رئیس شورای امنیت سازمان ملل: وضعیت افغانستان «معمای بسیار دشواری» است که برای آن «راه‌حل جادویی» نداریم

Submitted on س., 05/02/2023 - 06:22

پاسکال بائیریسویل، نماینده دائمی سوئیس در سازمان ملل که به تازه‌گی و برای نخستین‌بار، کشورش ریاست دوره‌ای این شورا را به دست آورده است، در تازه‌ترین سخنان خود در مورد افغانستان، وضعیت این کشور را به «معمایی بسیار دشوار» تشبیه کرده که برای گذار از این معما، چشم امید به نشست جنجالی دوحه بسته است.

رئیس شورای امنیت سازمان ملل در این مورد گفته که «ما راه‌حل جادویی برای آن (مساله افغانستان) نداریم. من واقعا امیدوارم تا نشست دوحه به گفتگویی در مورد چگونگی اداره کردن وضعیت، منجر شود.»

به دنبال وخیم‌تر شدن وضعیت انسانی و اقتصادی افغانستان در زیر حاکمیت طالبان و عدم انعطاف‌پذیری گروه طالبان در مقابل خواست‌های جامعه جهانی، سازمان ملل اقدام به برگزاری نشست دوحه با حضور نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان کرد.

نشستی که پس از سخنان جنجالی امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، واکنش‌برانگیز شد و اینک همه در انتظار برآیند این نشست دو روزه که امروز پایان خواهد یافت، هستند.

در کنار این، وضعیت افغانستان، موضوع گفتگوی مشاور امنیت ملی هند که به تازه‌گی به ایران سفر کرده و با دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور دیداری داشته نیز بوده است.

در اعلامیه مشترک آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که دوشنبه ١١ ثور/اردیبهشت منتشر شده، آمده که طرفین در مورد «وضعیت انسانی و اقتصادی» افغانستان ابراز نگرانی کرده و نیز تاکید بر تشکیل حکومت فراگیر با «مشارکت معنادار» همه گروه‌ها و اقوام افغانستان نموده‌اند.

احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و نیز ایجاد حکومتی فراگیر، از خواست‌های اصلی جامعه جهانی از حکومت طالبان است. خواست‌هایی که در این ٢٠ نه تنها از سوی حکومت طالبان پذیرفته نشده، بلکه طالبان برخلاف آن نیز حرکت کرده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز