رئیسی در سوریه خواستار تشکیل جبهه مقاومت بر ضد اسرائیل شد

Submitted on پ., 05/04/2023 - 13:27

از بیشتر از یک دهه پیش که جنگ خانمان‌برانداز در سوریه آغاز شد، این نخستین بار است که رئیس جمهوری ایران، متحد نزدیک سوریه، از دمشق دیدار می‌کند.

تهران مدت‌هاست که از بسیاری از گروه‌هایی که با دشمن اصلی‌اش، اسرائیل می‌جنگند، از جمله برخی گروه‌های فلسطینی و همچنین حزب‌الله لبنان که متحد اصلی دمشق است، پشتیبانی لجستیکی و نظامی کرده است.

اسرائیل از اوایل جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها حمله هوایی علیه نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه انجام داده است.

اسرائیل در حالی که به ندرت در مورد این حملات اظهار نظر می‌کند، در عین حال بارها هشدار داده است که اجازه نخواهد داد ایران جای پای خود را در خاک همسایه شمالی‌اش باز کند.

رئیسی در دیدارهای خود در دمشق با آنچه خبرگزاری ایرنا «فرماندهان مقاومت فلسطین» نامیده، خواستار تشکیل جبهه متحد علیه اسرائیل شد.

رئیسی با اشاره به اسرائیل گفت:

وی همچنین گفت:

او در آستانه سفر به دمشق نیز گفته بود هدفش از این سفر تقویت جبهه مقاومت علیه اسرائیل است.

سفر دو روزه رئیسی به سوریه چند هفته پس از توافق ایران و رقیب اصلی‌اش یعنی عربستان سعودی برای احیای روابط صورت می‌گیرد؛ توافقی که باعث شد پایتخت‌های منطقه دوباره در دمشق و تهران با حکومت‌های ایران و سوریه که در جهان منزوی شده‌اند، تعامل کنند.

رئیس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، در نخستین روز از سفر به سوریه با همتای سوری‌اش بشار اسد دیدار کرد و از وی به دلیل «دستیابی به پیروزی» در جنگ این کشور تقدیر کرد.

درگیری‌های خونبار سوریه تا این زمان بیش از ۵۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. در حالی که خطوط مقدم نبرد داخلی سوریه در سال‌های اخیر عمدتاً آرام شده‌اند، اما بخش‌های بزرگی از شمال این کشور همچنان خارج از کنترل دولت باقی مانده است.

ایران مدت‌هاست که از دمشق با کمک‌های اقتصادی و نظامی پشتیبانی کرده و به دولت سوریه کمک می‌کند تا بیشتر مناطقی را که در آغاز درگیری از دست داده بود، پس بگیرد.

با وجود اینکه هر دو کشور تحت تحریم‌های شدید غرب هستند، اکنون به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی قصد دارد خود را به گونه‌ای در نقش رهبری قرار دهد، زیرا اسد به دنبال تمرکز بر بازسازی سوریه است.

رئیسی که به همراه یک هیئت عالیرتبه از وزیرانش وارد این سوریه شد، یادداشت تفاهم‌هایی را نیز در زمینه «همکاری راهبردی بلندمدت» در زمینه‌هایی از جمله نفت، هوانوردی، راه آهن و کشاورزی امضا کرد.

وی روز چهارشنبه گفت که ایران «در زمینه توسعه و پیشرفت در کنار برادران سوری خود خواهد بود».

آخرین رئیس جمهوری اسلامی ایران که به دمشق سفر کرد، محمود احمدی نژاد بود که در سپتامبر ۲۰۱۰ پا به سوریه گذاشت. اسد از زمان آغاز جنگ دو بار به طور رسمی به تهران سفر کرده که آخرین بار در ماه مه ۲۰۲۲ بوده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز