شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از یک‌صدهزار نفر گذشت

Submitted on ش., 03/28/2020 - 00:35

بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز در پایتخت آمریکا، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده به ۱۰۰ هزار و ۷۱۷ نفر رسیده است. تا کنون مرگ دست‌کم ۱۵۴۴ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس ثبت شده است.

آمریکا از روز جمعه بیشترین شمار موارد ثبت‌شده از ابتلا به ویروس کرونا را در جهان دارد.

در روزهای اخیر میزان آزمایش ابتلا به کرونا در آمریکا افزایش چشمگیری یافته و تا کنون بیش از نیم میلیون نفر آزمایش داده‌اند.

منتقدان می‌گویند تاخیر در آماده‌کردن بسته‌های آزمایش کرونا و سرعت کُند در روزهای نخست، باعث شد این آزمایش‌ها خیلی دیر در آمریکا آغاز شود.

در روزهای گذشته در نقاط مختلفی از آمریکا امکان آزمایش کرونا به طور سرپایی و از داخل خودرو فراهم شده است. کسانی که می‌خواهند این‌طور آزمایش بدهند باید یا بالای ۶۵ سال داشته باشند، یا دمای بدنشان در محل بیش از ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد باشد و نشانه‌های مشکل تنفسی داشته باشند، و یا از نیروهای درمانی و امدادی باشند.

با فراهم‌شدن امکان آزمایش برای عده‌ای خیلی بیشتر و با دست‌رسی آسان‌تر، انتظار می‌رود شمار مبتلایان ثبت‌شده در آمریکا در روزهای آینده بیشتر هم بشود.

برخی مقام‌های محلی در آمریکا گفته‌اند آمار مبتلایان در نقاط پر شیوع مثل نیویورک و کالیفرنیا، چند برابر آمار ثبت‌شده است.

روز جمعه کنگره آمریکا بزرگ‌ترین بسته مشوق‌های مالی تاریخ را برای مقابله با تبعات بحران شیوع ویروس کرونا تصویب کرد. این بسته شامل حدود دو تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار کمک مالی است.

این طرح یک روز قبل در مجلس سنا با اتفاق آرا تصویب شده بود و روز جمعه در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شد.

ساعتی بعد هم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با قدردانی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بابت این طرح، آن را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد.

این طرح شامل پرداخت کمک نقدی به اغلب شهروندان آمریکایی است. هر خانوار که درآمدش بیش از ۱۰۰ هزار دلار به ازای هر فرد بزرگ‌سال باشد، شامل این کمک نمی‌شود. خانوارهایی که به ازای هر فرد بزرگ‌سال عضو خانوار، ۷۵ هزار دلار یا کمتر درآمد دارند، بیشترین میزان کمک‌ها را دریافت می‌کنند که ۱۲۰۰ دلار برای هر عضو بزرگ‌سال و ۵۰۰ دلار برای هر عضو زیر ۱۸ سال است.

هم‌چنین این طرح شامل وام به کسب‌وکارهای خُرد، بیمه بیکاری، وام به شرکت‌های لطمه‌دیده، کمک نقدی به بیمارستان‌ها و ایالت‌های زیر فشار شیوع ویروس کرونا است.

این بزرگ‌ترین بسته مشوق‌های مالی است ولی حتی قبل از تصویب و اجرا، انتقاد کسانی را برانگیخته که آن را برای مقابله با بحران کنونی کافی نمی‌دانند. از جمله فرماندار نیویورک، ایالتی که الآن در آمریکا کانون بحران است و بیشتر از نصف مبتلایان آمریکا در آن هستند، گفته که این بسته مشوق‌ها برای حمایت از شهروندان و دولت‌های ایالتی و نظام درمانی کم است.

روز پنج‌شنبه اعلام شد که دست‌کم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ظرف همین هفته گذشته به شمار بیکاران در آمریکا اضافه شده‌اند.

رکورد قبلی بالاترین میزان افزایش بیکاری در آمریکا، به ٣٨ سال پیش برمی‌گردد که ظرف یک هفته حدود ٧٠٠هزار نفر اعلام بیکاری کردند. یعنی شمار کنونی، با حدود ۵برابر، رکورد قبلی شکسته شده است.

سه هفته پیش حدود ٢٠٠هزار نفر در آمریکا اعلام بیکاری کرده بودند. یعنی ظرف ده روز میزان بیکاری حدودا ۱۵ برابر شده است.

هرچند ناظران هشدار می‌دهند که این عدد هر قدر هم بزرگ باشد، تصویری واقعی از لطمه‌ای که تعطیلات گسترده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا زده، به دست نمی‌دهد چون عده خیلی بیشتری در این آمار به حساب نیامده‌اند.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز