پیش‌بینی آینده بازار ارز | قیمت دلار کاهشی می‌شود؟

Submitted on چ., 07/29/2020 - 11:57

پیش‌بینی آینده بازار ارز | قیمت دلار کاهشی می‌شود؟
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد، به طور حتم کاهش نرخ و ساماندهی وضعیت بازار به زودی رخ خواهد داد.

سیدمهدی فرشادان با اشاره به وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر، گفت: متاسفانه عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور توازن عرضه و تقاضا را بر هم زده است.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید با تعامل با قوه قضاییه بازگشت ارز حاصل از صادرات به خزانه سرعت بگیرد، افزود: در شرایط فعلی نابسامانی ارزی بسیاری از بازارهای موازی را نیز درگیر تلاطم قیمتی کرده، از این رو باید پیگیری‌ها برای بهبود وضعیت بدون وقفه ادامه داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات تصمیم‌گیری‌ها برای بهبود وضعیت بازار را نیز با وقفه مواجه خواهد کرد، تصریح کرد: باید این میزان ارز به چرخه اقتصاد برگردد تابتوان برای اقلام وارداتی تخصیص ارز انجام داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: بانک مرکزی یک‌بار توانست بازار را از آشفتگی قیمتی نجات دهد، اکنون نیز اگر تعامل مناسبی در بازگشت ارز حاصل از صادرات صورت بگیرد تجربه موفق قبلی تکرار خواهد شد.

فرشادان با بیان اینکه مجلس آماده همکاری با بانک مرکزی برای ساماندهی ارزی است، تصریح کرد: در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز مجلس تعامل خوبی با دولت به ویژه بانک مرکزی داشته و در این راستا در صورت لزوم قوانین مورد نیاز را نیز مصوب خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه می توان با تدوین بسته های تشویقی بازگشت ارز حاصل از صادرات را نیز تسریع کرد، گفت: پس از بازگشت ارزهای حاصل از صادرات باید اهلیت‌سنجی دقیقی برای مجوز صادرات افراد انجام بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: با توجه به اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کاهش نرخ و ساماندهی وضعیت بازار رخ خواهد داد.

آخرین تحولات قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب | رشد پله‌ای در بازار ارز | سکه‌بازان عقب نشستند
در چهارمین روز هفته، دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی پیشروی کرد؛ روز سه‌شنبه، شاخص ارزی ۳۰۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این چهارمین رشد متوالی شاخص ارزی بود و موجب شد این ارز به سقف تاریخی ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان ۲۸ تیرماه نزدیک‌تر شود. به باور تحلیلگران، الگوی رشد دلار در ابتدای مردادماه با تیرماه تفاوت معناداری پیدا کرده است.

دلار در سه روز اخیر به‌صورت منظم و با یک سرعت آرام به‌صورت پله‌پله به قیمت‌های بالاتر رفته است، ولی در تیرماه، عمده نوسانات افزایشی این ارز به‌صورت تند و شارپ صورت می‌گرفت. به عبارتی ممکن بود دلار به یکباره از پله اول قیمتی به پله آخر برود، ولی در روزهای اخیر، به‌صورت گام به گام و با اطمینان بیشتری افزایش پیدا کرده است. در آن مقطع زمانی به دلیل صعود تند قیمت‌ها، معامله‌گران فنی عنوان می‌کردند زیر دلار خالی است و احتمال ریزش وجود دارد. در واقع زمانی که قیمت با شیب تندی بالا می‌رود، معامله‌گران انتظار دارند با سرعت زیادی نیز کاهشی شود؛ ولی زمانی که رشد قیمت به آرامی صورت می‌گیرد، خریدها با اطمینان بیشتری انجام می‌شود.

قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب تغییر نکرد
پس از اینکه قیمت دلار در تیرماه خود را به سرعت به کانال ۲۵ هزار تومانی رساند، بازار با سه روز ریزش شدید مواجه شد و پس از آن روند معاملات کمی آرام گرفت. برخی معامله‌گران فنی عنوان می‌کنند تا زمانی که قیمت دلار بالای کانال ۲۲ هزار تومانی قرار دارد، احتمال ورود خریداران به بازار بیشتر است. بازارساز نیز در روزهای اخیر تمایلی از خود نشان نداده است که با نرخ‌های بازار همراهی کند و قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب تغییر معناداری نداشته است. دیروز قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود که تفاوتی با روز دوشنبه نداشت. قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب در حالی تغییر نمی‌کند که پیش‌تر بازارساز هر زمان قیمت در بازار آزاد افزایشی بود، سعی می‌کرد با افزایش قیمت صرافی‌ها، خود را به نرخ بازار نزدیک کند. این مساله از یک جهت از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری می‌کرد و از سوی دیگر، موجب می‌شد منابع ارزی در قیمت‌های پایین هدر نروند.

دراین میان، یکی از فعالان عنوان می‌کند که فروش ارز توسط صرافی‌های منتخب کاهش پیدا کرده است. به گفته او، بسیاری از صرافی‌ها در مراجعه متقاضیان عنوان می‌کنند ارزی برای فروش ندارند. در کنار این برخوردهای قضایی و انتظامی نیز با نوسان‌گیران ارزی افزایش یافته است. دیروز چند خبر از چنین برخوردهایی منتشر شد. در تجربه‌های قبلی، گاهی وقتی دلالان احساس می‌کردند فضا برای فعالیت آنها ناامن شده است، در ابتدا قیمت کمی کاهشی می‌شد ولی به فاصله کمی هزینه ریسک معامله نیز به قیمت دلار و سایر ارزها اضافه می‌شد.

سقوط اونس از سقف، سکه‌بازان را عقب برد
در روزی که دلار به حرکت نسبتا آرام صعودی خود ادامه داد، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت. روز گذشته فلز گرانبهای داخلی ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، سکه در نزدیکی مقاومت مهم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، نیاز به انرژی زیادی برای صعود دارد، ولی روز سه‌شنبه چنین توانی در بازار مشاهده نمی‌شد و معامله‌گران بیشتر به دنبال سودگیری از خریدهای قبلی بودند که در کانال ۱۰ میلیون تومانی صورت گرفته بود. در کنار این، دیروز دو سیگنال متناقض از سوی طلای جهانی به بازار داخلی مخابره شد. در ابتدای روز نرخ طلا تا هزار و ۹۸۰ دلار بالا رفت و تحت تاثیر آن قیمت سکه به بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رفت. با این حال، در ادامه روز طلای جهانی سقوط کرد و معامله‌گران بازار داخلی نیز با فروش سکه سودگیری خود را آغاز کردند. قیمت سکه بیشتر نسبت به روند قیمتی دلار حساس است ولی تعدادی از سکه‌بازان نسبت به ادامه رشد دلار مطمئن نبودند، در نتیجه سعی کردند با فروش برخی از سکه‌های خود به‌صورت موقت از بازار خارج شوند و در انتظار روند دلار و اونس در روز جاری باشند.

دلار؛ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان | جدیدترین قیمت ارزها در ۸ مرداد ۹۹
قیمت هر دلار آمریکا امروز چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹ در صرافی‌های بانک‌ها ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد که در مقایسه با روز گذشته بدون تغییر ماند.

قیمت هر دلار آمریکا برای فروش، امروز ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در صرافی‌های بانک‌ها بود که در مقایسه با دیروز تغییری نداشت. در عین حال قیمت خرید هر دلار نیز ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

همچنین قیمت خرید هر یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۲۲,۵۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۳,۵۰۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ثابت ماند.

چهارمین جلسه دادگاه پرونده مدیران سابق بانک مرکزی
متهم صالحی: بازداشت ما ارز را گران کرد؛ منتظر دلار ۳۲ هزارتومانی باشید | بازداشت من باعث شد بانک مرکزی شاهرگش را بزند | من تئوریسین ارز هستم
چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده برخی از مدیران سابق بانک مرکزی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

قاضی مسعودی مقام در ابتدای چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده برخی از مدیران سابق بانک مرکزی، از متهم صالحی خواست در جایگاه قرار گیرد و در صورت داشتن توضیحات بیشتر آن‌ها را بیان کند.

متهم صالحی گفت: اینکه گفته می‌شود من مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از سیفی گرفته‌ام صحیح نیست. در لایحه دفاعیه‌ام که توسط وکیلم تقدیم می‌شود گفته‌ام که او به حساب دختر و همسرش دو کد بورسی به مبلغ هر کدام ۲۵۰ میلیون باز کرد.

این را هم باید بگویم که بر اساس قانون بورس و قانون کشور فردی که کد بورسی گرفته باشد، شخص ثالث نمی‌تواند در آن تصرفی داشته باشد و این موضوع ۵۰۰ میلیون تومانی کاملاً کذب و بی‌اساس است.

این متهم اضافه کرد: درباره رشوه ۲۰۰ هزار دلاری هم باید بگویم این مبلغ ۱۱۰ هزار دلار بوده است و در زمانی که ارز مسافرتی ۱۰ هزار دلار بوده است. او برای ۱۱ نفر ۱۱۰ هزار دلار گرفته و این کار به صورت قانونی بوده است.

مسعود شاه محمدی نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص اظهار کرد: صالحی ما را ناآگاه فرض می‌کند. آقای صالحی ۲۰۰ هزار دلار به عنوان رشوه دریافت کرده است و بر اساس صحبت‌های آقای دربانی او با اجبار و اکراه ۲۰۰ هزار دلار را پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: آقای صالحی مدعی است که افراد به دلیل تخصصی که داشته با او سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌دادند، اما خود آقایان مدعی هستند که با اجبار و اکراه این پول‌ها را به آقای صالحی پرداخت کرده‌اند، یعنی آقای صالحی در بانک مرکزی گردنه اخذ وجوه برای خود ایجاد کرده بود.

متهم صالحی گفت: من تئوریسین ارز هستم و این موضوع را در جهان ثابت کرده‌ام و پولی برای رشوه نگرفتم.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما که تئوری‌ها را خوانده‌اید باید بدانید که این گونه ارز نباید وارد کشور شود.

متهم صالحی گفت: بازداشت من و دیگر مدیران باعث شد بانک مرکزی شاهرگ خودش را بزند و همین موضوع سبب شد که قیمت دلار اکنون بالا برود و باید منتظر دلار ۳۲ هزار تومانی هم باشیم.

نماینده دادستان ادامه داد: سئوال ما این است آیا شما مجوز سبدگردانی داشتید، نه شما نداشتید، شما پرتفوی فرد دیگری را مدیریت می‌کردید.

نماینده دادستان ادامه داد: صالحی می‌گوید من سیفی را در روز به اتاق ارزی راه نمی‌دادم. بله درست است او در طول روز راه نمی‌داده است، به علت اینکه شب‌ها در فضای مجازی از موهباتی که صالحی برای او فراهم می‌کرده است استفاده ناصحیح می‌برده است.

شاه محمدی درباره رشوه ۲۰۰ هزار دلاری اظهار داشت: شهریار دربانی مدعی است که ۲۰۰ هزار دلار به صالحی پرداخت کرده است، متهم صالحی می‌گوید ریت ارز قابل تغییر نبوده است؛ اما این موضوع از مسئولان بانک مرکزی نیز قابل استعلام است که ریت ارز در اتاق ارزی قابل تغییر است، متهم صالحی یک ۲۰۰ هزار دلار از دربانی دریافت کرده است و این جدای از ۲۰۰ هزار دلار دیگر است.

نماینده دادستان ادامه داد: این ۲۰۰ هزار دلاری که صالحی به صورت رشوه دریافت کرده است در یک کوله‌پشتی بوده است، در روزی که دربانی این ۲۰۰ هزار دلار را به صالحی داده است کارمندش نیز حضور داشته است. جالب اینجاست زمانی که دربانی تعداد کارمندانش را معرفی می‌کرده است یک نفر را از قلم می‌اندازد و این موضوع از چشم ضابطان دور نمی‌ماند و پس از تحقیق و بررسی متوجه می‌شوند که یک فرد یا یک کارمند در لیست اعلامی کم است. جالب است مشخص می‌شود که همان یک نفر فردی بوده است که در زمان پرداخت ۲۰۰ هزار دلار در یک کوله‌پشتی به همراه دربانی بوده است.

در ادامه جلسه دادگاه فیلم مواجهه صالحی و دربانی در خصوص تغییر نرخ ارز پخش شد. دربانی در این فیلم از پرداخت ۲۰۰ هزار دلار به صالحی می‌گوید و صالحی در این فیلم تایید می‌کند از دربانی ۲۰۰ هزار دلار گرفته است. دربانی در این فیلم می‌گوید این ۲۰۰ هزار دلار را به این خاطر به صالحی دادم که مدیونش نباشم چرا که ریت‌هایی که در بانک مرکزی جابجا می‌کردند، به نفع ما بود.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان اظهار داشت: یکی از کارمندان صالحی می‌گوید من این ۲۰۰ هزار دلار را از فردی که کارمند دربانی است دریافت کردم. همچنین دربانی در اظهاراتش می‌گوید من به اکراه و به واسطه تحت فشار بودن از سوی صالحی این ۲۰۰ هزار دلار را پرداخت کردم. یعنی صالحی اتاق دیلینگ روم را گردنه اخذ وجوه خود کرده بود اگر پول نمی‌دادند و اگر در بورس سرمایه گذاری نمی‌کردند، اقدامات صالحی به نفعشان نمی‌شد. صالحی در وهله‌های نخست تغییر ریت، با آن‌ها قرارداد نمی‌بست؛ اما در وهله‌های بعدی برای تغییر نرخ ارز به نفع آن کارگزاران، با آن‌ها قرارداد می‌بست.

در ادامه جلسه دادگاه متهم صالحی، اظهار داشت: کارگزاران درهم و دلار وارد کشور می‌کنند و در مقابل اسعار غیر مرغوب بانک مرکزی مانند لیر ترکیه یا وون کره یعنی اسعاری که به درد بانک مرکزی نمی‌خورد را می‌گیرند. حواله‌های کارگزاران در کشورهای مختلف مانده است بنابراین این فرآیند هیچ ارتباطی به ریال ندارد و من حتی اگر بر فرض محال رشوه هم گرفته باشم، ارز غیر مرغوب پرداخته‌ام.

نماینده دادستان گفت: آقای صالحی بحث ما گران خریدن ارز از جانب شما است و اینکه شما در قبال آن چه چیزی را پرداخته‌اید، بحث ما نیست.

در ادامه جلسه دادگاه، قاضی خطاب به متهم صالحی گفت: زمانی که برای خرید سهام اشخاص اقدام می‌کردید آیا مشخص می‌کردید که برای چه کسی چه میزان سهم را خریداری کرده‌اید؟

متهم صالحی گفت: سهمی که من برای هر فرد می‌خریدم در کد خودش موجود است.

این متهم ادامه داد: تاریخ حکم من به عنوان معاونت اداره بین الملل بانک مرکزی از ۷ اردیبهشت ۹۷ تا ۲۰ مرداد ۹۷ بود یعنی من در این تاریخ‌ها در دیلینگ روم حضور داشتم. همچنین من دو مافوق داشتم چطور می‌توانستم این امور را برای آقایان انجام دهم.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان بیان داشت: طبق اظهارات کارمندان صالحی، او سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون از حسین زاده دریافت کرده است و همچنین طبق اظهارات حسین زاده، ۵۰۰ میلیون تومان از این پول پرداختی به صالحی، در سبد سهام برده نشده است؛ ضمن اینکه حسین زاده می‌گوید رضایتی برای پرداخت این پول به صالحی جهت سرمایه گذاری در بورس نداشته است.

نماینده دادستان در ادامه بیان داشت: صالحی نمی‌تواند کیفرخواست را تکذیبیه بخواند دربانی در اظهارات خود گفته است که ۲۰۰ هزار دلار اول را که صالحی می‌گوید برای کارمندان بانک مرکزی بوده در سال ۹۶ به صالحی پرداخت کرده است و ۲۰۰ هزار دلار بعدی را در سال ۹۷ پرداخت کرده است که با این ۲۰۰ هزار دلار دوم طبق اظهارات کارمندان صالحی در قزوین یا فیروزکوه دامداری خریده شده است.

منبع
donyaye eghtesad
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز