قرآن‌سوزی‌ها و کارزار رسانه‌های روسیه علیه سوئد و پیوستن آن به ناتو

Submitted on س., 08/15/2023 - 07:48

در بیانیه‌ای که به همین مناسبت مشاور امنیت ملی سوئد منتشر کرد آمده است که نمایندگان گروه‌های تروریستی خواستار حمله به سوئد شده‌اند و دولت‌ها و گروه‌های مشابه نیز از این دست فراخوان‌ها حمایت  گسترده کرده‌اند.

به گفتۀ بیانیه، از این پس سوئد از "هدف مشروع" به "هدف اصلی" تبدیل شده است. مشاور امنیت ملی سوئد با استناد به برخی نشانه‌ها از جمله حمله به سفارتخانه‌های سوئد در بغداد و بیروت افزوده است که برخی گروه‌ها اقدام‌ها و عملیاتی را علیه منافع سوئد در خارج طرحریزی می‌کنند. ماه گذشته سرویس‌های امنیت داخلی سوئد وضعیت امنیتی این کشور را وخیم و خطر اقدام‌های تروریستی را بالا گزارش کرد.

هفته‌نامۀ فرانسوی "لوپوئن" در گزارشی نوشت که از نظر دولت سوئد، روسیه از طریق رسانه‌های تحت کنترل خود کارزار گسترده‌ای را برای خدشه‌دار کردن چهرۀ بین‌المللی سوئد – معرفی این کشور به عنوان یک دولت اسلام‌ستیز- و تهدید منافع آن در خارج به راه انداخته است. "لوپوئن" سپس به نقل از وزیر دفاع غیرنظامی سوئد، کارل-اسکار بوهلین، افزوده است که شماری از دولت‌ها و ساختارهای مشابه از این کارزار حمایت می‌کنند.

میکائیل اوستلوند، سخنگوی آژانس دفاع روانی سوئد که وظیفه‌اش مراقبت و بررسی تبلیغات دروغ و عملیات خطرناک نفوذ قدرت‌های خارجی است در مصاحبه با هفتۀ نامۀ فرانسوی گفته است که پس از نخستین قرآن‌سوزی در استکهلم طی یک هفته بیش از یک میلیون خبر دروغ به زبان‌های مختلف و در گستره‌ای بسیار نگران‌کننده انتشار یافت. این "اخبار" که بعضاً به زبان عربی منتشر شدند سوئد را کشوری مسلمان‌ستیز و دولت آن را مشوّق اهانت به متون مقدس معرفی می‌کردند.

 

میکائیل اوستلوند سپس افزوده است که این اخبار دروغ عمدتاً از طریق رسانه‌های تحت کنترل کرملین نظیر "راشاتودی" و "اسپوتنیک" انتشار یافتند و هدف از این اقدام علاوه بر خدشه دار کردن چهرۀ سوئد در کشورهای عرب زبان معرفی روسیه به عنوان حامی و متحد مسلمانان و کشورهای عرب-مسلمان بوده است. به گمان میکائیل اوستلوند از  جمله انگیزه های روسیه برای به راه انداختن عملیات اشاعۀ دروغ پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است که از نظر مسکو شدیداً به زیان روسیه است.   

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز