شاهزاده پهلوی در اسرائیل خواهان یک پشتیبانی بین‌المللی حداکثری از مبارزات مردم ایران شد

Submitted on پ., 04/20/2023 - 07:07

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهزاده پهلوی روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در جریان یک نشست مطبوعاتی در تل‌آویو که با همراهی گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات کابینه نتانیاهو برگزار شد، در راستای نخستین سفر خود به اسرائیل، گفت: من این‌جا هستم تا بررسی کنم که چگونه می‌توانیم همکاری کنیم تا به مردم ایران در مبارزات‌شان در راه آزادی، کمک‌رسان باشیم.

ایران از پایان شهریور ۱۴۰۱ در پی جان‌باختن مهسا امینی، یک دختر ۲۲ ساله که سه روز پس از بازداشت توسط «پلیس امنیت اخلاقی» رخ داد، به عرصه اعتراضاتی گسترده مبدل شده‌است.

در جریان تظاهراتی که در ماه‌های اخیر در این کشور رخ داد، صدها تن کشته و ده‌ها هزار نفر بازداشت شدند.

در همین راستا، فرزند محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران که حکومتش به‌واسطه انقلاب ۱۹۷۹ پایان یافت، با اشاره به جنبش‌های «نافرمانی مدنی» که امکان تغییر رژیم را از لهستان لخ والسا، تا آفریقای جنوبی نلسون ماندلا، فراهم کرد، گفت که هیچ‌یک از این جنبش‌ها بی‌آن‌که به‌گونه‌ای از یک پشتیبانی بین‌المللی برخوردار بشوند، به موفقیت نرسیدند.

او افزود: به همین سبب، به‌موازات کمپین «فشار حداکثری» به‌ضد مقامات تهران که به‌واسطه تحریم‌های اقتصادی صورت می‌گیرد، خواهان ایجاد کمپین «پشتیبانی حداکثری» از مردم هستم.

شاهزاده پهلوی که در ایالات متحده زندگی می‌کند، با اشاره به این‌که ایرانیان با رژیمی به‌شدت بی‌رحم و سرکوب‌گر مواجه هستند، گفت که پشتیبانی بیشینه، به‌معنای به حداکثر رساندن امکاناتی است که مردم ایران برای غلبه بر چالشهای‌شان در برخورد با رژیم، باید به آن مجهز بشوند.

در سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسد، روز دوشنبه سفر اخیر آقای پهلوی را که یکی از رهبران اپوزیسیون رژیم حاکم بر ایران محسوب می‌شود، بی‌ارزش خوانده‌بود.

گفته‌های کنعانی در حالی است که شاهزاده پهلوی، در فاصله دوشنبه تا چهارشنبه، دو بار با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفت‌وگو کرد. تاکنون جزئیاتی از آن‌چه در این دیدارها رخ داد، منتشر نشده‌است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز