واکنش قوه قضائیه به افشاگری نرگس محمدی درباره تعرض به بازداشت‌شدگان: مسئولان زندان حق شکایت از «شایعه‌پراکنان» را دارند

Submitted on س., 12/27/2022 - 16:00

معاونت أمور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران، روز سه‌شنبه ششم دی ماه، با اشاره به بازدید اخیر دبیر این ستاد از زندان زنان (قرچک)، به افشاگری نرگس محمدی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «ضمن گفتگوی کلی با بازداشت‌شدگان اخیر و گفتگوی جداگانه با تعدادی از بازداشت‌شدگان، در هیچ یک از این گفتگوها، مطلب یا شکایتی در خصوص آزار جنسی مطرح نشده است که بخواهد مورد پیگیری قرار بگیرد».

در روایت نرگس محمدی از زندان، درباره آزار جنسی علیه تعدادی از زنان بازداشت‌شده در محل دستگیری، در خیابان یا در سلول انفرادی بندهای امنیتی اوین، زندان قرچک ورامین و برخی بازداشتگاه‌های نامعلوم، افشاگری شده است.

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، در واکنش به این افشاگری، آن را طرح مطالبی «بدون منبع، مستندات و بی نام و نشان» که در «برخی رسانه‌های خارجی» منتشر شده است، عنوان کرد.

این نهاد وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه «برخی افراد در داخل با انگیزه‌های مختلف تلاش می‌کنند به این ادعا اعتبار ببخشند»، از مراجع ذیربط قضایی درخواست کرد تا «این افراد را به ارائه مستندات درباره ادعای خود ملزم» نماید.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر امکان طرح شکایت از سوی افرادی که «بر این باور هستند که مورد آزار قرار گرفته‌اند»، تصریح کرد: «حق شکایت از افرادی که بدون مستندات مبادرت به شایعه پراکنی می کنند برای کارکنان سازمان زندان‌ها و یا عوامل مجری قانون به عنوان ضابط قضایی را نیز به‌ رسمیت می شناسد».

پیش از انتشار نامه نرگس محمدی درباره آزار فیزیکی و جسمی علیه زنان معترض یا در بازداشت، شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان، در یک گزارش تحقیقی موارد «تعرض جنسی و تجاوز» به تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران را مورد تایید قرار داده بود.

در این گزارش تحقیقی، با استناد به مواردی از تجاوز و آزار جنسی بر پایه شهادت تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا بر أساس شواهد منابع بیمارستانی، تعرض به تعدادی از زنان جوان، دختران و پسران در زمان بازداشت مورد تایید و تاکید قرار گرفته بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز