محکومیت زندان برای رقیب اصلی اردوغان؛ هزاران تن از طرفداران شهردار استانبول تظاهرات کردند

Submitted on پ., 12/15/2022 - 15:49

اکرم امام اوغلو که رقیب سیاسی قدرتمندی برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه محسوب می‌شود، روز چهارشنبه به جرم «توهین به مسئولان شورای عالی انتخابات» کشور به دو سال و هفت ماه زندان محکوم شد. ناظران بر این باورند که این حکم بیشتر وجه سیاسی دارد و در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، ترفندی برای حذف رقیب اصلی اردوغان تلقی می‌شود.

امام اوغلو که از حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه یعنی حزب جمهوری خواه خلق از جناح چپ میانه است، از دادگاه درخواست تجدید نظر در این محکومیت را کرده است.

حامیان او روز پنجشنبه با در دست داشتن پرچم ترکیه و نیز تصویر بزرگی از مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین و پخش آهنگ‌های میهن‌پرستانه در بیرون ساختمان شهرداری استانبول تجمع کردند.

تظاهرکنندگان ضمن اعتراض به «عدالت و توسعه»، حزب اسلامی متبوع اردوغان، شعار می‌دادند: «حقوق بشر، حاکمیت قانون، عدالت» و: «روزی هم حزب عدالت و توسعه بازخواست خواهد شد».

فیلیز کومباسار، یکی از معترضان، اهل شهر دوزچه، در حدود ۲۰۰ کیلومتری استانبول به خبرنگار خبرگزاری رویترز  گفت:

دولت اردوغان به دلیل بحران اقتصادی و تورم ضعیف شده و با توجه به نظرسنجی‌ها، به نظر می‌رسد اکرم امام اوغلو در بهترین موقعیت برای شکست او در انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد که قرار است ژوئن ۲۰۲۳ برگزار شود و به همین دلیل این شخصیت سیاسی برجسته خودش را قربانی یک حکم قضایی «سیاسی و نامشروع» دانسته است.

استانبول به مدت ۲۵ سال سنگر اردوغان و حزب عدالت و توسعه بود و در سال ۲۰۱۹ رقیب او امام اوغلو به عنوان شهردار این شهر بزرگ انتخاب شد. شهردار استانبول روز چهارشنبه در جمع هواداران خود گفت:

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز