سازمان ملل: نشست دوحه با هدف اجماع نظر در مورد حکومت گروه طالبان برگزار می‌شود

Submitted on Mon, 05/01/2023 - 07:21

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با نمایندگان ویژه ۲۵ کشور جهان طی این نشست دو روزه در دوحه پایتخت قطر، در پشت درهای بسته دیدار کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص  اجماع نظر در مورد تعامل با گروه طالبان، بویژه در مورد یک رویکرد بین‌المللی که باید در برابر حکومت آن‌ها اتخاذ شود، با این نمایندگان گفتگو می‌کند.  

هرچند آنتونیو گوترش و دیگر مقامات سازمان ملل پیشتر دلیل اصلی برگزاری نشست دوحه را بازنگری اقدامات محدود کننده حقوق زنان افغانستان برای کار و یافتن راه حل برای رویارویی با بحران انسانی در افغانستان اعلام کردند، اما احتمال گفتگو در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان طی روزهای اخیر موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را به دنبال داشته است.

برگزاری تظاهرات  

در آستانه برگزاری نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد و احتمال گفتگو در مورد به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان، گروه‌های فعالان حقوق زنان روز یکشنبه، در اعتراض به چنین احتمالی، در فرانسه، آلمان، سوئیس، آمریکا، پاکستان و چندین کشور دیگر تظاهرات کردند.

افزون بر این، گروهی از زنان معترض در کابل پایتخت افغانستان با برگزاری یک تظاهرات مخالفت شدید خود را با گفتگو در مورد به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان اعلام کردند. این زنان معترض با سر دادن شعارهایی در خیابان‌های کابل، به رسمیت شناختن طالبان را «لکه ننگ بر جهان» توصیف کردند.

اعلامیه شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان

در ادامه واکنش‌ها به احتمال به رسمیت شناختن حکومت طالبان، چهره‌ها و رهبران احزاب سیاسی افغانستان در تبعید که شورای مقاومت ملی را بنیان گذاشته‌اند، با انتشار اعلامیه‌ای مخالفت شدید خود را با به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان اعلام کردند. این چهره‌های سیاسی در اعلامیه اخیر خود همچنین از برگزارکنندگان نشست قطر خواستند تا توافق‌نامه پیشین دوحه در مورد افغانستان که میان طالبان و آمریکا امضا شده بود را نیز لغو کنند.

موضوع «به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان»

به‌رغم اتخاذ محدویت‌های زن‌ستیزانه گروه افراطی طالبان٬ امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرد که این سازمان قرار است نشستی را با هدف گفتگو روی موضوع «به رسمیت شناختن طالبان» برگزار کند.

دو روز پس از سخنان معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و موج گسترده‌ای از واکنش‌ها که اظهارات وی به دنبال داشت٬ استفان دوجاریک اعلام کرد بررسی شرایط به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان در محور نشست دوحه قرار ندارد.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد نیز با ارائه توضیحی در مورد نشستی که قرار است به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان در دوحه برگزار شود گفت که این نشست به موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان تمرکز ندارد.

وی در ادامه افزود: «ما نمی‌خواهیم در این مورد [به رسمیت شناختن طالبان] سردرگمی وجود داشته باشد.» به گفته این مقام سازمان ملل متحد، در نشست این هفته در دوحه قرار است در خصوص «ایجاد اجماع یکپارچه تر در مورد چالش‌های موجود» در افغانستان بحث و گفتگو شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز