سازمان‌های حقوق بشری: دست کم ۵ نفر در شهرهای مختلف ایران اعدام شدند

Submitted on Mon, 05/08/2023 - 19:06

پایگاه خبری محلی حال وش نوشت که در این روز حکم اعدام دست کم دو زندانی از جمله یک شهروند بلوچ به نام یونس ریگی رخشانی با اتهاماتی در پیوند با مواد مخدر در زندان عادل‌آباد شیراز به اجرا در آمده است. این رسانه نام فرد اعدام شده دیگر را که اهل تهران بوده، منتشر نکرده است.

حال وش در توییتر نوشته است که یک زندانی دیگر بلوچ به نام محمد احمدی، ۴۵ ساله نیز از بابت اتهام در پیوند با مواد مخدر در سحرگاه همین روز در زندان اصفهان اعدام شده و همچنین از اجرای حکم اعدام زندانی دیگری به نام یاسر رخشانی در زندان زاهدان خبر داده که پیشتر به دلیل قتل به اعدام محکوم شده بود.

پایگاه رسانه‌ای حقوق بشری هرانا نیز نوشت که حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل یک مأمور نیروی انتظامی به نام سجاد دالمن در استان خوزستان محکوم شده بود، امروز دوشنبه به اجرا در آمد. هویت این فرد «ع. ع.» اعلام شده است.

ساعاتی پیش خبر رسمی اعدام دو نفر دیگر به نام‌های صدرالله فاضلی زارعی و یوسف مهراد به دلیل «قرآن‌سوزی» و «سب النبی» مخابره شده بود.

بالا رفتن شمار اعدامیان در روزهای اخیر در ایران سبب نگرانی کنشگران حقوق بشر شده است.

شش زن زندانی سیاسی روز دوشنبه با نوشتن نامه‌ای از زندان اوین، روند افزایشی اجرای احکام اعدام در زندان‌های ایران را محکوم کردند.

گلرخ ایرایی، زهره سرو، نسرین جوادی، سپیده قلیان، بهاره هدایت و نرگس محمدی در نامه خود نوشته‌اند: «افزایش انتساب اتهامات افساد فی الأرض و محاربه و صدور احکام اعدام و اجرای آن از سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان، کردستان تا تهران، شتابزده و بدون دادرسی عادلانه، فاقد وجاهت قانونی و اخلاقی است.»

ایران از نظر آمار سالیانه اعدام‌ها، دومین کشور جهان پس از چین است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز