ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف‌‌.ای‌.تی‌.اف‌) قرار گرفت

Submitted on جمعه, 02/21/2020 - 13:23

قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی و اقدامات تلافی‌جویانه اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان که موازین "اف.ای.تی.اف" را رعایت می کنند، موجب انزوای بیشتر ایران در زمینه‌های مالی، بانکی و اقتصادی در سطح جهان خواهد شد.

تصمیم بازگشت نام ایران به فهرست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی، پس از گذشت بیش از ٣ سال هشدارهای این نهاد و چند بار مهلت به ایران وارد مرحله اجرایی می‌شود. این تصمیم تمامی روزنه‌های تبادلات مالی رسمی ایران را مسدود می‌کند و بانک‌ها و مؤسسات مالی اندکی که هنوز در کشورهای همسایه از جمله عراق و در کشورهایی مانند روسیه و چین با ایران فعالیت می‌کنند، ناگزیر به ترک فعالیت‌های خود با ایران می‌شوند.به عنوان مثال درباره کنوانسیون مبارزه با پولشویی و مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به "پالرمو"، تمامی کشورها جهان به عضویت این کنوانسیون درآمده‌اند و در حال حاضر تنها کشورهای بوتان، کنگو، پالائو، گینه نو، جزایر سلیمان، سومالی، سودان جنوبی و جمهوری اسلامی ایران به عضویت این کنوانسیون درنیامده‌اند.

ورود نام ایران به فهرست سیاه "اف.ای.تی.اف" در عمل ایران را در برابر اقدامات تلافی‌جویانه اکثریت کشورهای جهان از جمله روسیه، چین و عراق و دیگر کشورها که تا کنون با ایران تعامل داشته‌اند، قرار می‌دهد.

خلاصه کلام می‌توان گفت که تأثیرات مالی و اقتصادی قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، از تحریم‌های آمریکا به مراتب برای ایران سخت‌تر است. بازگشت ایران به فهرست سیاه و تحریم‌های این نهاد و کشورهای عضو به منزله بستن تمامی درها و روزنه‌ها به دست خود ایران برای تعامل مالی و بانکی با جهان است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز