عرضه سنگین ۱۸۰ میلیون دلار در بازار ارز | احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها

Submitted on پ., 06/25/2020 - 09:45

عرضه سنگین ۱۸۰ میلیون دلار در بازار ارز | احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها
اطلاعات دریافتی تسنیم بیانگر عرضه ۱۸۰ میلیون دلار در بازار ارز از روز سه‌شنبه سوم تیرماه تا ظهر امروز است که از این میزان ۵ میلیون دلار فروش رفته است.

بعد از ثبت رکوردهای بالا در بازار ارز و عبور دلار از کانال ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان با ورود بازارساز به بازار قیمت‌ها تغییر جهت داد و با سیر نزولی همراه شد.

قیمت ارز از روز سه شنبه با ورود بازارساز و عرضه سنگین ارز کاهشی شده و فعالان بازار پیش بینی می کنند این روند قیمتی همچنان در بازار ادامه داشته باشد.

اطلاعات دریافتی تسنیم بیانگر آن است که از روز سه شنبه تا ظهر امروز پنج‌شنبه ۱۸۰ میلیون دلار توسط بازار ساز وارد بازار شده که فقط ۵ میلیون دلار فروش رفته است.

حضور پرقدرت بازارساز و با عرضه سنگین ارز موجب شده تا ظرف ۳ روز سقوط نرخ ارز در بازار آغاز شود و بازگشت دلار از کانال ۲۰ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان شود.

صرافی ها و فعالان بازار پیش بینی می کنند عرضه های ارز از سوی بازار ساز در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد و همین امر سبب کاهش بیشتر قیمت ها خواهد شد.

فعالان بازار می گویند: بازار به شدت ریزشی شده و فروشنده زیاد است و خریدار کم است؛ احتمالا از ابتدای هفته آینده قیمت ها کمتر می شود

تعدادی صرافی ها می گویند: هم اکنون قیمت دلار در بازار متشکل ارزی به ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است که همین امر نشان دهنده ادامه سیر نزولی قیمت‌هاست.

هم اکنون قیمت دلار در بازار متشکل ارزی ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان، صرافی های بانکی ۱۸ هزار و ۸۵۰ تومان و بازار آزاد ۱۹ هزار تومان است؛ گفتنی است قیمت ها در بازار ارز همچنان ریزشی است.

به گزارش تسنیم، در هفته های اخیر همزمان با نمایان شدن آثار اقتصادی شیوع کرونا و کاهش صادرات و واردات بخاطر محدودیت‌های مرزی و کاهش درآمدهای نفتی و قطعنامه اخیر شورای حکام، بازار ارز شاهد روزهای متلاطمی بود که در نتیجه آن قیمت دلار رکوردهای بالای ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان را نیز ثبت کرد.

بانک مرکزی و دولت اما معتقدند التهابات ارزی و شوک فعلی در بازار ارز موقتی است و در روزهای آینده تمام می شود؛ یکی از دلایل مهم نوسانات اخیر ارزی، عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور است.

موضوعی که باعث شده تا وزارت صمت و بانک مرکزی سخت‌گیری هایی را برای صادرکنندگان متخلف در نظر بگیرند از ابطال کارت بازرگانی تا معرفی اسامی آنها در رسانه ها و ...

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی از ۷۲ میلیارد صادرات غیرنفتی تنها ۴۵ میلیارد ارز به کشور بازگشت و ۲۷ میلیارد دلار باید تا پایان تیر از سوی صادرکنندگان برگردد. فعالان بازار معتقدند با بازگشت ارزهای صادراتی به کشور، قیمت ارز ریزش شدیدی را تجربه خواهد کرد.

بازار ارز را چه عاملی آرام می‌کند؟
یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: برای مشخص شدن نتیجه اقدامات فعلی بانک مرکزی در بازار ارز باید مدتی صبر کرد.
مهرداد عباد اظهار کرد: آنطور که رییس کل بانک مرکزی می‌گوید، این بانک با ارزپاشی در بازار مخالف است و از این رو برای کنترل قیمت ارز و توقف قیمت‌ها طرح‌های بلندمدت‌تری را در دستور کار دارد که یکی از آنها، افزایش فشار بر صادرکنندگانی است که ارز خود را به کشور باز نگردانده‌اند.

وی با اشاره به لزوم تفکیک میان صادرکنندگانی که تعهد ارزی خود را ایفا کرده و افرادی که این مسئولیت را اجرایی نکرده‌اند، گفت: متاسفانه برخی افراد بنا به دلایل مختلف از سال ۹۷ تاکنون تعهد ارزی خود را اجرایی نکرده‌اند و عدد این تعهدات رفع نشده نیز کم نیست و در برخی حوزه‌ها به اندازه نیاز کشور برای واردات برخی کالاها در طول یک سال است. از این رو در شرایطی که دست دولت در دریافت ارز بسته است، افزایش فشار بر این افراد برای بازگشت ارزشان می‌تواند نتیجه مثبت داشته باشد.

به گفته این فعال اقتصادی، تا این فشارها جواب بدهد و میزان ارز وارد شده به کشور افزایش یابد، به چند هفته زمان نیاز خواهد بود و برای دیدن اثرات آن در بازار احتمالا باید چند هفته صبر کرد.

عباد درباره برنامه‌هایی که برای کاهش نرخ ارز در بلندمدت امکان اجرا دارد نیز گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که پیش‌نیاز ثبات و آرامش در بازار ارز است، بهبود روابط بین‌المللی و ارتباط با اقتصاد جهانی است. ما برای آنکه بتوانیم تجارت خود را گسترش داده و ارزش پول ملی را افزایش دهیم، نیاز به آن داریم که روابط بین‌المللی خود را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: از این رو مهمترین سیگنالی که می‌تواند روی بازار ارز تاثیر مثبت بگذارد، دادن خبری خوش در حوزه روابط بین‌الملل است. در کنار آن ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نفت در اقتصاد ما تاثیری جدی دارد و محدود بودن فروش این محصول تامین منابع و مواد اولیه را دشوار کرده است. از این رو باید دید در بلندمدت این عوامل چه تغییراتی خواهند کرد و چه تاثیری بر بازار ارز خواهند گذاشت.

قیمت ارز در طول روزهای گذشته بار دیگر صعودی شده و بانک مرکزی اعلام کرده علت این اتفاق شوکی جدید به این بازار است.

محدودیت درآمدی دولت در حوزه نفت تحت تاثیر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و کاهش صادرات غیرنفتی به دلیل شیوع کرونا، اصلی‌ترین عواملی است که منابع ارزی ایران را محدود کرده است.

سکه کاهشی شد | جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم ۸۱۳ هزار تومان، قیمت دلار ۱۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۸۱۳ هزار تومان، قیمت دلار ۱۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین در بازار سبزه میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۸۱۳ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۸۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۶۶ دلار معامله می‌شود.

افزایش قیمت ارز در بازار داخلی و افزایش قیمت جهانی طلا از جمله دلایل رکوردشکنی های این روزهای طلا و سکه در بازار است؛ قیمت سکه در روزهای اخیر رکوردهای بالایی را به ثبت رسانده است اما باوجود افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه تقاضای اضافی وارد این بازار نشده و فعالان این بخش می گویند که قیمت ها متاثر از افزایش شدید قیمت دلار، رشد کرده اند.

افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر موجب شده است بار دیگر رکوردهای بالایی برای دلار و یورو در تابلوی صرافی‌ها ثبت شود؛ البته دیروز قیمت دلار در بازار آزاد شاهد ریزش قیمت ها و بازگشت دلار از کانال ۲۰ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان بود.

برهمین اساس در بازار آزاد هم‌اکنون قیمت دلار ۱۹ هزار تومان، یورو ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۳۲۰ تومان اعلام شده است.

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج‌شنبه پنجم تیرماه همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش دلار و یورو را نسبت به دیروز کاهش داده اند، قیمت دلار در صرافی های بانکی که با افزایش قیمت ها در بازار وارد کانال ۱۹ هزار تومانی شده بود، از صبح امروز به کانال ۱۸ هزار تومان بازگشته است.

برهمین اساس در این صرافی ها قیمت دلار برای فروش ۱۸ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با کاهش نسبت به روز کاری قبل ۲۰ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان است.

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز