پاریس با استرداد خود به بلژیک موافقت کرده است. دادگستری بلژیک در روز ٣ ژوئیه علیه او یک «حکم تعقیب اروپائی» به اتهام «تلاش در ارتکاب قتل تروریستی» و شرکت در «تدارک مقدمات یک سوء قصد» صادر کرده بود تا به این ترتیب بتواند از وی بازجوئی کند. وکیل مدافع او خواستار اعزام هرچه سریع‌تر وی به بلژیک شد، زیرا بگفتۀ او، وضعیت جسمی وی رضایت‌بخش نیست.
بر اساس آگاهی‌های بدست آمده نزد بازپرسان دادسرای پاریس، این فرد در هتل محل اقامت خود در پایتخت فرانسه دستگیر شده است. وی دارای یک تلفن دستیِ مجهز به یک سیم‌کارت اتریشی بوده که در آن تنها یک شمارۀ تلفن در اتریش وجود دارد.

این شهروند ایرانی-بلژیکی، بگزارش منابع خبری، قصد داشت علیه اجتماع مجاهدین دست به یک سوءقصد تروریستی بزند. بنوشتۀ همین منابع، این سوءقصد توسط یک زوج بلژیکی ایرانی‌تبار طرح‌ریزی شده بود. این زوج به نام‌های "امیر سعدونی" ٣٨ ساله و "نسیم نومنی" ٣٣ ساله در روز سی‌ام ژوئن در بروکسل دستگیر شدند. پلیس در اتوموبیل آنان ۵٠٠ گرم مواد منفجره و یک چاشنی انفجار کشف کرد.

در همین حال، دادگستری آلمان، روز چهارشنبه ١١ ژوئیه/ ٢٠ تیر، اعلام کرد یک دیپلمات ایرانی را که دوشنبۀ پیش در این کشور دستگیر کرده بود، در بازداشت موقت قرار داده است. از این دیپلمات ٤۶ ساله که با نام "اسدالله اسدی"، دبیر سوم در سفارت ایران در وین است، به عنوان فردی یاد می‌شود که در ماه ژوئن گذشته مواد منفجره را در لوکزامبورگ در اختیار زوج بلژیکی ایرانی‌تبار قرار داده است.
دادسرای آلمان اعلام کرد که وی به داشتن «فعالیت‌های اطلاعاتی» و «توطئه برای ارتکاب یک قتل» متهم شده است. این اتهامات، بگفتۀ همین منبع، مانع استرداد وی به بلژیک نیست. دادگستری بلژیک خواستار استرداد او شده است.

"اسدالله اسدی"، بنوشتۀ منابع خبری از مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و مسئولیت وی شناسائی و مبارزه با گروه‌های مخالف رژیم اسلامی در داخل و خارج کشور است. براساس همین منبع، وی در مارس گذشته از زوج "سعدونی" خواسته است بمب‌گذاری درگردهمائی مجاهدین در "ویلپنت" را تدارک دیده و به اجرا بگذارد.
جمهوری اسلامی ایران، این طرح را آفریدۀ سازمان مجاهدین برای مطرح ساختن خود و بی اعتبار کردن رژیم ایران می‌خواند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در توئیتی نوشت «ایران صراحتاً هرگونه خشونت و ترور را در هر جائی که باشد محکوم کرده و آمادگی دارد تا با همۀ طرف‌های ذینفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، نیز گفت «افراد بازداشت‌شده در بلژیک، از اعضای شناخته‌شده و عملیاتی گروهک تروریستی منافقین هستند وایران آمادگی دارد با ارائۀ اسناد لازم در جهت روشن کردن ابعاد واقعی این سناریو، همکاری کند». وی سازمان مجاهدین خلق را به «برنامه ریزی و اجرای این سناریو» متهم کرد تا «نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش نمایند».
تارنماهای نزدیک به سرویس‌های اطلاعاتی ایران عکس‌هائی به چاپ رسانده‌اند که در آنها فردی که از او به عنوان "امیر سعدونی" یاد شده است، در کنار برخی رهبران سازمان مجاهدین خلق و نیز در گردهمائی‌های این سازمان دیده می‌شود.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز