سفیر آمریکا در آلمان: مانور هوائی ناتو پیامی به روسیه است

Submitted on س., 06/13/2023 - 08:56

مانور هوائی ۱۰ روزه ناتو که از دیروز با مشارکت ۱۰ هزار نیرو و ۲۵۰ هواپیمای نظامی از ۲۵ کشور عضو و داوطلب عضویت ناتو آغاز شده است، به طور عمده در شمال و شمال شرقی آلمان برگزار می‌شود. یک حریم فضائی گسترده که از یک سو به لهستان و روسیه و از سوی دیگر به کشورهای اسکاندیناوی و حوزه بالتیک نزدیک است.

علاوه بر اعضای ناتو، سوئد نیز در این رزمایش شرکت فعال دارد. این کشور در کنار فنلاند، تا پیش از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، به عنوان کشوری صلح طلب همواره بی طرفی خود را در برابر پیمان های نظامی ورشو و ناتو حفظ کرده بود، اما با آغاز جنگ اوکراین، از بیم تجاوز نظامی روسیه داوطلب عضویت در ناتو شد. اکنون حضور سوئد و فنلاند در بزرگترین رزمایش تاریخ ناتو گام تازه‌ای در مسیر پیوستن آن ها به این پیمان نظامی ارزیابی می‌شود.

بنا به برخی گزارش ها، مانور بزرگ ناتو به آسمان آلمان محدود نخواهد ماند و بخشی از آن نیز در جمهوری چک، لیتوانی و استونی برگزار خواهد شد. این سه کشور نیز از زمان جنگ اوکراین بیمناک گسترش این جنگ به خاک خود و توسعه طلبی‌های ولادیمیر پوتین در آینده هستند.

رابطه مانور ناتو با جنگ اوکراین

در هفته های منتهی به آغاز عملیات «دفاع هوائی ۲۳» مقام های آلمانی کوشیدند افکار عمومی را متقاعد کنند که هدف این رزمایش، تنها تمرین هماهنگی میان نیروهای کشورهای عضو ناتو است و واکنشی به جنگ اوکراین نیست. آن ها همچنین تصریح کردند که ناتو هرگز وارد جنگ اوکراین نخواهد شد، اما به گفته ژنرال اینگو گرهرتس فرمانده نیروی هوائی آلمان «از هر وجب خاک خود دفاع می کند».

براساس اساسنامه پیمان آتلانتیک شمالی در صورت حمله به خاک هریک از اعضای آن سایر اعضا وظیفه دارند به نفع عضو مورد حمله قرار گرفته وارد عمل شوند. به این ترتیب سوئد، فنلاند و کشورهای حوزه بالتیک مایلند از این چتر دفاعی در برابر تجاوزهای احتمالی روسیه برخوردار شوند.

الحاق شبه جزیره کریمه، انگیزه نخستین

به گفته فرمانده نیروی هوائی آلمان، الحاق شبه جزیره کریمه از سوی روسیه در سال ۲۰۱۴ زمینه ساز طراحی مانور بزرگ ناتو بود. این پیمان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ تصمیم به سازماندهی مانور گرفت و اکنون آن را برگزار می‌کند.

برخلاف سفیر آمریکا در برلین، ژنرال گرهرتس در یک مصاحبه خبری تاکید ورزیده است که رزمایش بزرگ ناتو هیچ طرفی را هدف قرار نداده و به طور کلی یک پیمان دفاعی است.

نگرانی روزافزون آلمانی‌ها

بیشتر آلمانی‌ها به ویژه در ایالت‌های شرقی که در صورت درگیری با روسیه پیش از همه در معرض خطر خواهند بود، به رزمایش هوائی دفاع ۲۳ نگاهی انتقادی و توام با نگرانی دارند. این نگرانی از زمانی که آلمان در نقش مهم ترین پشتیبان انسانی و نظامی اوکراین ظاهر شد و در برابر روسیه جبهه گرفت، آغاز و در ماه‌های اخیر با تیرگی شدید مناسبات آلمان و روسیه تشدید شد.

علاوه بر نگرانی از خطرهای احتمالی، به هم ریختن برنامه پروازها در فرودگاه های شرق و شمال آلمان و تغییر مسیر یا حتی قطع پروازهای شبانه هواپیماهای مسافربری نیز، زمینه ساز نارضائی هائی شده است، اما در مناطق جنوبی و غربی آلمان از پرواز جنگنده های داخلی و خارجی خبری نیست.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان پیش از آغاز رزمایش ناتو کوشید با توضیحاتی افکار عمومی آلمان را آرام کند. وی گفت: «طبعا ما همه تلاش خود را می کنیم که تاثیر این رزمایش را بر ترافیک هوائی غیرنظامی کم کنیم. ما از ماه ها پیش همه چیز را با همه متحدان خود در ناتو هماهنگ کرده ایم».

وزیر دفاع آلمان اضافه کرد: «ما همراه متحدان خود با این رزمایش نشان می دهیم که می توانیم از حوزه ناتو با واکنش سریع و قدرتمند دفاع کنیم». از میان ۲۵۰ جنگنده حاضر در رزمایش هوائی ۷۰ هواپیما به ارتش آلمان تعلق دارد.

تمرین دفاع از فرودگاه ها و بندرها، در کنار جنگ با هواپیماهای بدون خلبان و موشک‌های دوربرد بخشی از رزمایش هوائی ناتو در آسمان آلمان است که روز ۲۳ ژوئن پایان می‌یابد. یک هفته پیش از آغاز مانور هوائی ناتو در آسمان آلمان پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه همزمان با هم مانورهای دریائی بزرگی را در دریای آدریاتیک برگزار کردند.

از نظر کارشناسان نظامی آلمان، این تحرکات بزرگ نظامی سینه سپر کردن روسیه و ناتو در برابر هم است، برای لحظه ای که پوتین با ناکامی در جنگ اوکراین، همسایگان خود در ناتو را تهدید کند.

پیشروی های اوکراین در شرق

همزمان با برگزاری رزمایش هوائی ناتو در آسمان آلمان رسانه های اصلی این کشور از پیشرفت های اوکراین در جبهه شرق، انهدام ۹ تانک روسیه به وسیله نیروی ویژه «گرگ های سفید» و پس گرفتن برخی مناطق اشغالی به وسیله ارتش اوکراین گزارش داده‌اند.

رسانه های آلمانی در عین حال تاکید می‌ورزند که راست آزمائی خبرهائی که به وسیله دولت اوکراین از شرق این کشور می رسد دشوار است، زیرا خبرنگاران و ناظران بی‌طرف به سختی می توانند وقایع را منعکس کنند.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز