طرح مجلس برای مجازات سنگین دانشجویان معترض؛ مأموران اطلاعات سها مرتضایی را با خشونت تمام ربودند

Submitted on س., 11/22/2022 - 08:16

در حالی که اعتصابات و تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران در روز سه‌شنبه، یکم آذر همچنان ادامه دارد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای مجازات سنگین دانشجویان معترض تدوین کردند.

بر پایه این طرح دانشجویانی که نمایندگان آنها را «هنجارشکن» خوانده‌اند، ده سال ممنوع الخروج خواهند شد. این مجازات سنگین در کنار جریمه‌های دیگر از جمله احکام کمیته‌های انضباطی و محرومیت‌ها از امکانات تحصیلی دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد.

آن گونه که در متن این طرح آمده، مسئولان باید دانشجویانی را که «آشوب و بلوا، تخریب اموال، فحاشی و توهین به مقدسات در دانشگاه‌ها و هر گونه اقدامی که در روند مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه اخلال ایجاد کنند، ضمن صدور احکام انضباطی، متخلفین را محکوم به پرداخت کل هزینه‌های تحصیل در آن مقطع آموزشی کنند».

نمایندگان مجلس با این حال گفته‌اند که اگر دانشجویان ابراز «پشیمانی» کنند، ممکن است مجازات‌های در نظر گرفته شده تخفیف پیدا کند.

در تحولی دیگر، گروهی از ضابطان وزارت اطلاعات سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی پیشین و دبیر اسبق شورای صنفی کل دانشگاه تهران را حدود ساعت ۹ صبح مورخ ۳۰ آبان هنگام رفتن به محل کار با خشونت هر چه تمام‌تر ربودند.

کانال تلگرامی شورهای صنفی دانشجویان کشور که این خبر را منتشر کرده نوشته است که بازداشت قهری این کنشگر حقوق دانشجویی به شکل «وحشیانه» انجام شده است. این رسانه نوشته است که خانم مرتضایی در اثر ضربات وارده دچار کبودی‌ها و زخم‌های متعدد در نواحی سر، دست و پا و همچنین باسن و ناحیه‌ی تناسلی شده است. وی پس از بازداشت ابتدا به زندان اوین و سپس به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده تا به لحاظ ضرب و جرح بررسی شود و درنهایت پس از انجام آزمایشات پزشکی، ساعت ۲۴ مورخ ۳۰ آبان به زندان اوین منتقل شد. 

سها مرتضایی پیش از این در سال ۹۳، دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ بازداشت شده بود. همچنین وی با وجود داشتن رتبه ۱۰ دکتری در آزمون دکتری ۹۸، با وجود تحصن و پیگیری‌های مکرر، ستاره‌دار و محروم از تحصیل شد.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان همچنین از اقدام به خودکشی یکی از دانشجویان در خوابگاه دانشگاه الزهرا به دلیل فشار دانشگاه و مسئولین خوابگاه خبر داد. به نوشته این رسانه، دانشجوی پیش‌گفته به موقع نجات پیدا کرده اما از ابتدای امروز یکم آذر، تعداد لباس‌شخصی‌ها و نیروهای حراست موجود در سطح دانشگاه افزایش یافته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز