شورای امنیت در مورد ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل در افغانستان جلسه برگزار می‌کند

Submitted on پ., 04/06/2023 - 07:06

لیندا توماس گرینفیلد ضمن اعلام خبر جلسه شورای امنیت در مورد ممنوعیت جدید سران گروه طالبان برای کارمندان زن ادارات سازمان ملل متحد در افغانستان، در یک پیام توییتری نوشت که این جلسه برای بررسی «تصمیم ناپسند طالبان» برگزار می‌شود. 

سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در پیام توییتری اخیر خود تصریح کرد که زنان در افغانستان «بخش جدایی ناپذیر» ارائه کمک‌های بشردوستانه در این کشور هستند. وی تاکید کرد زنان با ارائه این کمک‌ها، به آسیب‌ پذیرترین اقشار جامعه افغانستان مساعدت می‌کنند.

Women are integral to humanitarian operations, including in Afghanistan where they provide lifesaving aid to the country’s most vulnerable.The UN Security Council will convene tomorrow to discuss the Taliban’s repugnant decision to bar women from working with the @UN. https://t.co/w65aVJDPYc

از سوی دیگر، واشنگتن پست نیز در گزارشی در مورد جلسه شورای امنیت و اظهارات لیندا توماس گرینفیلد نوشت که وی در یک نشست خبری، تلاش‌های سران گروه طالبان برای «حذف زنان» از جامعه افغانستان را «وحشتناک» و «غیر قابل قبول» خواند.

این نخستین بار نیست که شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سیاست‌های زن ستیز گروه طالبان و ممنوعیت‌های غیر انسانی این گروه افراطی علیه زنان افغانستانی، جلسه تشکیل می‌دهد. شورای امنیت در اویل ژانویه نیز نشستی را برای بررسی ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی در افغانستان، برگزار کرده بود.

خبر نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت در حالی منتشر می‌شود که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پنجم آوریل/شانزدهم فروردین، با انتشار پیام توییتر، ممنوعیت کار برای کارمندان زن ادارات سازمان ملل متحد در افغانستان را «یکی دیگر از موارد نقض فاحش حقوق اساسی زنان» از سوی طالبان توصیف کرد. 

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بخشی از این پیام تاکید کرد که تصمیم اخیر گروه طالبان ارائه خدمات ضروری برای شهروندان افغانستان را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد. وی همچنین این تصمیم را خلاف منشور سازمان ملل خواند و  خواستار لغو فوری آن شد.

TB decision to ban #Afghanwomen UN staff from working is another gross violation of their fundamental right to non-disc, is against UN Charter & will seriously impact essential services for#Afghans. Women staff are essential. I urge #Taliban to reverse the decision immediately.

سران گروه طالبان که از زمان به دست گرفتن دوباره تسلط افغانستان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی، قوانین محدود کننده و غیر انسانی زیادی را تاکنون علیه زنان و دختران افغانستانی وضع کرده‌اند. طالبان افغانستان را به تنها کشوری در جهان تبدیل کرده‌اند که زنان و دختران در آن از حق رفتن به مدرسه و دانشگاه محروم هستند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز