پژوهشگر دیدبان حقوق بشر، زندگی تحت حاکمیت طالبان را «کابوس حقوق بشری» می‌خواند

Submitted on پ., 08/10/2023 - 09:37

در ۱۵ اوت سال روان میلادی، سقوط دوباره افغانستان به دامان گروه طالبان، دو ساله می‌شود. در این دو سال، مردم افغانستان در زیر حاکمیت طالبان، روزهای دشواری را سپری کرده و هم اینک، این کشور با بحران انسانی بزرگی دسته و پنجه نرم می‌کند.

در آستانه دو سالگی برگشت طالبان، دیدبان حقوق بشر در اعلامیه‌ای از شدت گرفتن سرکوب‌ها و محدودیت‌های طالبان بر آزادی زنان و دختران و آزادی رسانه‌ها خبر داده است.

در این اعلامیه، دیدبان حقوق بشر با اشاره به «سانسور گسترده» رسانه‌ها و محروم کردن زنان و دختران از حق تحصیل، کار، گشت‌و‌گذار و اجتماعات گفته که در ۲ سال نخست حکومت طالبان، «محدودیت‌های شدید» مقام‌های این گروه بر حقوق زنان و دختران و نیز بر رسانه‌ها شدت بخشیده است.

دیدبان حقوق بشر، افغانستان زیر حاکمیت طالبان را یکی از «بدترین بحران‌های بشری» خوانده و گفته که بیش از ۲۸ میلیون تن، یعنی دو سوم جمعیت افغانستان، نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

 در کنار این، یافته‌های دیدبان حقوق بشر نشان می‌دهد که ۳.۲ میلیون کودک در افغانستان نیز با خطر سو‌تغذیه حاد روبه‌رو هستند.

فرشته عباسی، پژوهشگر امور افغانستان دیدبان حقوق بشر نیز زندگی مردم در تحت حاکمیت طالبان را به «کابوس» تشبیه کرده و گفته:

مردم افغانستان زیر حاکمیت طالبان در یک کابوس حقوق بشری و همچنان بحران بشری  به سر می‌برند. رهبری طالبان باید فوراً قوانین و سیاست‌های ظالمانه خود را طرد کند و جامعه بین‌المللی باید آنها را در قبال بحران‌های کنونی پاسخگو قرار دهد.

برخلاف این هشدارها و نگرانی‌ها، طالبان اما به وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان و دختران و نیز سرکوب رسانه‌ها ادامه داده‌اند. 

به عنوان تازه‌ترین نمونه از این دست محدودیت‌ها، طالبان اخیرا اقدام به بستن آرایشگاه‌های زنانه کرده و نیز شماری از رسانه‌ها را مسدود و خبرنگاران را نیز بازداشت کردند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز