رئیس بیمارستان کودکان تهران دربارۀ آغاز همه‌گیری «روتاویروس» و افزایش آمار مبتلایان هشدار داد

Submitted on ش., 04/29/2023 - 15:17

فرهاد چوبدار رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر در تهران، روز شنبه ۹ اردیبهشت، با هشدار نسبت به آغاز اپیدمی روتاویروس در بین کودکان، گفت: «با طغیان یک اپیدمی اسهال و استفراغ از طریق ویروسی به نام روتاویروس مواجهیم ».

وی افزود: «شدیدترین نوع اسهال و استفراغ در همه گروه‌های سنی به ویژه در کودکان توسط این ویروس ایجاد می‌شود و این موضوع را به معاونت بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت گزارش داده‌ایم».

رئیس بیمارستان کودکان تهران، ادامه داد: «در بسیاری از کشورهای دنیا واکسن علیه این ویروس وجود دارد، اما در کشور ما هنوز جزو واکسیناسیون روتین نیست».

علائم و عوارض ابتلا به روتاویروس

وی درباره علائم ابتلا به روتاویروس، گفت: «مهمترین علامت این ویروس اسهال و استفراغ است. این ویروس در همه سنین دیده می‌شود، اما در کودکان بسیار شایع‌تر است و  از عوارض آن کم آبی بسیار شدید، از دست دادن اشتها، تخریب پرزهای روده و از بین رفتن آنزیم لاکتاز و ایجاد مدفوع اُسموتیک اسیدی است که هم باعث ایجاد صدمات پوستی شده و هم اسهال را طولانی می‌کند؛ به طوری که ممکن است تا دو یا سه هفته اسهال ادامه یابد. از طرفی ممکن است منجر به اختلالات قند خون شود و شدیدترین عارضه آن هم کم آبی و دهیدراتاسیون است».

او با بیان اینکه درمان روتاویروس با سایر ویروس‌هایی که منجر به اسهال و استفراغ می‌شوند، متفاوت است، تأکید کرد: «بر این اساس خانواده‌ها باید در صورت مشاهده علائم، حتما به پزشک مراجعه کنند. زیرا اگر بخواهند روتاویروس را فقط با ORS درمان کنند، ممکن است این اسهال به دلیل نقص اکتسابی و ثانویه در آنزیم لاکتاز، طولانی شود یا اختلالات قند خون ایجاد کند».

وی با بیان اینکه روتاویروس عمدتاً در کودکان زیر پنج سال دیده می‌شود، گفت: «به رغم آنکه این ویروس در تمام سنین می‌تواند منجر به بیماری‌زایی شود اما هرچقدر سن بالاتر باشد، علائم و عوارض روتاویروس کمتر دیده می‌شود و هرچقدر سن کمتر باشد، علائم و عوارض این بیماری شدیدتر است».

نحوۀ ابتلا و انتقال روتاویروس

فرهاد چوبدار دربارۀ نحوه انتقال این ویروس نیز گفت که مانند سایر ویروس‌های گوارشی به صورت دهانی و مدفوعی منتقل می‌شود و مهمترین راه پیشگیری آن هم رعایت بهداشت دست است.

او بر ضرورت ورود واکسیناسیون علیه روتاویروس در برنامه کشوری واکسیناسیون، تأکید کرد و گفت: «روتاویروس جزو ویروس‌های آندمیک در کشور ما است و در تمام دنیا هم شایع است. بسیاری از کشورهای پیشرفته علیه بیماری‌هایی مانند روتاویروس، آبله مرغان و غیره واکسیناسیون روتین را انجام می‌دهند».

او دربارۀ انجام واکسیناسیون علیه این ویروس گفت: «هر خانواده‌ای که توانایی دارد، به صورت آزاد این واکسن را برای کودکان تزریق کند، واکسن ROTARIX دو دُز بوده و در دو و چهار ماهگی تزریق می‌شود».

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر در تهران، درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از روتاویروس نیز گفت:  «این بیماری مرگ‌ومیر بالایی ندارد اما اگر بیماری اولیه‌ای وجود داشته باشد یا بیمار نتواند خودش را به مراکز درمانی برساند، ممکن است مرگ و میر هم به همراه داشته باشد».

وی همچنین تأکید کرد: «بیشترین تهدیدی که این ویروس دارد، افزایش تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها است که هزینه کلی سرانه بهداشت جامعه را بالا برده و خانواده‌ها را به دردسر می‌اندازد».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز