صدها تن از اعضای جامعه هنری ایران با انتشار بیانیه‌ای از اعتراض دانشجویان هنر حمایت کردند

Submitted on ش., 10/29/2022 - 14:14

صدها هنرمند، نویسنده‌، استاد دانشگاه، منتقد، نمایشگاه‌گردان و دیگر اعضای جامعه هنری ایران در بیانیه‌ای مشترک از اعتراض‌های جاری دانشجویان هنر پشتیبانی‌ کرده و هر گونه بازداشت،‌ اعمال خشونت، سرکوب، تهدیدهای حکومتی علیه دانشجویان را به‌شدت محکوم کردند.

در این بیانیه که به‌ امضای شمار زیادی از چهره‌های برجسته‌ جامعه‌ هنری رسیده و نسخه‌ای از آن برای بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه فرستاده شده، آمده است:

امضاکنندگان این بیانیه همچنین نوشته‌اند:

آنها در محکومیت سرکوب فراگیر اعتراضات دانشجویی اعلام‌ کرده‌اند:

این بیانیه در تاریخ ۶ آبان ۱۴۰۱ با بیش از ۶۰۰ امضا از هنرمندان تجسمی، تئاتر، سینما و موسیقی و همچنین نویسندگان هنر، دانشگاهیان و دست‌‌اندرکاران هنر ایران در داخل و خارج از کشور منتشر شد.

در میان امضاکننده‌ها نام شخصیت‌های هنری و فرهنگی شناخته‌شده‌ی ایرانی در بیرون و درون کشور از جمله بابک احمدی، بهرام بیضایی، رویین پاکباز، رضا دقتی، سوسن دیهیم، ژینوس تقی‌زاده، پرستو فروهر، بیتا فیاضی، شادی قدیریان، هنگامه گلستان، پریوش گنجی، جواد مجابی، شیرین نشاط و بسیاری دیگر به چشم می‌خورد.

تهیه‌کنندگان این بیانیه گفته‌اند که فرایند امضا هم‌چنان ادامه دارد و اعضای جامعه هنری می‌توانند آن ‌را در همبستگی با دانشجویان هنر امضا کنند.

همزمان با گسترش دامنه اعتراض‌های جاری به دانشگاه‌ها در سراسر کشور، فشار و سرکوب دانشجویان به همراه بازداشت‌های خودسرانه و خشن به دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی فراگیرتر شده است.

تاکنون چندین تن از دانشجویان و دانش‌آموزان در جریان اعتراضات در شهرهای مختلف کشور یا بر اثر ضربه و شکنجه در بازداشت، جان خود را از دست داده‌ یا زخمی شده‌اند. مأموران امنیتی و اطلاعاتی همچنین با یورش به خوابگاه‌ها، شمار زیادی از دانشجویان را با خشونت ربوده‌اند.

در بسیاری از موارد، مأموران حراست دانشگاه‌ها نیز برای برخورد با دانشجویان، با نیروهای امنیتی همکاری می‌کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز