تاجزاده: سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکاست

Submitted on Mon, 02/15/2021 - 13:12

تاجزاده در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «بینید، با اینکه در دوره ترامپ هیچ‌جنگی آغاز نشد، اما در دنیا یک تنشی به وجود آمد که با ‌رفتن او فضا آرام شده است. ما ‌نیز از آمدن بایدن ‌خوشحالیم، برای اینکه راه برای مذاکره و لغو تحریم‌ها باز شده است. دولت ‌روحانی باید از این فرصت استفاده کند. به‌نظرم سیاست ‌کلی نظام هم تایید مذاکرات است.»

او درباره این که چرا فکر می‌کند سیاست کلی نظام، تایید مذاکرات است، گفت: «برای اینکه نمی‌تواند دربرابر مشکلات اقتصادی مردم بی‌تفاوت باشد. هرچند اکثر ایرانیان به دولت آمریکا و سیاست‌هایش ‌خوش‌بین نیستند، در عین‌حال معتقدند باید ‌مذاکره کرده و به‌سمت تنش‌زدایی ‌برویم. همچنان‌که اکثر کشورهای دنیا از روسیه و چین تا هند و پاکستان این مسیر را پیش ‌گرفته‌اند. وقتی می‌گویم با آمریکا مذاکره کنیم به‌این‌معنا نیست که ‌به دولت این کشور اعتماد ‌داریم. خیر؛ اصلا این‌گونه نیست. به آمریکا خوش‌بین نیستیم، همچنان‌که به انگلیس خوش‌بین ‌نیستیم و همچنان‌که به هیچ دولت خارجی خوش‌بین نیستیم.»

تاجزاده درباره جریانی در کشور که مخالف این ‌گفت‌وگوهاست، گفت: ‎«کسانی که با مذاکره مخالفت می‌کنند دو دسته هستند: گروهی اساسا با مذاکره با آمریکا مخالفند و اگر ‌دولت را هم در ‌دست بگیرند می‌گویند که نباید با آمریکا مذاکره کنیم. عقیده‌شان این است که ‌اگر با ایالات‌متحده سازش کنیم، از مسیر و اهداف انقلاب دور شده‌ایم. این دسته هر نوع مصالحه‌ای (مانند قطعنامه۵۹۸، قرارداد الجزایر و ‌برجام) را غلط ‌می‌دانند. کسی مانند سردار کریمی قدوسی قاتل برجام ‌است‌‌.»

او ادامه داد: «اما دسته دیگری که شامل اکثریت اصول‌گرایان می‌شوند مخالف مذاکره نیستند، ولی ‌حرفشان این ‌است که خودشان باید با آمریکا مذاکره کنند نه دولت روحانی یا اصلاح‌طلبان. برای این ‌گروه فقط منافع کوتاه‌مدّت ‌حزبی و جناحی مهم است. به‌عنوان‌ نمونه می‌گویند: نگران هستیم که در مدت باقیمانده به انتخابات، قیمت دلار کاهش یابد و این امر ‌سبب پیروزی اصلاح‌طلبان در ‌انتخابات گردد. معنای این سخن آن است که برای شکست ‌اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، نباید قیمت دلار و دیگر کالاها تا خرداد ۱۴۰۰ کاهش یابد. متاسفانه برای این افراد، فقط پیروزی جناح ‌خودشان مهم است.‌»

تاجزاده همچنین درباره عدم شرکت مردم در انتخابات ایران گفت: «این قهر به‌طور نسبی اتفاق افتاده است. نهاد انتخابات، با ردصلاحیت نامزدهای مستقل تضعیف ‌شده است. نمونه بارز آن‌هم مجلس یازدهم یا مجلس اقلیت ‌است. افزون بر آن به‌دلیل موانع زیادی که در راه خدمات‌رسانی نهادهای انتخابی ایجاد کرده و می‌کنند، بسیاری می‌گویند فرضا به نامزد شما رأی دادیم، این رئیس‌جمهور چه کاری می‌تواند بکند وقتی‌که تقریبا تمامی تصمیمات ‌ریزودرشت نظام، از خرید ‌واکسن و افزایش قیمت بنزین گرفته تا مذاکره با آمریکا و... را هسته سخت قدرت اخذ می‌کند؟ بنابراین چرا باید دولت را ما تشکیل بدهیم؟ بهتر است که دولت را هم خود ایشان تشکیل ‌دهند تا مسئولیت آن بر عهده خودشان باشد.‌»

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز