طرح "قانون مهسا" به سنای ایالات متحده ارائه شد

Submitted on جمعه, 07/28/2023 - 05:47

مارکو روبیو و الکس پادیلا، سناتورهای آمریکایی، دیروز، پنجشنبه بیست و هفتم ژوییه، طرح فراحزبی «قانون مهسا» را در راستای تحریم رهبران ایران و نهادهای مرتبط با آنان به خاطر نقض حقوق بشر، به سنای ایالات متحده ارائه کردند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، در یک بیانیه مطبوعاتی پیرامون این طرح، «نقض سیستماتیک حقوق بشر» توسط رهبر جمهوری اسلامی علیه مردم ایران را «وحشیانه» خوانده و تصریح می‌کند: «رژیم ایران به‌عنوان یک دولت حامی تروریسم، همواره علیه مردم خود و ملت‌های بی‌شمار دیگری ویرانی به بار آورده است. ایالات متحده باید فشار اقتصادی علیه مقامات ارشد رژیم ایران را که فعالانه در سرکوب معترضان و غیرنظامیان ایرانی سهیم هستند، ارزیابی کرده و مجدداً تقویت کند». 

الکس پادیلا، سناتور دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز در این بیانیه ضمن اشاره به اینکه «پس از قتل وحشیانه مهسا امینی، معترضان ایرانی در ابراز خشم خود نسبت به رژیم ایران شجاعت فوق العاده ای از خود نشان دادند» می‌گوید: «ما باید سهم خود را انجام دهیم تا رهبران ایران را به دلیل سرکوب خشونت آمیز این اعتراضات و سانسور و سوء استفاده مداوم رژیم از مردم بازخواست کنیم. من از چندین قطعنامه در محکومیت رژیم به خاطر مرگ خانم امینی حمایت کرده‌ام و به دفاع از حقوق مردم ایران برای اعتراض شجاعانه برای آزادی‌های اساسی‌شان ادامه خواهم داد». 

این طرح، دولت آمریکا را ملزم می‌کند که هر ۹۰ روز یکبار، گزارشی درباره افراد مسئول نقض حقوق بشر در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و همچنین دفاتر و نهادهای تحت نظارت آنها، به کنگره ارائه دهد.

در صورت تصویب این قانون دو حزبی در سنای آمریکا، رئیس جمهور این کشور موظف می‌شود به صورت سالانه فهرست افراد و نهادهای جمهوری اسلامی که به دلیل «سابقه وحشتناک نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم» شامل تحریم‌ها می‌شوند را ارزیابی کرده و قوه مجریه نیز مسئولیت تعیین تحریم‌های رهبر و رئیس‌جمهور ایران و همچنین دفاتر تحت نظارت آنها را بر عهده خواهد داشت.

 

 

 

 

تحریم‌های قابل‌اجرا علیه افراد شناسایی‌شده از طریق تحریم‌های موجود از طریق فرمان‌های اجرایی مختلف، از جمله EO 13224 در مورد تروریسم، 13818 در مورد حقوق بشر، و 13553 در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران اعمال شود.

قانون مهسا که پیش از این توسط سناتور جیم بنکس به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده بود، سه ماه پیش، با اکثریت آرا به تصویب کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده رسید.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز