روسیه پس از شورش واگنر، نمایش برگشت به حالت عادی

Submitted on Mon, 06/26/2023 - 15:16

روز شنبه، «یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه واگنر، که از عدم همکاری مسکو به ستوه آمده بود، تهدید کرد که میخواهد وزیر دفاع روسیه، «سرگی شویگو» و فرمانده ستاد کل این کشور، «والری گراسیموف» را دستگیر و مجازات کند و به این هدف، با ۲۵۰۰۰ سربازش به سوی مسکو حرکت کرد. کاروان گروه واگنر حداقل پنج کیلومتر طول داشت و پرچم روسیه و پرچم واگنر در بالای آن به اهتزاز در آمده بودند. این کاروان علاوه بر پرسنل رزمی شامل سلاح ها و تجهیزات مختلف از جمله خودروهای جنگی پیاده نظام و توپخانه بود.

اوایل روز شنبه، اندکی پس از ورود نیروهای واگنر به شهر «ورونژ» صدای انفجار شدیدی شنیده شد و آتش نشانی این شهر تا امروز دوشنبه هم مشغول مقابله با آتش بود. 

در نهایت بر اساس قراردادی که میان چه کسانی صورت گرفته است، پریگوژین حرکت خود به سوی مسکو را متوقف کرد و به نیروهای خود فرمان برگشت داد. 

«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع، که در جریان شورش «یوگنی پریگوژین»، رئیس «واگنر» ناپدید شد، روز دوشنبه در یک ویدئو در حال بازرسی نیروهای درگیر در اوکراین دوباره ظاهر شد. پوتین به نوبه خود، برای اولین بار پس از پایان شورش در شامگاه شنبه در ویدئویی از کرملین ظاهر شد. او در انجمنی خطاب به جوانان سخنرانی کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه متعهد شد که از روسیه در برابر شورش مسلحانه یوگنی پریگوژین، فرمانده مزدور، که نیروهایش را از اوکراین خارج کرده و به یک شهر مهم در جنوب مسکو هدایت می‌کند، دفاع کند. این قیام که پوتین آن را "خنجر از پشت" خواند، بزرگترین تهدید برای رهبری او در بیش از دو دهه قدرت بود.

به گزارش کرملین، پوتین همچنین با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و شیخ تمیم بن احمد آل ثانی امیر قطر که هر دو «حمایت» خود را از رهبر روسیه در پی شورش مسلحانه واگنر اعلام کردند، گفتگو کرد. رمضان قدیروف، رهبر چچن ها هم البته از پوتین ابراز پشتیبانی کرد. 

یکی دیگر از نشانه‌های این تلاش برای بازگشت به حالت عادی در روز دوشنبه، مقامات پایان "رژیم عملیات ضد تروریستی" را اعلام کردند که به نیروهای امنیتی اختیارات گسترده‌ای در منطقه مسکو و ورونژ در جنوب اعطا می‌کند. 

معمای دیگری که هنوز هم مطرح است، این است که سرنوشت ۲۵۰۰۰ مردی که در چهارچوب «واگنر» کار میکنند، چه خواهد شد. آیا آنها در اردوگاه های خود در اوکراین هستند یا در پایگاه هایی در روسیه؟ و تحت دستور وزارت دفاع روسیه قرار دارند یا هنوز خودمختار هستند ؟

در حال حاضر، لوکاچنکو، رئیس جمهور بلوروسی که نقش میانجی را بازی میکند، گفته است که حاضر است از پریگوژین پذیرایی کند و مسئله در کشور او حل شود. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز