رافائل گروسی: برجام به یک پوستۀ خالی تبدیل شده است

Submitted on ش., 03/30/2024 - 13:29

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفتگو با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس، از محدودیت نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ابراز نگرانی کرد و گفت:  «بازرسی ما در ایران در سطوح و عمقی که ماهیت برنامۀ اتمی ایجاب می‌کند، انجام نمی‌شود».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ادامه با بیان اینکه «موضوع ایران بسیار پیچیده است»، تصریح کرد: «روند کلی، روند افزایش مواد هسته‌ای در ایران است که در سطح بسیار بالا غنی شده است».

رافائل گروسی افزود: «آژانس صرفاً اطلاع‌رسانی می‌کند و باید بدون گمانه‌زنی یا سیاسی کردن، موجودی اورانیوم غنی‌شده در ایران را اعلام کنیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر ضرورت دیپلماسی، گفت: «توافقنامۀ موسوم به برجام که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده بود، در اصل کنار گذاشته شده و با اینکه اعلام نشده که مُرده است اما به یک پوستۀ خالی تبدیل شده است».

رافائل گروسی افزود: «هیچکس از مفاد آن توافقنامه پیروی نمی‌کند، دیپلماسی وجود ندارد، هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد اما با این‌حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها پیوند موجود برای فراهم آوردن امکان مشاهدۀ تقریبی آنچه در آنجا می‌گذرد، است».

گروسی در پاسخ به پرسشی پیرامون امکان بازگشت به توافقنامۀ هسته‌ای موسوم به برجام، گفت: «من طرف آن توافقنامه نیستم، این موضوع به طرف‌های برجام بستگی دارد، من پشت میز فنی هستم و نه پشت میز سیاست».

وی تصریح کرد: «توافقنامه سال ۲۰۱۵ بر اساس تعداد معین یا انواع خاصی از فناوری‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها پیش‌بینی شده بود، اما این برای ده سال پیش بود».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با بیان اینکه اکنون ده سال از امضای توافقنامۀ برجام می‌گذرد، تأکید کرد: «ایران اکنون سانتریفیوژهای بسیار سریع‌تر، کارآمدتر و فعال‌تری در اختیار دارد».

رافائل گروسی در ادامه افزود: «واقعیت این است که ایران سال ٢۰٢۴ ایران سال ۲٠۱۵ نیست». او ضمن تأکید بر ضروریت شفافیت، گفت: «اگر ایران این کار را انجام ندهد، ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که آژانس از دادن ضمانت معتبر مورد نیاز مبنی بر اطمینان از صلح‌آمیز بودن کامل فعالیت‌های اتمی ایران، منع می‌شود».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز