واشنگتن‌پست: زنانی که «طلاق یک‌طرفه» گرفته‌اند در حاکمیت طالبان، بدکاره پنداشته شده و در خطر انتقام‌جویی‌های خشونت‌آمیز هستند

Submitted on ش., 03/04/2023 - 10:42

روزنامه واشنگتن‌پست در این گزارش خود با شماری از زنانی که در نظام پیشین افغانستان، طلاق یک‌طرفه گرفته بودند، گفتگو کرده و از قول یکی از آنان که در سن ۱۳ سالگی توسط پدرخوانده معتادش، به زور به ازدواج مردی درآورده شده بود، نوشته که او پس از گرفتن طلاق یک‌طرفه در نظام پیشین، اینک در افغانستان زیر حاکمیت طالبان برای فرار از زندانی شدن و اتهام زنا، درحال فرار است.

قاضی‌ها و حقوق‌دانانی که تجربه کار در نظام پیشین افغانستان را دارند، می‌گویند «ازدواج یک‌طرفه» در نظام پیشین افغانستان به‌گونه گسترده برای زنانی اعطا می‌شد که در تلاش رهایی از شوهران آزارگر و معتاد بودند که حالا با برگشت طالبان به قدرت، قانون نیز به سود مردان مطلقه به ویژه برای آنانی که با طالبان ارتباط دارند، تغییر کرده است.

شماری از این قاضی‌های پیشین افغانستان می‌گویند هزاران زنی که در نظام جمهوریت، بدون رضایت شوهران‌شان، طلاق گرفته بودند، اینک مطابق قانون طالبان، در خطر زندانی‌شدن و انتقام‌جویی‌های خشونت‌آمیز هستند.

به گفته این قاضی‌ها، طالبان پس از برگشت به قدرت در افغانستان، بهترین شرایط را برای مردانی فراهم کرده که درپی انتقام‌جویی هستند.

در همین حال، طالبان اعلام کرده‌اند که شامگاه جمعه ۱۲ اسفند، ۶ زن را در شهر هرات در غرب افغانستان به قتل رساندند. سخنگوی پولیس طالبان برای شهر هرات گفته که این زنان به اتهام همکاری با گروه داعش، کشته شدند.

گروه طالبان پس از برگشت دوباره به قدرت در افغانستان، با وضع کردن قانون‌های سخت‌گیرانه‌ی زیادی بر زنان، تلاش کردند تا زنان را به کلی از زندگی اجتماعی منع کنند.

هم‌اینک زنان در زیر اداره طالبان، حق کار، تحصیل، مسافرت بدون محرم، رفتن به پارک‌ها و حمام‌های شهری را ندارند.

حکومت طالبان نیز با روی دست گرفتن سیاست‌های زن‌ستیزانه، تک‌قومی و تک‌گروهی، تاکنون موفق نشده تا رضایت جامعه جهانی را کسب کرده و به رسمیت شناخته شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز