صندوق بین‌المللی پول با وام ۱۵/۶ میلیارد دلاری اوکراین موافقت کرد

Submitted on ش., 04/01/2023 - 03:47

هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول، روز گذشته، برنامه وام چهارساله‌‌‌ ای به ارزش ١٥/٦‬ میلیارد دلار را برای اوکراین تصویب کرد تا به این ترتیب توافق ٢١ مارس مقامات اوکراین و صندوق بین‌المللی پول رسمیت پیدا کرده و نهایی شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از تصویب برنامه جدید حمایتی چهار ساله برای اوکراین ابراز خرسندی کرده و ضمن تشکر از صندوق بین‌المللی پول گفت: "این حمایت، کمک مهمی در مبارزه ما در برابر روسیه است. ما با هم از اقتصاد حمایت می‌کنیم".

این بزرگ‌ترین وامی است که صندوق بین‌المللی پول به یک کشور درگیر جنگ اعطا می‌کند. حمایت از مقامات اوکراین برای ایجاد ثبات مالی و مهار تورم، بهبود تدریجی و رشد بلندمدت اقتصادی در چارچوب بازسازی پس از جنگ و مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا از جمله اهداف این کمک اعلام شده است.  

بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، بسته جدید ١١٥ میلیارد دلاری شامل وام صندوق بین المللی پول، ٨‬٠ میلیارد دلار وام موسسات و کمک های بلاعوض سایر کشورها و ۲۰ میلیارد دلار در قالب بخشودگی بدهی‌های اوکراین خواهد بود.

اوکراین در مقابل متعهد میشود که طی دو سال آینده اقداماتی را برای افزایش درآمد مالیاتی، حفظ ثبات نرخ ارز و استقلال بانک مرکزی انجام داده و با فساد مبارزه کند.

این تصمیم همچنین راه را برای پرداخت فوری حدود ٢/٧ میلیارد دلار به کی‌یف هموار کرده و اوکراین را ملزم می کند تا اصلاحات بلندپروازانه ای به ویژه در بخش انرژی نیز به انجام برساند.

انتظار می‌رود وام صندوق بین‌المللی پول باعث شود شرکا و کمک‌کننده‌های بین‌المللی از جمله بانک جهانی نیز کمک‌های بیشتری به اوکراین ارائه دهند.

حمله روسیه به اوکراین علاوه بر تلفات انسانی، اثرات ویرانگر اقتصادی بر اوکراین داشته و تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. در این مدت، ذخایر مالی کی‌یف به شدت افت کرده و فقر شدیدتر شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز