سازمان‌های رسانه‌ای بریتانیا خواستار رسیدگی به وضعیت روزنامه‌نگاران افغانستانی در ایران و پاکستان شدند

Submitted on ی., 03/05/2023 - 10:45

به گزارش روزنامه گاردین٬ ائتلافی از سازمان‌های حمایت از آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها شامل «اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران»، «نهاد شاخص سانسور»، «انجمن بین‌المللی قلم» و «اتحادیه قلم انگلستان»، با انتشار نامه‌ای سرگشاد از سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا خواستند به وضعیت روزنامه‌نگاران افغانستانی در ایران و پاکستان توجه کند و آنان را هر چه زودتر به بریتانیا انتقال دهد.

هفده ماه پس از روی کار‌ آمدن دوباره گروه افراطی طالبان در افغانستان و بی‌سرنوشت ماندن روزنامه‌نگاران افغانستانی در ایران و پاکستان٬ این ائتلاف در نامه اخیر خود از سوئلا براورمن پرسیدند که چرا دولت جزئیات طرح انتقال آن‌ها به بریتانیا (ACRS/ای‌سی‌آراس) را منتشر نمی‌کند.  

مارتین برایت، سردبیر سازمان «نهاد شاخص سانسور» (INDEX ON CENSORSHIP) گفت که این سازمان طی هفده ماه گذشته درخواست‌های زیادی برای انتقال به بریتانیا از سوی روزنامه‌نگاران افغانستانی در ایران و پاکستان دریافت کرده است.   

به گفته وی٬ عدم شفاف‌سازی در مورد پیشرفت طرح اسکان مجدد روزنامه‌نگاران افغانستانی به بریتانیا آن‌ها را در معرض‌ خطر‌های زیادی٬ از جمله خشونت، دستگیری، زندان و ترور قرار می‌دهد. 

طبق آمار منتشر شده در گزارش روز شنبه چهارم مارس٬ در روزنامه بریتانیایی گاردین٬ برآوردها حاکی از آن است که حدود ۲۰۰ روزنامه‌نگار افغانستانی که اغلب آن‌ها زنان هستند٬ به ایران و پاکستان فرار کرده‌اند و در آنجا در معرض خطرهای زیادی٬ از جمله خطر اخراج به افغانستان قرار دارند. 

هرچند دولت بریتانیا در اوت ۲۰۲۱، انتقال افرادی که برای دموکراسی و آزادی بیان و حقوق زنان در افغانستان مبارزه می‌کردند را اولویت در دستور کار قرار خود قرار داد و در ژانویه ۲۰۲۲ طرح اسکان مجدد آن‌ها را اعلام کرد٬ اما شماری زیادی از این افراد در ایران و پاکستان بلاتکلیف مانده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز