عوامل افزایش نرخ خودکشی در کانادا مورد بررسی قرار گرفت

Submitted on Mon, 02/27/2023 - 15:13

عوامل افزایش نرخ خودکشی در کانادا مورد بررسی قرار گرفت

مطالعه جدید مرکز اعتیاد و سلامت روان کانادا (CAMH) نشان می‌دهد که کانادا دارای یکی از بیشترین میزان خودکشی در بین کشورهای قاره آمریکا است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، بر اساس این تحقیق، مردان و زنان کانادایی در سال ۲۰۱۹ از میان ۳۳ کشور مورد بررسی در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی ششمین رتبه را در تعداد قربانیان خودکشی داشتند.

در قاره آمریکا در سال ۲۰۱۹، گویان بالاترین میزان مرگ‌ومیر خودکشی را برای مردان (۶۴.۹۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) و زنان (۱۶.۹۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) داشت، در حالی که باربادوس دارای کمترین میزان (مرد: ۰.۴۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت؛ زن: ۰.۴۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) داشته است.

این مطالعه که در ۲۳ فوریه در مجله The Lancet Regional Health – Americas منتشر شد، «اولین مطالعه در نوع خود» است که به بررسی عوامل زمینه‌ای خاص مرتبط با نرخ ملی خودکشی در قاره آمریکا می‌پردازد.

محققان با استفاده از داده‌های سازمان بهداشت جهانی، هشت عامل در سطح جمعیت را یافتند که بر میزان خودکشی تأثیر می‌گذارند.

بر اساس این تحقیق، مصرف الکل، نابرابری تحصیلی، هزینه‌های بهداشتی، میزان قتل، مصرف مواد مخدر تزریقی، تعداد پزشکان شاغل، تراکم جمعیت و نرخ بیکاری بر میزان خودکشی منطقه تأثیر می‌گذارد.

«دکتر شانون لانگ»، دانشمند مستقل در مؤسسه سیاست سلامت روان تحقیقات در CAMH، در این رابطه گفت: «ما با کمی کردن ارتباط بین این عوامل خاص و میزان خودکشی در سطح کشور، می‌توانیم شواهدی را در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار دهیم که برای ایجاد استراتژی‌های موثر پیشگیری از نرخ خودکشی در کانادا نیاز دارند. نتایج ما نشان می‌دهد که اقدامات چند بخشی که سلامت و رفاه اجتماعی را هدف قرار می‌دهد باید مورد تاکید قرار گیرد.»

نویسندگان می‌گویند که طی ۲۰ سال گذشته، نرخ خودکشی در بقیه نقاط جهان رو به کاهش بوده‌است، اما نرخ خودکشی در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی در حال افزایش است.

آمریکای شمالی با ۱۴.۱ در هر ۱۰۰ هزار نفر بالاترین میزان خودکشی را در مقایسه با منطقه آند در آمریکای جنوبی دارد که با ۳.۹ در هر ۱۰۰ هزار نفر کمترین میزان خودکشی را دارد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد عوامل بروز خودکشی در مردان و زنان متفاوت است. به عنوان مثال، این تحقیق می‌گوید، زمانی که توزیع نابرابر منابع تحصیلی وجود دارد، میزان خودکشی در بین زنان افزایش می‌یابد.

دکتر لانگ یادآور شد: یافته‌های ما اهمیت حیاتی در نظر گرفتن تفاوت‌های جنسیتی را در مسیر توسعه، انطباق و آزمایش طرح‌های کاهش خطر خودکشی نشان می‌دهد. هنجارها و انتظارات جنسیتی احتمالاً بر عوامل خطر خودکشی تأثیر می‌گذارد، بنابراین نمی‌تواند رویکردی یکسان برای همه داشته باشد.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز