اتکا به بازار مسکن، اقتصاد کانادا را در دو سال آینده به رکود خواهد کشاند

Submitted on ی., 06/03/2018 - 20:41

اتکا به بازار مسکن، اقتصاد کانادا را در دو سال آینده به رکود خواهد کشاند
پیش‌بینی بازار :
بانک مرکزی کانادا در گزارش تازه‌ای که منتشر کرده، افزایش بدهی‌های مسکن و همچنین عدم تعادل در بازار املاک در سطح ملی را، به عنوان دو بخش آسیب پذیر ساختار مالی کشور، در صورت بروز رکود اقتصادی معرفی کرده است.

اما چه عامل یا عواملی ممکن است جرقه این رکود اقتصادی را بزند؟ بنیاد سرمایه‌گذاری Macquarie برای این پرسش یک پاسخ ساده و سرراست دارد: بازار مسکن. کارشناسان این بنیاد می‌گویند که در حال حاضر سهم اشتغال در بخش ساخت و‌ساز و همچنین بخش امور مالی و معاملات املاک، تقریبا به اندازه‌ دو واحد، از میزان میانگین درازمدت خود بالاتر است.

قوانین سرسختانه‌ دریافت وام مسکن (مورگیج) و افزایش نرخ بهره بر سطح فعالیت بازار مسکن – که پیشتر در یک اوج غیرعادی بوده– تاثیر منفی گذاشته است و باعث شده که وضعیت فروش مسکن را در سال جاری، به بدترین حالت خود از سال 2009 برسد.

روز پنجشنبه، تحلیلگر مسایل اقتصادی، در یادداشتی خطاب به مشتریانش نوشت: . این کارشناس اقتصادی می‌گوید که نوسان در سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، مسئول حدود نیمی از ضعف اقتصادی در رکودهای بازار مالی بوده که از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال، در کشور اتفاق افتاده است. او همچنین تاکید می کند که در تاریخ کانادا سابقه نداشته که میزان عرضه در بازار و همچنین اشتغال، تا این حد بر بازار مسکن متکی باشد.

کارشناسان بنیاد Macquaire معتقدند که عوارض این رکود اقتصادی از آغاز سال 2020 پدیدار خواهد شد. این کارشناسان مالی، دو سناریو را برای شکل و شدت این رکود ارائه داده‌اند:

بهترین حالت ممکن:
هنگامی که این رکود اقتصادی به بدی بحران اقتصادی کانادا در فاصله‌ی سال‌های 2008 و 2009 باشد. و یا بدترین حالت ممکن؛ وقتی نرخ بیکاری به بالاترین حد ممکن از زمان رکود اقتصادی جهانی در دهه 1930 برسد، بحرانی که به Great Depression یا معروف است.

در مورد تمرکز اشتغال بر صنایع وابسته به ساخت‌و‌ساز، می توان گفت که این وابستگی به صورت ویژه در و قابل لمس است، گرچه نشانه های حضور آن در بقیه‌ مناطق کشور را، نیز می‌توان مشاهده کرد. می‌گوید: . این تحلیلگر، در عین حال معتقد است که قدرت آغاز پروژه‌های جدید ساخت و ساز و همینطور شاخص هزینه‌ای که مصرف‌کننده حاضر است برای خرید و یا ساخت مسکن بپردازد، نشان می‌دهد که احتمال اینکه وابستگی به بازار مسکن در آینده‌ نزدیک به رکود اقتصادی منجر شود، آنقدرها بالا نیست.

کارشناسان Macquarie اما می‌گویند تا پایان سال 2019، ارزش دلار آمریکا نسبت به همتای کانادایی خودش، تا یک دلار و 36 سنت رشد خواهد داشت. به اعتقاد این کارشناسان، به علاوه کاهش ارزش دلار کانادا، وجود ریسک در صنایع مرتبط با ساخت و ساز، بانک مرکزی را وادار خواهد کرد که از طرفی اتکای درآمدی‌اش را بر بخش‌های بدنه‌ای بازار سهام (مربوط به شرکت‌های بخش انرژی، تکنولوژی و صنایع) بیشتر کند و از طرف دیگر، تکیه‌اش بر بخش‌هایی که پیوندهای بنیادین با اقتصاد داخلی دارند مانند بانک‌ها، مصرف‌کنندگان و ارتباطات، کاهش دهد.

اما علیرغم پیش‌بینی این کارشناسان در مورد یک بحران غریب‌الوقوع اقتصادی، برخی معتقدند شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود می‌رود. برای مثال یا EDC در گزارش سالانه‌‌ خود در مورد اقتصاد جهان، پیش‌بینی کرده که در سال 2018 و 2019 افزایش سرمایه‌گذاری و رشد سرمایه در بازارهای جهان به وقوع خواهد پیوست، و این مورد به نوبه‌ خود، فرصت‌های اقتصادی بسیاری در کانادا ایجاد خواهد کرد.

ماه عسل شاهزاده هری و مگان در کانادا
بر اساس برخی گزارشات، شاهزاده و ممکن است به زودی و برای ماه عسل شان به کانادا بیایند. سایت خبری TMZ خبر داده که این زوج جوان، گفته‌اند که تصمیم دارند به ناحیه‌ای بروند که در میان خانواده‌ سلطنتی معروفیت دارد. بنا بر این گزارش، دوک و دوشس ناحیه‌ ساسکس (لقب سلطنتی هری و مگان) قرار است به استراحتگاه واقع در پارک Fairmont Jasper در آلبرتا بروند و در کلبه‌550 مترمربعی آن اقامت کنند که به Royal Retreat یا معروف است.

سایت TMZ خبر داده که مسئولین استراحتگاه، سفارش برخی لوازم و خواروبار برای زوج سلطنتی را داده‌اند که معمولا در اطراف این ناحیه به راحتی پیدا نمی‌شود. گرچه تا این لحظه، زمانی برای سفر این زوج به کانادا اعلام نشده، اما آنچه مسلم است این است که در طول حضور آنها، مامورین امنیتی کانادایی و بریتانیایی هر دو در منطقه خواهند بود.

در تابلویی که در توصیف این اقامتگاه، جلوی آن نصب شده، نوشته: .

ماه‌عسل سلطنتی، به خودی خود همیشه یک اتفاق و برنامه‌ بسیار ویژه بوده و هست. این اقامتگاه جنگلی 6 اتاق خواب دارد: چهارتای آنها تخت‌های و دو تای دیگر تخت‌های دوتایی در خود دارند. کلبه، همچنین دارای 6 حمام بزرگ و جادار است. این همه، احتمالا برای زوج سلطنتی و فعالیت‌های ماه‌عسل شان، جای کافی فراهم خواهد کرد!

دلایل عدم محبوبیت کتلین وین کدامند؟
تورنتو- کتلین وین در جدیدترین آگهی کمپین انتخاباتی اش مستقیما به دوربین خیره شده و می گوید: می توانم عملکرد بهتری داشته باشم.

این آگهی حاکی از اعتراف ضمنی رهبر حزب لیبرال انتاریو به عدم محبوبیت خود نزد رای دهندگان کانادایی است. او با این آگهی می خواهد به انتاریویی ها بفهماند که پیام شان را شنیده است. وین در ادامه می پرسد: چطور می توانم زندگی را برای شما بهتر کنم؟ وقتی 5 صبح هر روز از خواب بیدار شده و برای دویدن بیرون می روم، به این مساله فکر می کنم. دولت به دنبال در دست گرفتن قدرت نیست. بلکه از قدرت برای کمک به شما استفاده می کند.

پس از سلطه 15 ساله لیبرال ها بر انتاریو، این حزب می داند که با احتمال یک تغییر بزرگ در روز انتخابات روبرو است. اما نکته جالب، میزان نارضایتی انتاریویی ها از شخص کتلین وین است. مساله ای که برای نامزدهای لیبرال در انتخابات 7 ژوئن مشکل جدی ایجاد کرده است.

برخی از نامزدهای این حزب بدون نام بردن از کتلین وین یا استفاده از تصویر او، کمپین های انتخاباتی شان را راه انداخته اند. برخی هم از ذکر عبارت بر روی بروشورها و تابلوهای تبلیغاتی خود امتناع کرده اند.

میزان نارضایتی از خانم وین در نظرسنجی اخیر Abacus Data مشهود بود. در پایان نظرسنجی، میزان محبوبیت کتلین وین تنها 18 درصد برآورد شد. در حالی که 68 درصد از رای دهندگان ادعا کردند که به آندریا هوروات، رهبر حزب نیودموکرات انتاریو اعتماد دارند. جالب اینکه بسیاری از شرکت کنندگان در نظرسنجی، اینکه داگ فورد، رهبر حزب محافظه کار پیشرو، اتومبیل اش را در بزرگراه متوقف کند تا به کمک کسی که اتومبیل اش خراب شده بشتابد را بیشتر از وین محتمل دانستند.

نارضایتی از کتلین وین تازگی ندارد. بد نیست بدانید که طی دو سال گذشته میزان محبوبیت کتلین وین کمتر از دونالد ترامپ یا حتی ریچارد نیکسون در اوج رسوایی واترگیت بود. نارضایتی شخصی از وین در حالی افزایش یافته که اقتصاد انتاریو در وضعیت مطلوب قرار دارد. میزان رشد ناخالص داخلی انتاریو بعد از بریتیش کلمبیا در بالاترین سطح بین استان ها و حوزه های کانادا می باشد. انتاریو 335 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و طی ماه مارچ نرخ بیکاری برای اولین بار از ژوئن 2014 به این سو از 7.4 درصد به 5.5 درصد کاهش یافت.

آنچه مشهود است، خستگی و دلزدگی مردم از یک دهه و نیم حکومت لیبرال ها، کمتر از حد انتظار ظاهر شدن کتلین وین در احیای حزب پس از استعفای دالتون مک گینتی (رئیس سابق دولت انتاریو)، ویژگی های شخصیتی و خشم عمومی از برخی سیاست های جنجالی که به افزایش سرسام آور قیمت برق انجامید و تصمیم جنجالی او برای خصوصی سازی Hydro One Ltd. که 98 درصد انرژی انتاریو را تامین می کند، باعث کاهش قابل توجه محبوبیت وین شده اند.

برخی، از جمله داگ فورد، وین و لیبرال ها را متهم می کنند که حزب نخبگان تورنتویی هستند که از همفکران خود حمایت می کنند و آنها را پر و بال می دهند. مردم فکر می کنند لیبرال ها خود را مستحق برخورداری از همه چیز، می دانند.

مشکل دیگر کتلین وین، بی توجهی به منطقه 905 (در حومه تورنتو) یعنی قلب صنعتی جنوب غرب انتاریو و همچنین مناطق محروم شمال انتاریو است. این برداشت درباره وین وجود دارد که فقط تورنتویی ها برایش اهمیت دارند. دان تاون تورنتو آنچنان به سرعت در حال رشد است که ساکنان آن، از جمله کتلین وین، به درستی قادر به درک مشکلاتی که سایر مناطق استان با آن ها دست به گریبان هستند، نمی باشند.

واقعیت این است که نمی توان تاثیر جنسیت و زن بودن کتلین وین در میزان محبوبیت او را نادیده گرفت. تجربه نشان داده که زنانی که در پست های رهبری قرار دارند، اغلب با انتقادات تندتر از همتایان مرد خود روبرو می شوند و اشتباهات شان به آسانی بر آنها بخشیده نمی شود. همجنسگرا بودن کتلین وین و اینکه در سال 2005 با جین رانتوایت ازدواج کرده، او را در معرض حملات آنلاین قرار داده است.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز