شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف جنگ در سودان و حفظ جان غیرنظامیان شد

Submitted on ش., 06/24/2023 - 07:08

به گزارش آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل، دیروز، جمعه بیست و سوم ژوئن، پس از رایزنی‌های غیرعلنی، با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف جنگ در سودان و حفظ جان غیرنظامیان شد.

آتش‌بس سه روزه در سودان که با میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی برقرار شده بود، روز چهارشنبه به پایان رسیده و ناظران، از تداوم درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای شبه‌نظامی در خارطوم، پایتخت، و اطراف آن خبر می‌دهند.

به گفته مقامات سازمان ملل متحد، درگیری‌ها عمدتاً در پایتخت و منطقه دارفور سودان غربی متمرکز شده است. جایی که پیشتر نیز شاهد حملات نیروهای پشتیبانی سریع و شبه نظامیان متحد آنها به اقلیت‌های قومی غیر عرب بوده است.

بنا بر اعلام آژانس مهاجرت سازمان ملل، این جنگ تا کنون هزاران کشته بر جای گذاشته و بیش از دو و نیم میلیون نفر را مجبور به ترک خانه های خود و نقل مکان به مناطق امن در سودان و کشورهای همسایه کرده است.

سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرده بود که در دو ماه پس از آغاز درگیری، حدود ٨‬٥ گروه بشردوستانه به ٢.٨‬ میلیون نفر در سراسر سودان کمک های حیاتی از جمله غذا، آب، خدمات بهداشتی، آموزش، تدارکات غیر غذایی و خدمات حفاظتی ارائه کرده اند.

پس از ماه‌ها تنش و درگیری، سودان در اواسط آوریل وارد جنگ آشکار میان ژنرال‌های رقیبی شد که به دنبال به دست آوردن کنترل این کشور آفریقایی بودند. جنگی که ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان را در مقابل نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان داگالو قرار داده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز