عربستان در ازای عادی سازی روابط با اسرائیل خواستار تضمین‌ امنیتی و کمک آمریکا به برنامه اتمی ریاض شد

Submitted on جمعه, 03/10/2023 - 07:34

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله ای که امروز منتشر شد به نقل از منابع مطلع نوشت که عربستان سعودی در ازای عادی سازی روابط با اسرائیل به دنبال تضمین های امنیتی ایالات متحده، کمک به توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی و محدودیت های کمتر در خرید و فروش تسلیحات با آمریکا است. بهایی گزاف برای توافقی که مدت هاست اسرائیل به دنبال آن بوده است.

این پیشنهاد، در صورت نهایی شدن توافق، می‌تواند یک اصلاح سیاسی بزرگ در خاورمیانه ایجاد کند اما تحلیلگران عقیده دارند که تنشی بزرگ مانند انتفاضه یا قیام جدید در فلسطین، توافق را غیرممکن خواهد ساخت.

خشونت بین اسرائیل و فلسطینی ها در دولت راستگرای جدید تل آویو افزایش یافته است. دولت عربستان سعودی پیشتر نیز بارها اقدامات اسرائیل را محکوم کرده و چشم‌انداز کوتاه‌مدت توافق را کم‌رنگ کرده است.

نیویورک تایمز می نویسد درخواست بلندپروازانه ریاض از ایالات متحده، فرصتی خواهد بود برای جو بایدن جهت میانجیگری در توافقی دراماتیک که رابطه اسرائیل با قدرتمندترین کشور عربی را تغییر می دهد.

رییس جمهور آمریکا همچنین این فرصت را خواهد یافت تا به تعهد مبنی بر ایجاد توافق‌نامه ابراهیم در دوران ترامپ، عمل کند. توافق‌نامه ای که میانجی‌ معاملات دیپلماتیک مشابهی بین اسرائیل و سایر کشورهای عربی، از جمله امارات، بحرین و مراکش بوده است.

تحلیلگران می گویند که این توافق در صورت نهایی شدن باعث تقویت اتحادهای منطقه ای شده و در عین حال اهمیت نسبی موضوع فلسطین را نیز کاهش می دهد. عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل، همچنین یکی از اهداف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یعنی افزایش امنیت این کشور در برابر دشمن اصلی اش ایران، را برآورده می کند.

این در حالی ست که برخی مقامات و کارشناسان در ایالات متحده و خاورمیانه با توجه به سردی روابط میان جو بایدن، رییس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، هنوز در مورد جدیت گرفتن این پیشنهاد اختلاف نظر دارند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز