رهبران فرانسه و آلمان خواستار «مذاکرۀ مستقیم و جدی» پوتین با زلنسکی شدند؛ هشدار روسیه دربارۀ ارسال سلاح به اوکراین

Submitted on ی., 05/29/2022 - 12:50

 

در حالیکه سه ماه از تهاجم نظامی مسکو به اوکراین می گذرد و پیشروی نیروهای روسیه در مناطق شرقی اوکراین ادامه دارد، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان، روز گذشته در یک مکالمۀ تلفنی ۸۰ دقیقه‌ای با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، خواستار «مذاکرۀ مستقیم و جدی» وی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین شدند.

اشتفان هبشترایت سخنگوی دولت آلمان، طی بیانیه ای اعلام کرد که «امانوئل ماکرون و اولاف شولتس در جریان گفتگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، بار دیگر بر ضرورت آتش‌بس فوری، عقب نشینی و خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین و همچنین دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران جنگ در این کشور تأکید کرده‌اند».

رهبران فرانسه و آلمان همچنین از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستند که حدود ۲۵۰۰ نفر از نیروهای اوکراینی را که در کارخانۀ فولاد آزوفستال در شهر  ماریوپل به اسارت نیروهای روسیه درآمده اند، آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارخانۀ فولاد آزوفستال آخرین پناهگاه نیروهای اوکراینی در شهر بندری ماریوپل بود که در جریان محاصرۀ طولانی و بمباران و حملات شدید نیروهای روسیه ویران شد.

همچنین بر اساس بیانیۀ دفتر ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون و همتای آلمانی او در گفتگو با ولادیمیر پوتین، تأکید کردند که «هر راه حلی برای جنگ جاری باید با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، بین دولت مسکو و کی‌یف انجام شود».  

این در حالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در جریان این تماس تلفنی با همتایان فرانسوی و آلمانی خود، نسبت به «عواقب خطرناک تحویل محموله های حاوی تسلیحات سنگین به اوکراین» هشدار داد.

ولادیمیر پوتین تأکید کرد: «ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین، می تواند منجر به بی ثباتی و تشدید بحران بشردوستانه شود».

رئیس جمهوری روسیه در عین حال، اعلام کرد که دولت مسکو آمادۀ مذاکره برای بررسی گزینه ها است تا در صورت لغو تحریم ها علیه این کشور، صادرات غلات اوکراین بدون مانع از سر گرفته شود.

از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اوایل فوریه، هیأت‌های دو کشور به هدف یافتن راه حلی دیپلماتیک برای خروج از بحران، چندین دور مذاکرات برگزار کرده اند اما این گفتگوها تا کنون به نتیجه نرسیده است.

همچنین امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان، در گفتگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، بار دیگر از او خواستند که برای جلوگیری از یک بحران غذایی جهانی، به محاصرۀ بنادر اوکراین از جمله بندر اودسا در دریای سیاه پایان دهد تا این کشور بتواند صادرات گندم و غلات خود را دوباره از سر بگیرد.

اما ولادیمیر پوتین در واکنش به انتقادها دربارۀ مشکلات به وجود آمده پیرامون تأمین برخی مواد غذایی در پی حمله به اوکراین، سیاست‌های غلط اقتصادی و مالی کشورهای غربی و همچنین وضع تحریم ها علیه روسیه را مسبب این امر دانسته است.

این در حالیست که دولت اوکراین، روسیه را به دلیل مرتبط کردن وضعیت ایمنی غذایی در جهان با موضوع تحریم ها علیه خود، به باج‌خواهی متهم کرده است.

دو کشور روسیه و اوکراین، از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان به شمار می روند و نقش مهمی در تأمین مواد غذایی جهانی دارند.

در پی حملۀ مسکو به اوکراین، در حال حاضر شماری از بنادر اوکراین در تصرف نظامیان روسی است و در بندر اودسا نیز به دلیل مسدود شدن توسط کشتی‌های جنگی روسیه و خطر مین‌های دریایی، امکان بارگیری وجود ندارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز