طرح «بازگشایی دوباره آمریکا»، نقطه اصطکاک دونالد ترامپ و فرمانداران ایالت‌های مختلف

Submitted on Mon, 04/20/2020 - 13:11

در پی تاکید دونالد ترامپ مبنی بر لزوم وارد شدن به مرحله بعدی مبارزه با کرونا و بازگشایی دوباره آمریکا، برخی از فرمانداران ایالت‌های این کشور، کاهش برخی محدودیت‌های اعمال شده در ایالت‌های خود را آغاز کرده‌اند.

در ایالت نیویورک،‌ بحرانی‌ترین منطقه ایالات متحده آمریکا بر اثر شیوع ویروس کرونا، با وجود آغاز روند تدریجی کاهش شمار قربانیان کووید ۱۹، فرماندار این ایالت تاکید می‌کند که همچنان باید محتاطانه عمل کرد. این مقام ایالت نیویورک می‌گوید هنوز این منطقه نمی‌تواند وارد آن مرحله از روند تدریجی بازگشایی شود که رییس‌جمهوری خواستار انجام آن است.

دست‌کم ۷۴۰ هزار نفر در سراسر آمریکا به کووید ۱۹ مبتلا شدند و بیش از ۴۱ هزار نفر جان خود را بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری از دست دادند. نزدیک به ۱۴ هزار نفر در ایالت نیویورک بدلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان باخته‌اند.

در عین حال، فرماندار نیویورک با اشاره به روند نزولی شمار قربانیان ویروس کرونا در این منطقه گفته است:‌ ادامه سیر نزولی به اقدامات بعدی ما بستگی خواهد داشت. محدودیت‌های تردد در نیویورک و قرنطینه خانگی در این ایالت تا روز ۱۵ ماه مه تمدید شده است. 

برخی از ایالت‌ها، اقدامات نخست برای کاهش تدریجی محدودیت‌های تردد را آغاز کرده‌اند. از جمله در فلوریدا، بلافاصله پس از بازگشایی برخی از نقاط ساحلی، در روز یک‌شنبه ۱۹ آوریل، گروهی از شهروندان به این مناطق ساحلی وارد شدند.

در ایالت تگزاس هم از روز دوشنبه ۲۰ آوریل، برخی از فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته می‌شود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات در برخی مناطق نسبت به تعطیلی مشاغل و اصناف افزایش یافته است. 

افزایش اعتراضات در برخی ایالت‌ها به تعطیلی مشاغل

طی یک هفته اخیر، تعدادی از ایالت‌های آمریکا با گسترش اعتراضات نسبت به تعطیلی مشاغل و اصناف و افزایش آمار بیکاری روبرو شده است. در برخی از ایالت‌ها شمار معترضان، تنها چند صد تن برآورد شده است. اما در تظاهرات اعتراضی در ایالت میشیگان، بیش از ۳ هزار نفر تجمع کردند. 

رییس‌جمهوری آمریکا نیز همصدا با برخی از معترضان در سخنرانی هفته گذشته خود از ورود به طرح رفع محدودیت‌ها در برخی از ایالات‌ها سخن گفت و در پی آن برخی فرمانداران را مورد انتقاد قرار داده و گفت: آنان قوانین بیش از حد سختگیرانه‌ای را به اجرا گذارده‌اند.

در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، تعدادی از فرمانداران ایالت‌های مختلف از جمله فرماندار جمهوریخواه ایالت مریلند، «تشویق شهروندان به اعتراض نسبت به تصمیم فرمانداران را، کاری غیرمنطقی است».

برخی از فرمانداران دموکرات و جمهوریخواه در ایالت‌های مختلف آمریکا تلاش دونالد ترامپ برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی را زودهنگام دانسته و مورد انتقاد قرار دادند.

آزمایش فراکیر ویروس کرونا، نقطه اصطکاک فرمانداران و رییس‌جمهوری آمریکا

لزوم انجام فراگیر آزمایش برای شناسایی ویروس کرونا، یکی از موارد مورد بحث میان رییس‌جمهوری آمریکا و فرمانداران ایالت‌های مختلف است. دونالد ترامپ برای ترغیب فرمانداران نسبت به کاهش محدودیت‌های تردد و از سرگیری فعالیت‌های مشاغل و اصناف تلاش می‌کند اما برخی از فرمانداران می‌گویند برای بازگشایی دوباره، انجام آزمایش شناسایی ویروس کرونا به منظور مقابله با این ویروس ضروری است. 

در واکنش به اظهارات فرمانداران در ایالت‌های مختلف آمریکا، دولت فدرال تاکید کرده است که تمامی ایالت‌ها، امکانات کافی برای انجام آزمایش ویروس کرونا را در اختیار دارند. موضوعی که از سوی مقامات ایالت‌های مختلف آمریکا مورد تایید قرار نگرفته است.

اما دونالد ترامپ،‌ به اظهارنظر اخیر فرمانداران در یک پیام توییتری واکنش نشان داده و نوشت: همانطور که در مورد تعداد دستگاه‌های کمک تنفسی حق با من بود (کشور ما «سلطان دستگاه کمک تنفسی» است و کشورهای دیگر از ما درخواست کمک می‌کنند و ما به آنها یاری می‌رسانیم)، در مورد تست (کرونا) هم حق با من است؛ فرمانداران باید بیشتر تلاش کنند و کار خود را انجام دهند. ما تا پایان راه در کنار آنها خواهیم بود. 

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، هم در راستای اظهارات دونالد ترامپ، در گفتگو با شبکه فاکس نیوز آمریکا، تصریح کرد: در کشور به اندازه کافی امکان انجام آزمایش ویروس کرونا برای ورود به مرحله نخست بازگشایی اقتصادی وجود دارد. 

کاخ سفید، در نخستین گام بازگشایی اقتصادی در آمریکا، از سرگیری تدریجی برخی از فعالیت‌‌های اصناف را مطرح کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز