هشدار نسبت به «عدم صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری بارداری»: آمار معلولان افزایش می‌یابد

Submitted on Mon, 08/14/2023 - 14:46

در پی اعلام تصمیم اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت و درمان ایران، مبنی بر «عدم صدور و تمدید مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه ماهه اول بارداری»، یک عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران، در گفتگو با پایگاه خبری دارو و سلامت، گفت: در نتیجه این تصمیم غیرکارشناسی، خطر تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیکی افزایش خواهد یافت.

اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت و درمان ایران یادآور شد: «آزمایشگاه‌ها صرفا مجاز به استفاده از دستگاه‌های آنالایزر بسته برای غربالگری سه ماهه اول بارداری سندروم داون هستند».

پیش از اعلام تصمیم اخیر وزارت بهداشت و درمان ایران، رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران در گفتگو با پایگاه خبری ساعت سلامت گفته بود: دستگاههای آزمایشگاه‌های تشخیصی شامل دستگاههای «باز» و «بسته» هستند. دستگاههای «بسته»،‌ جدید و مدرن هستند و فقط با کیت خودشان کار می‌کنند که کیت این دستگاهها به شدت کمیاب و گران شده است.  

 حسین فاطمی، در ادامه، می‌افزاید: دستگاههای تشخیصی «باز»، قدیمی و دارای خطای زیادی و هم بیماران و هم پزشک را در تشخیص وضعیت بیمار سردرگم می‌کنند.

محمد امین طباطبائی‌فر، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران، نیز در واکنش به عدم صدور مجوز کیت‌های غربالگری، به پایگاه خبری فانا، گفت: «طی دهه‌های گذشته براساس نیاز جامعه، غربالگری جنین به ویژه برای سندرم داون انجام می‌شد اما براساس ماده ۵۳ قانون جوانی جمعیت غربالگری محدود شد و طبق این ماده، غربالگری تنها با درخواست والدین یا پزشک متخصص قابل انجام بود».

اما به گفته این عضو ارشد انجمن ژنتیک پزشکی ایران، اکنون «وزارت بهداشت پا را از قانون فراتر گذارده و حتی اگر والدین یا پزشک نیز درخواست غربالگری بدهند این کار امکانپذیر نیست».

محمد امین طباطبائی‌فر تصریح کرد: وزارت بهداشت در این تصمیم‌گیری هیچ مشورتی با انجمن ژنتیک پزشکی ایران نداشته است.

به گزارش رسانه‌های داخلی در ایران در روز های پایانی سال ۹۹ خورشیدی، موضوعی تحت عنوان حذف غربالگری مادران باردار در یکی از فراکسیون‌های مجلس یازدهم مطرح شد. از آن زمان، این موضوع با انتقادات زیادی درباره افزایش آمار معلولان در جامعه همراه شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز