سویۀ اُمیکرون در حال غالب شدن در استان تهران است؛ پیک بعدی کرونا در ایران اواخر بهمن به اوج می رسد

Submitted on چ., 01/19/2022 - 12:36

 

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، روز چهارشنبه ۲۹ دی، با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مراجعات سرپایی‌ در تهران نسبت به سه هفته گذشته، گفت: «اُمیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می‌رود و طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اُمیکرون است».

وی درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: «اصل موضوع این است که اُمیکرونی که در تهران و ایران در گردش است، تقریباً دارد به سوش غالب بدل می‌شود».

وی تصریح کرد: «در عین حال افزایش آماری هم که در کودکان به ویژه کودکان زیر ۱۰ سال داریم، همین موضوع را نشان می‌دهد. در کودکان هم ابتلا به آنفلوآنزا و اُمیکرون تقریبا برابر است. البته ما از نظر صرفه اقتصادی نمی‌توانیم برای همه تست انجام دهیم و بر این اساس نمی‌توان آمار دقیقی داد».

نادر توکلی با اشاره به احتمال بروز پیک ششم با اُمیکرون ادامه داد: «در عین حال آنچه واکسیناسیون را برای مقابله با سوش اُمیکرون تقویت می‌کند، انجام واکسیناسیون دوز بوستر یا دوز سوم است».

وی افزود: «در کل آمار ابتلا نسبت به دو تا سه هفته گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، افزایش یافته اما آمار بستری‌ کماکان زیر ۱۰۰۰ مورد است. بیماران بدحال هم بسیار کم است و میزان بستری آی‌سی‌یو در تهران کمی بیش از ۲۰ نفر است».

همچنین مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز اظهار داشت: «این هفته میزان غالب بودن سویه اُمیکرون در برخی استان‌ها به صد در صد نزدیک خواهد شد».

در همین حال، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: «با توجه به این که پیک‌های کرونا در کشور ما همواره با فاصله دو ماهه از اروپا رخ می‌دهد، این احتمال هست که در صورت آغاز پیک ششم با سویه اُمیکرون، شرایط کرونایی کشور در روزهای پایانی سال، قدری نگران کننده شود».

از سوی دیگر، خبرگزاری مهر نیز روز چهارشنبه با انتشار گزارشی نوشت که «سویه اُمیکرون در ایران، به آرامی در حال گرفتن جای سویه دلتا است این در حالیست که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته‌های اخیر، روند نزولی به خود گرفته و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی نیز برداشته شده است».

پیک بعدی کرونا اواخر بهمن به اوج می رسد

مینو محرز عضو کمیته علمی کشوری کرونا، روز چهارشنبه در ارتباط با وضعیت شیوع سویۀ اُمیکرون در کشور، گفت: «تعداد موارد ابتلا به سرعت در حال افزایش است،  این موارد بیشتر به صورت سرپایی هستند و هنوز تعداد بستری‌ها بسیار کم است. تخمین های صورت گرفته به این صورت است که در یک یا دو هفته آینده پیک کرونا شروع می‌شود و در اواخر بهمن ماه به اوج خودش می‌رسد».

وی با اشاره به اینکه «هیچ واکسنی صد در صد برروی اُمیکرون موثر نیست»، افزود: «درحال حاضر تازه در شروع پیک هستیم و در هفته ها یا ماه آینده پیک بسیار شدیدی خواهیم داشت که دوباره بیمارستان‌ها پر خواهند شد. سطح انتقال اُمیکرون فوق العاده بالاست و تعداد بسیار زیادی از هموطنان ما هنوز نوبت سوم واکسن‌شان را هم دریافت نکرده اند. از طرفی بسیاری از کودکان نیز هنوز واکسینه نیستند».  

او درارتباط با واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال گفت: «اگر واکسنی که برای این رده سنی مطمئن باشد و از طرفی مصونیت خوبی نیز ایجاد کند، موجود باشد، باید از ۵ سال به بالا واکسینه شوند. درحال حاضر بیشترین تاکید باید بر واکسیناسیون دز دوم افراد ۱۲ تا ۱۸ سال و دز سوم افراد بالای ۱۸ سال باشد و باید هرچه سریع‌تر واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ساله‌ها تکمیل شود».

عضو کمیته علمی کشوری کرونا درارتباط با وضعیت تست و بیماریابی کرونا در کشور گفت:  «وزارت بهداشت به آن اندازه تست کرونا در اختیار ندارد که بتواند وضعیت ابتلای همه افراد را مورد بررسی قرار دهد».

اسپانیا دو میلیون و دویست هزار دوز واکسن آسترازنکا به ایران اهدا کرد

روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران روز چهارشنبه از ورود دو میلیون و دویست هزار دوز واکسن آسترازنکا خبر داد که توسط اسپانیا به ایران اهدا شده است. به گفته او، با ورود محموله تازه، میزان واکسن وارد شده به ایران به حدود ۱۵۵ میلیون دوز رسیده است.

در روزهای گذشته نیز دو محموله دیگر از واکسن آسترازنکا از یونان و ژاپن وارد ایران شده بود.

بنا بر آمار ارائه شده توسط این مقام گمرک، بیش از ۱۳۴ میلیون دوز از واکسن‌های وارده شده از نوع سینوفارم است و بیش از چهار میلیون نیز ورود واکسن اسپوتنیک ثبت شده است.

این در حالیست که اخیراً گزارش‌هایی از کمبود واکسن‌های خارجی در ایران به ویژه واکسن آسترازنکا منتشر شده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز