روبر بدنتر از محاکمۀ پوتین توسط دادگاهی بین‌المللی نظیر دادگاه نورمبرگ حمایت کرد

Submitted on س., 04/25/2023 - 08:44

در این گفتگو وزیر پیشین دادگستری فرانسه گفته است که دیوان کیفری بین المللی قادر است پوتین را به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت محاکمه کند، اما، به گواه تاریخ تنها می‌توان رهبران سیاسی را پس از کناره‌گیری یا برکناری از قدرت محاکمه کرد و این در مورد پوتین بیش از همه صادق است به ویژه این  که روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است.

با این حال، به گفتۀ روبر بدنتر حتا محاکمۀ غیابی پوتین دست‌کم به قربانیان جنگ اوکراین امکان می‌دهد تا در دادگاه حضور یافته و شکایات و مستندات خود را علیه او ارایه کنند و  خود این اقدام بستر محاکمۀ پوتین را میّسر می سازد.

وزیر پیشین دادگستری فرانسه گفته است : برکناری پوتین از قدرت و لغو کلیه مصونیت‌های سیاسی وی به عنوان رئیس جمهوری پیشین روسیه لازمۀ محاکمۀ او است. بدنتر سپس گفته است : "اما، ما وظیفه داریم محاکمه کسانی چون پوتین را تدارک ببینیم و تمام مستندات و دلایل خود را برای این منظور از حالا جمع‌آوری و ارائه کنیم."

بدنتر دادگاه نورمبرگ را که به جنایات رهبران آلمان نازی رسیدگی کرد سرمشق دادگاه بین‌المللی دانسته که باید به جنایات پوتین بپردازد. او در جایی دیگری از اظهاراتش در گفتگو با هفته‌نامۀ فرانسوی نسبت به خطر فراگیر شدن جنگ و حتا استفاده پوتین از تسلیحات اتمی پس از حملۀ نظامی به اوکراین هشدار داده و افزوده است که از نظر او تنها انگیزۀ پوتین برای حملۀ نظامی به کشور همسایه، اوکراین، در قلب اروپا احیای دوبارۀ امپراتوری تزاری و امپراتوری اتحاد شوروی سابق بوده است. افزون بر این، به گمان بدنتر پوتین قصد دارد با کنترل دریای سیاه به آبهای گرم جنوب نیز دست یابد و به همین خاطر او در سال ۲٠۱۴ شبه جزیرۀ کریمه و بندر سباستوپل را اشغال و به خاک روسیه الحاق کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز