سرمایه گذاری در زمینه ی مسکن کانادا از زمان ترکیدن حباب دهه ۸۰ به این میزان کم نبوده است

Submitted on س., 09/05/2023 - 20:22

کانادا همیشه برای تقویت اقتصاد خود به املاک و مستغلات متکی بوده است، اما ممکن است به آخر خط سرمایه گذاری بر روی مسکن و مستغلات رسیده باشد. سرمایه گذاری مسکونی (مستقیم ترین سهم مسکن در تولید ناخالص داخلی) در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. تنها در دو سال، سرمایه گذاری مسکونی کانادا از نزدیک به یک دهم تولید ناخالص داخلی به کمترین سهم خود در بیش از دو دهه گذشته رسیده است.

سرمایه گذاری مسکونی در کانادا
سرمایه گذاری مسکونی مستقیم ترین سهم مسکن در تولید ناخالص داخلی است که شامل ساخت خانه جدید، بازسازی عمده و هزینه های حمل و نقل است. سرمایه گذاری در زمینه ی مسکن در حالی که مشارکت های زیادی را پوشش می دهد، از سطح معیار جامع فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال، بانکداری و بیمه ارتباط تنگاتنگی با مسکن در کانادا دارند. با این حال، آنها دسته بندی های خاص خود را دارند و در دسته ی سرمایه گذاری مستغلات قرار نمی گیرند.

سهم سرمایه گذاری مسکونی در اقتصاد تعادل ظریفی است. مسکن یک ضرورت است، بنابراین با رشد اقتصاد، سرمایه گذاری در مسکن باید با آن رشد کند. این تنها در صورتی مشکل ساز است که سهم مستغلات از GDP فراتر رود و سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی داشته باشد. سهم بالا ی مسکن در GDP نشان دهنده تخصیص نادرست سرمایه انسانی و مالی است. این نوع اقتصاد به ازدیاد جمعیت توجه دارد بدون اینکه به میزان حقوق توجه کند.و این خطر رکود عمیق تر از حد لازم را افزایش می دهد.

سرمایه گذاری کم مسکونی می تواند نشانه ای به همان اندازه نگران کننده باشد. مردم زمانی پول خرج می کنند که از قرض گرفتن مطمئن باشند. آنها تنها زمانی حاضر به وام گرفتن هستند که به اقتصاد و شغل خود اطمینان داشته باشند. کاهش سرمایه گذاری مسکن نشانه از دست دادن اعتماد خانوارها است که معمولاً قبل از رکود است.

ایالات متحده می تواند به عنوان پس زمینه مرجع برای کانادا باشد، جایی که حباب مسکن در سال ۲۰۰۶ به ۷ درصد تولید ناخالص داخلی به اوج خود رسید. کارشناسان هشدار دادند که این یک وزنه خطرناک برای اقتصاد است و معلوم شد که حق با آنهاست. از آنجایی که این حباب به ۳-۴٪ اصلاح شد، سرمایه انسانی و مالی باید دوباره باید بازنگری می شد که باعث از دست دادن شغل و ضرر مالی بود، اقتصاد ایالات متحده به اندازه ای است که بر اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد.

سرمایه گذاری مسکونی کانادا به سرعت در حال کاهش است
پس از رسیدن به قله های ناپایدار، بازار مسکونی کانادا در حال بازگشت به واقعیت است. سرمایه گذاری مسکونی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ با ۲ درصد کاهش به ۱۳۳/۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۱۳/۸ درصد کاهش داشته است. در حالی که کاهش شدید است، به این معنی نیست که سرمایه گذاری مسکن اکنون بی رونق است. میزان سرمایه گذاری مشابه سطوح قبل از سال ۲۰۲۰ است، زمانی که کانادا نیز یک اقتصاد مستغلات محور در نظر گرفته می شد.

سرمایه گذاری مسکن کانادا به سطح قبل از ۲۰۲۰ بهبود می یابد
بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، تولید کلی اقتصادی در کانادا در حال کاهش است، اما انقباض در بازار مسکن بارزتر بوده است. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، سرمایه گذاری مسکونی با ۰/۱ درصد کاهش به ۶/۱ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. این یک درصد کمتر از سه ماهه مشابه سال قبل بود. بدون نگاهی بلندمدت به آن به سختی قابل درک است که این کاهش چقدر سریع بوده است.

این یک تغییر بسیار بزرگ است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، سرمایه گذاری مسکونی تقریبا ۱/۱۱ تولید ناخالص داخلی را تشکیل می داد. اکنون، این کمترین سهم سرمایه گذاری مسکونی از سال ۲۰۰۱ است. آخرین باری که چنین سقوط سریع سرمایه گذاری وجود داشت، خبر از اصلاح حباب مسکن در اواخر دهه ۸۰ می داد.

سرمایه گذاری مسکونی در کانادا هم به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی با محاسبه ی دلار کانادا در حال کاهش است. کاهش سریع نیاز به تعادل مجدد سرمایه تخصیص یافته به این بخش دارد. به طور واضح تر، رکودهای اقتصادی برای از بین بردن ناکارآمدی ها هستند.

سیاست های تشویقی جمعیت به جلوگیری از سقوط کامل سرمایه گذاری مسکن کمک می کند. سرمایه گذاری مسکونی به خصوص در مقایسه با شرکای تجاری بالا باقی می ماند. به عنوان مثال، سرمایه گذاری مسکونی در ایالات متحده به عنوان سهم از تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، ۴/۶٪ بود. با این حال، چنین انقباض قابل توجهی هنوز به این معنی است که یک تنظیم دردناک در انتظار است.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز